۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
کد خبر: ۴۹۸۹۰۷

انتخابات باید معرف گفتمان انتظار به جهان باشد

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: اگر انتخابات کمک کند که ما در پرتو آن باورها و اندیشه های خودمان را که مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی است و مشروعیت اش از امام حی غایب(عج) ناشی می شود را به دنیا منتقل کنیم، درست عمل کرده ایم.
انتخابات ایران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام رحیم کارگر، مدير گروه آينده ‌پژوهي پژوهشكده مهدويت و آينده ‌پژوهيدر رابطه با «جایگاه انتخابات در یک جامعه منتظر» اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی به عنوان جامعه منتظر نظام مردم‌سالاری دینی را پذیرفته ایم به این معنا که مردم در راستای اراده و قانون الهی می توانند در مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود نظر داده و انتخاب کنند و نقش موثری داشته باشند. مردم‌سالاری دینی با بحث مهدویت و انتظار از طریق ولایت فقیه پیوند می خورد، به عبارت دیگر پیونددهنده ما با جامعه مهدوی رکنی به نام «ولایت فقیه» است.

وی افزود: سایر مسایل اجرایی و کارگزاران نظام و ... اگر ذیل ولایت فقیه قابل تعریف و ایفای نقش باشند برای جامعه منتظر قابل پذیرش هستند اما اگر از دایره ولایت فقیه خارج باشند جامعه منتظر هیچ رغبت و توجه‌ای به مقولاتی مانند انتخاب مسئولان و مدیران و کارگزاران و ... ندارند.

مدير گروه آينده ‌پژوهي پژوهشكده مهدويت تصریح کرد: نکته دوم این است که نقش مردم در عصر غیبت کبری و در مسایل سیاسی می تواند در قالب ها و شکل های مختلف صورت بگیرد که یک قالب آن انتخابات است. ما می توانیم قالب ها و شکل های دیگر آن را نیز داشته باشیم مانند بیعت یا مانند تظاهرات سراسری که مردم در زمان انقلاب داشتند و امام را از جان و دل برگزیدند اما به هر حال فعلا این قالب مورد قبول قانون اساسی و عموم مردم است می تواند مورد پذیرش جامعه منتظر باشد.

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: مهم‌ترین نکته در این رابطه آن است که این مسایل زمانی برای جامعه منتظر ارزش و اعتبار دارد که آن را به آرمان های مهدوی نزدیک کند یعنی اهداف و ایده های مهدویت را در جامعه منعکس کند در غیر این صورت اصولا بود و نبود آنها اهمیتی برای جامعه منتظر ندارد.

وی تاکید کرد: اهمیت مقولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... زمانی است که کمک کند تا جامعه در مسیر انتظار درست و پویا قرار بگیرد بنابراین اگر انتخابات کمک کند که جامعه ما یک قدم به سمت جلو حرکت کند، کمک کند که ما به هدف و مقصود خودمان یک قدم نزدیک‌ تر شویم، اگر کمک کند که شکوه و عزت جامعه منتظر را به رخ دنیا بکشانیم، اگر انتخابات کمک کند که ما در پرتو آن باورها و اندیشه های خودمان را که یک نظام مردم سالاری دینی است و مشروعیت آن از امام حی غایب(عج) ناشی می شود را به دنیا برسانیم، این نوع انتخابات و این نوع نظام بسیار مطلوب و موردتأیید است.

کارشناس و محقق مهدوی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: وقتی دشمنان و رقبای ما با انواع امکانات و موضوعات در مسایل مختلف در حال پیگیری کردن ایده های خود هستند یقینا ما نیز در برابر آنها مجهز به سلاح آینده نگری دینی و پویا هستیم. جامعه ما مردمانی دارد که هم منتظر امام زمان خود اند و هم در سرنوشت خود دخیل هستند و آینده و فرجام خود را خودشان رقم می زنند و دارای وحدت و انسجام و شکوه بی نظیری هستند و هم اینکه می توانند برای خود تعیین تکلیف کنند. اگر بتوانیم این گفتمان را به دنیا ارایه دهیم می توان گفت موفق بوده ایم و انتخابات خوبی خواهیم داشت.

حجت الاسلام کارگر یادآور شد: انتخاب ما باید مبتنی بر آموزه های مهدویت و انتظار باشد، پس باید بکوشیم گفتمان انتظار و گفتمان سیاسی ما بر محوریت جامعه آرمانی مهدوی شکل بگیرد. اگر انتخابات با این دید شکل بگیرد برای ما مطلوب است و جامعه منتظر می تواند در پرتو انتخابات ایده ها و آرمان های خود را نیز پیگیری کند و هم در مقابل دشمنان و مخالفان خود سرافراز از میدان خارج شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات