۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۵۰۰۳۳۳
سرمقاله؛

چهار نكته!

رابرت فيسك در مقاله ‌اي در روزنامه انگليسي زبان اينديپندنت مي نويسد: «مقامات سعودي از اينكه يك ايراني خردمند و يك انتخابات آزاد به پيروزي رسيده است به وحشت افتاده ‌اند.
روزنامه رسالت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، نویسنده این سرمقاله با اشاره به سخنان رییس جمهور بعد از انتخابات می نویسد: 1- آقاي روحاني در مصاحبه روز دوشنبه خود گفت : "مردم در انتخابات به فريبكاران نه گفتند"، "مردم به پول نه گفتند" ، "مردم به تخريب نه گفتند" ، "مردم به .... نه گفتند!"

آقاي روحاني! وقتي در كنار گوش شما در مرزهاي كشور طبل جنگ به صدا درآمده است و ناتوي عربي و غربي "مشق نظام جمع" مي كنند . اين حرف‌ها چه فايده‌اي دارد؟ وقتي حداقل 16 ميليون نفر در اين انتخابات شخص ديگري را برگزيدند چرا بايد آنها را متهم به تخريب و فريبكاري كرد؟ مگر ما نياز به اتحاد ملي و انسجام اسلامي نداريم؟

آقاي روحاني! ادب رقيب در حفظ آرامش كشور را نبايد ناديده بگيريد. آداب حكمراني خوب حكم مي كند حداقل به فكر ثبات و اقتدار حكومت خود در چهار سال ‌آينده باشيد.

2- همزمان با اعلام نتايج انتخابات در ايران و حيرت جهانيان از حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌ هاي رأي، ترامپ به عنوان پرچمدار دموكراسي‌خواهي در جهان به عربستان رفت. او در كشوري گام نهاد كه واژگان انتخابات، دموكراسي و صندوق رأي در فلسفه سياسي حاكميت آن جايي ندارد. وهابي ها‌ حكومت خود را بر اساس معيارهاي ماقبل تاريخ اداره مي كنند و مدعي بزرگترين دموكراسي جهان هم در صف دفاع از اين كشور ايستاده است!

رابرت فيسك در مقاله ‌اي در روزنامه انگليسي زبان اينديپندنت مي نويسد: «مقامات سعودي از اينكه يك ايراني خردمند و يك انتخابات آزاد به پيروزي رسيده است به وحشت افتاده ‌اند. انتخاباتي كه تقريباً هيچ يك از 50 ديكتاتوري كه براي ديدار با ترامپ در رياض گرد هم آمده ‌اند، جرأت برگزاري آن را ندارند.»

او مي‌نويسد: «مستبداني كه براي اداي احترام به ترامپ در رياض گرد هم آمده ‌اند، دموكراسي را يك شوخي نامربوط قلمداد مي‌كنند.» او با به رخ كشيدن مشاركت 73 درصدي مردم ايران در اين انتخابات، در مقايسه با مشاركت 58 درصدي مردم آمريكا در انتخاب ترامپ، به تحقير مدعيان بزرگترين دموكراسي جهان در آمريكا پرداخته است. 

3- بيانيه نشست رياض، اظهارات حاكم رياض و ترامپ نشان داد كه شاهد شكل‌گيري يك ناتوي عربي عليه مردم ايران هستيم. ناتوي عربي در زمان صدام شكل گرفت و همه كساني كه چند روز پيش در رياض جمع شده‌ بودند، پشت آن بودند و امروز با آرايش جديدتري به ميدان آمده‌اند و چاشني آشي كه براي ملت ما پخته‌اند خريد ميلياردها دلار اسلحه از آمريكاست. امروز رياض با تمام قوا به ملت فقير يمن حمله كرده است و از هيچ جنايتي فروگذار نمي‌كند. امروز حكام سعودي تروريسم را در جهان رهبري مي كنند.

برخي تصور مي كردند با توافق برجام خطر جنگ مرتفع شده است. آمريكايي‌ها و ما مي دانيم اصلا جنگي در كار نبوده است و آنها جرأت ندارند انگشت خود را به سمت ماشه تفنگ‌هايشان حركت دهند،اما برجام اين فضا را فراهم كرده تا آنها به جنگ فكر كنند و نشست رياض چنين پيامي دارد.

