۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۹۹۲۴۵
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی:

همه باید پایبند به پذیرش منتخب مردم باشند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: فضای رأی گیری امروز بستری برای تحکیم همدلی شده و نام هر شخصی به عنوان رییس جمهور از صندوق ها بیرون آمد، باید پای او بایستیم.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا از ساعات اولیه امروز، این حماسه بزرگ را ارج نهاد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «روز برگزاری انتخابات یک جشن است» و من این جشن عظیم را به شما مردمی که از آن استقبال کردید، تبریک عرض می کنم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به مبتنی بودن جریان رقابت های انتخاباتی بر خدمت به مردم، هرگونه رقابت برای کسب قدرت را مذموم دانست و افزود: در فرهنگ دین مبین اسلام و نظام اسلامی ما، به رقابت برای قدرت یابی، منافسه گفته می شود که امری مذموم است.

وی با بیان این که انتخابات نماد جمهوریت در نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: کلمه جمهوری اسلامی به این معنا نیست که ما یک نظام دو بعدی داریم که یک بعد آن مردمی و بعد دیگر آن اسلامی است و در نتیجه بگوییم جمهوریت از اسلام جداست؛ بلکه مشارکت سیاسی مردم به عنوان نماد جمهوریت، یک وظیفه دینی و یک واجب شرعی است.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: تمام امتیاز نظام مردم سالاری دینی به سایر نظام های دموکراتیک دنیا در این است که مشارکت سیاسی مردم در قالب انتخابات حقی برآمده از تکلیف است و در واقع حضور در انتخابات یک تکلیف شرعی است.

مشارکت سیاسی مردم یک تکلیف شرعی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی مبنای سخن خود را روایت پیامبر اکرم(ص) مبنی بر لزوم اهتمام مؤمنان به امور سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: شاهد ما روایت متواتری است که تمام فرق اسلامی آن را نقل کرده اند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند « مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»؛ یعنی کسی که اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست.

وی با ابراز انتقاد از برداشت ناصحیح برخی افراد از این روایت نبوی، افزود: معمولا این روایت را برای تبیین ضرورت کمک به محرومان استفاده می کنند در حالی که چون کلمه «امور» به واژه «مسلمین» اضافه شده است و هر دو کلمه جمع هستند، مفهوم آن امور اجتماعی مسلمانان است و حسب این فرمایش پیامبر اکرم(ص) اگر کسی مشارکت سیاسی در جامعه اسلامی نداشته باشد، مسلمان نیست.

انتخابات بستری برای ارتقای فرهنگ سیاسی مردم و همدلی میان آنان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری  از سخنان خود با اشاره به جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: انتخابات در نظام اسلامی بستری برای ارتقای فرهنگ سیاسی مردم، تحکیم همدلی میان مردم و چاره جویی آن ها برای حل مشکلات کشور است.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: در ابتدای انقلاب علما باید به مردم آگاهی می دادند اما یکی از نتایج برگزاری انتخابات در کشور ما این بوده که امروز خوشبختانه رشد سیاسی و دینی مردم ما قابل مقایسه با ابتدای پیروزی انقلاب نیست.

هر فردی رییس جمهور شود باید نسبت به پذیرش او پایبند بود

وی در تبیین رابطه انتخابات و تحکیم همدلی میان آحاد جامعه خاطرنشان کرد: فضای رأی گیری امروز را نگاه کنید که مرد و زن از هر تبار فکری و خط سیاسی کنار هم ایستاده اند و در عین محبت و لطف و وابستگی به صحنه آمده اند و انتخابات بستری برای تحکیم همدلی شده است. در نتیجه این همدلی، نام هر شخصی به عنوان رییس جمهور از صندوق ها بیرون آمد، باید پای او بایستیم.

امام جمعه مشهد مقدس در پایان با بیان این که مطالبات دینی مردم مقدم بر تمام مطالبات است، ضمن تأکید بر ضرورت دقت در انتخاب رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی، «عدالت توأم با معنویت و عقلانیت»، «حراست از نظام و انقلاب اسلامی»، «روحیه جهادی در خدمت بی منت به مردم»، «روحیه انقلابی»، «ولایتمداری»، «نقد پذیری»، «مبارزه با فقر، فساد و تبعیض»، «مقاومت برابر دشمنان»، «ضدیت با اشرافی گری» و «کارآمدی» را از معیارهای انتخاب رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی قلمداد کرد./201/820/ب1

ارسال نظرات