۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۰۰۰۹۷
موسس حوزه علمیه امام مهدی:

قوای انسان در مسیر الهی یا شیطانی قرار دارد

موسس حوزه علمیه امام مهدی گفت: قوای انسان استقلال ندارد اگر در مسیر الهی خرج شد او را صاحب فضائل اما اگر در مسیر شیطانی خرج شد از رذایل محسوب می‌شود.
مکارم الاخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله روح‌الله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) امروز در درس اخلاق خود که در این حوزه علمیه برگزار شد، گفت: بندگی انسان باید برای خداوند باشد.

وی با بیان اینکه خداوند به انسان قوای زیادی را عطا فرموده است، بیان داشت: به عنوان مثال غضب یا شهوت دو قوه هستند اگر از آنها در مسیر الهی استفاده شود انسان را صاحب فضائل می‌کند.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با بیان اینکه هر کدام از قوای انسانی دارای فضائل و رذایلی هستند، عنوان کرد: شیطان دشمن انسان بوده و از قوای خدادادی انسان در مسیر رذایل و بر علیه او استفاده می‌کند اما انبیا و اولیای خداوند انسان‌ها را دعوت کردند که از این قوا در مسیر فضائل و بندگی الهی استفاده کنند.

آیت‌الله قرهی افزود: انبیا و اولیای الهی در این دعوت هیچ‌گاه انسان‌ها را مجبور نکردند بلکه صرفا به عنوان بشیر و نذیر وظیفه تبیین داشتند.

وی با بیان اینکه قوای انسان یا راهبر شیطانی دارد یا راهبر الهی، اظهار داشت: قوه عاقله انسان به نفسه خوب است اما اگر انسان آن را در مسیر الهی قرار نداده و رها کند دچار جهل می‌شود و اگر در مسیر دستورات الهی قرار دهد بارور شده و رشد خواهد کرد.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) خاطرنشان کرد: قوه غضب از ناحیه خداوند بوده و اصل آن خوب است اما اینکه چگونه از سوی انسان خرج شود خوبی یا بدی آن را رقم می‌زند، اگر غضب در قالب شجاعت با عقل سالم در آمیخته و در مسیر الهی خرج شد از فضائل است اما اگر با جهالت و نادانی درآمیزد و برای هوی و هوس‌های شیطانی خرج شد از رذایل اخلاقی محسوب می‌شود.

آیت‌الله قرهی درباره اخلاق بیان داشت: یکی از مصادیق رعایت اخلاق دروغ نگفتن و تهمت نزدن است اما آنجا که لازم شد شخص حقایق را بیان کند نباید بگوییم که دچار بی‌اخلاقی شده است./202/807/ب1

ارسال نظرات