تكليف ملت ايران و رزمندگان اسلام روشن است چرا كه سپاه، ارتش و بسيج پس از پايان دفاع مقدس حتي يك لحظه از تحركات دشمن غافل نبودند . ميليون‌ها بسيجي اكنون انگشت روي ماشه آماده‌اند تا پاسخ هر تهديدي را بدهند. سوال اين است؛ آيا رئيس دولت و نيز وزير خارجه كه مدعي دور كردن جنگ و رفع ايران هراسي هستند و آن را توفيق كاركرد ديپلماتيك خود مي دانند ، خبر دارند در رياض چه گذشت؟! اينكه يك روز پس از اعلام پيروزي روحاني صداي طبل جنگ را در رياض با اكوي بيانيه و سخنان ترامپ و حاكم وهابي عربستان به صدا درآورند نشان مي دهد كه بايد دولت دوازدهم فكري براي ادعاي رفع ايران هراسي و حفظ اقتدار و امنيت ملي نظام مقدس جمهوري اسلامي بكنند.

آنها بايد بدانند آن سوي مرز ما با يك مشت ديكتاتور صدام صفت روبه‌روييم كه گوش به فرمان رژيم صهيونيستي و استكبار جهاني هستند . رئيس جمهور بايد در مصاحبه‌ها و سخنراني‌هايش يك  مقدار با نيروهاي مسلح بويژه سپاه و جان‌بركفان بسيجي مهربان‌تر صحبت كند.

نشست رياض نشان داد سايه جنگ با روي كارآمدن دولت دوازدهم و تداوم دولت روحاني نه تنها رخت بر نبسته بلكه آثار و نشانه‌هاي خود را نشان مي دهد. آمريكايي‌ها 110 ميليارد دلار نخود و لوبيا به حكام وهابي عربستان نفروخته‌اند . آنها انواع جنگ افزار و مدرن‌ترين سلاح‌هاي كشتار جمعي را به رياض فروخته‌اند . اين اولين گام واشنگتن در پسابرجام در تكميل پازل گسترش سايه جنگ و ايران هراسي است .

ديپلمات‌هاي ما بايد قدري واقع‌بين باشند و يك مقدار هم به ضخامت بازوي رزمندگان اسلام بويژه حزب الله كه 90 درصد خاك رژيم صهيونيستي را زير ضربات موشكي دارند، فكر كنند. ديپلماسي كشور را با توئيت بازي وزير خارجه نمي شود به سمت حفظ امنيت داخلي و خارجي نظام هدايت كرد. 

4- 156 تن از اعضاي پارلمان اروپا در بيانيه ‌اي مشترك انتخابات رياست جمهوري ايران را «غيرآزاد و نامنصفانه» توصيف كرده‌ اند. يكي از ادعاهاي دولت روحاني، توفيق در تعامل سازنده با جهان است. كودن‌ ترين سياستمداران جهان هم مي‌دانند در ايران يك مردم سالاري حقيقي با رقابت آزاد و نظم دموكراتيك توأم با رعايت ادب و آداب دموكراتيك وجود دارد. اما اينكه 156 تن از اعضاي پارلمان اروپا مدعي غير آزاد بودن انتخابات هستند، عجيب است .

رسانه ‌هاي غرب به ويژه رسانه ‌هاي اتحاديه اروپا در انتخابات دوره يازدهم و دوازدهم در رقابت‌ هاي انتخاباتي از آقاي روحاني حمايت تصريحي يا تلويحي كردند. با توجه به نتايج انتخابات، اينکه ادعاي غير آزاد و نامنصفانه بودن آن را داشته باشند، خيلي پررويي مي خواهد. در اينكه منافقين، النصره و گروهك ‌هاي تروريستي پيش ‌نويس اين بيانيه را تنظيم كردند و ‌آن زبان ‌بسته‌ ها امضاء كردند شكي نيست اما خوب است وزير خارجه کشورمان در مراودات با اروپا با توجه به امضاي برجام به آنها گوشزد كند كه حماقت هم حدي دارد و بپرسد آن حمايت چيست و اين ادعاي غير آزاد بودن انتخابات كدام است؟

بهتر است نمايندگان پارلمان اروپا نظر نوام چامسكي تئوريسين برجسته آمريكايي را هم بخوانند كه گفت: «امروز سياستمداران دنيا با تأييد دموكراسي واقعي در ايران، حقارت خود را در برابر آيت ‌الله خامنه‌ اي به تصوير كشيدند. آيت الله خامنه ‌اي زيرك‌ ترين و سياستمدارترين فرد جهان است. او كاري كرده است كه حتي دشمنان بزرگ ملت او هم براي حضور مردم در صحنه انتخابات تبليغ مي‌كنند.»

مشاركت وسيع و گسترده مردم در انتخابات باعث رشك و حسد دشمنان انقلاب و مردم ايران شده است. دموكراسي‌ هاي نحيف اروپايي از كاهش مشاركت سياسي رنج مي‌برند به طوري كه فيلسوفان سياسي از ‌آن به عنوان دموكراسي‌هاي نحيف ياد مي‌كنند. طبيعي است چند نماينده پارلمان اروپا براي جبران اين حقارت، انتخابات در ايران را غير آزاد بدانند./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات