۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۵۰۰۱۹۷
وزیر دادگستری در همایش مالکیت ادبی، هنری مطرح کرد؛

رتبه اول جهانی در سرعت تولید علم را به دست آورده ایم

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته در تولید، دفاع و تثبیت تولید قدرت نرم نقش فوق العاده ای داشته است.
پورمحمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری امروز در هفتمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: روز 29 اردیبهشت در تاریخ معاصر ما ماندگار خواهد شد. 29 اردیبهشت اتفاقی نیکو و برجسته رخ داد که بیانگر فرهنگ فاخر اجتماعی، سیاسی و تمدن ساز ملت بزرگ ایران است. به ملت عزیزمان تبریک می گویم که حضور آگاهانه، مسئولیت شناسانه داشتند و با نظم، صبوری، فرهیختگی و جدیت برای حضور، مشارکت و تعیین سرنوشت شان اصرار داشتند.

حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: به رییس جمهور تبریک می گویم که اعتماد مجدد ملت و حمایت گسترده و بسیار چشمگیر مردم بی شک سبب تقویت، تثبیت، ایجاد انگیزه و حمایت ویژه مردم از شعارها، اهداف و برنامه های ایشان بوده است. امیدوارم دولت دوازدهم بتواند با این توان و ظرفیت افزوده گام بلندتری در جهت تأمین منافع و عزت ملی و رشد و توسعه ملی بردارد.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا قدرت نرم اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، عنوان کرد: همچنان موضوع قدرت سخت محور اقتدار و قدرت کشورهاست و همچنان در این عرصه بخش عظیمی از امکانات ملت ها هزینه می شود. در منطقه خودمان آنچه برجسته بود و می خواست و می خواهد تحولات جهانی و منطقه ای را تحت تاثیر قرار دهد استفاده از قدرت سخت است. واقعیت این است که دنیا چرخش عظیمی پیدا کرده است و تحول از قدرت سخت به قدرت نرم دارد خود را نشان می دهد و سایه سنگینش را بر فضاهای نظامی، منطقه ای و جهانی تحمیل می کند.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه در حوزه قدرت نرم 4 موضوع نقش محوری و تعیین کننده دارد، بیان کرد: این قدرت ها عبارتند از قدرت علمی، روحی و معنوی، سیاسی و فرهنگی. جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته در تولید قدرت نرم، دفاع و تثبیت آن و ارتقای جایگاه جهانی ما نقش فوق العاده و تعیین کننده داشته است. باید موضوعی مستقر و تولید شود تا بتوان از آن و حقوق مرتبطش دفاع کرد. ما باید به یک تولیدکننده و پدیدآورنده فعال در حوزه تولیدات فرهنگی ادبی، علمی و هنری تبدیل شویم و بعد به حقوق مرتبط آنها توجه کنیم.

حجت الاسلام پورمحمدی تصریح کرد: بسیاری از انتقادها به دولت وارد شد مبنی بر اینکه دولت چه کاری کرده است، این دولت فقط وقتش را برای برجام گذاشته است. در دیدار با حضرت آقا ایشان فرمودند کارهایتان را گزارش دهید، به گزارش فعالیت های دستگاه ها کمتر پرداخته شد. در فصل انتخابات گزارش هایی مبنی بر اقدامات دولت بیان شد اما عده ای گفتند این گزارشات برای بهره برداری انتخابات است چرا زودتر اینها را نگفتند. اینجا جای ریاهای واجب است که انسان کارهایی را که کرده بازگو کند. باید این اقدامات را تکرار کنیم تا مردم با دستاوردهای دولت در عرصه های مختلف آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید علم رتبه اول جهانی در سرعت تولید علم را بدست آوردیم، گفت: ما در احراز رتبه نوآوری جهانی ظرف 3 سال گذشته 28 رتبه ارتقا داشتیم. میانگین تولید علم در جهان 6 درصد نسبت به سال 2015 بوده که جمهوری اسلامی ایران رشد تولید علمش 17.5 درصد بوده است. ما چهارمین کشور برتر دنیا در زمینه آموزش عالی هستیم. از رتبه 26 در سال 2013 به رتبه 4 جهانی در 2016 ارتقا یافتیم. فارغ التحصیلان مهندسی ایران رتبه دوم جهانی گرفتند. میزان مقالات پزشکی ما ظرف 4 سال گذشته از 10 هزار به 14 هزار و 902 رسید، این یعنی ما 50 درصد ارتقا داشتیم. در حوزه ICT‌ پهنای باندمان از 624 مگابایت به 4 هزار مگابایت رسید. مهاجرت نخبگان ما در سال گذشته به کمتر از 5 درصد رسید، ما با یک مهاجرت معکوس مواجه هستیم.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه ملت ما طلایه‌دار و پیش‌قراول فرهنگ و ترویج معنویت و دیانت در عرصه جهانی است، افزود: در معنویت صبوری و پایداری اجتماعی مهم است. ملت ما جزو مقاوم ترین و صبورترین ملت ها در برابر سختی ها، مشکلات و فشارهاست. انتخابات چند روز پیش به وضوح قدرت سیاسی ما را نشان داد. سفر پرطمطراق رییس جمهور آمریکا و امضا شدن بزرگترین قراردادهای جهانی توسط او با حضور بیشترین رهبران عرب تحت تاثیر انتخابات ایران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ملت ما در تولید قدرت نرم قدرت خود را نشان داد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران صاحب توانمندی در عرصه قدرت نرم است و به خاطر همین قدرت ایران در طراز قدرت های جهانی است. جمهوری اسلامی ایران با سرعت در عرصه تبدیل قدرت سخت به قدرت نرم می تازد. ما باید از هنرمندان و فرهیختگان خود سپاسگزار باشیم و قدردان ملت باشیم.

وی در مورد حمایت حقوقی خاطرنشان کرد: حمایت حقوقی یک مسئله اساسی است که این دولت به این مسئله به طور جدی پرداخته است. ما لوایح را تکمیل کردیم و بعد از بازنگری به مجلس فرستادیم. لوایحی نیز همچون لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه در دست اقدام داریم. وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی محور این حوزه هستند و البته بخش های دیگر نیز باید مشارکت داشته باشند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات