۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۰۰۸۲۵

نشست شورای ملی جشن‌های زیر سایه خورشید برگزار شد

نشست شورای ملی جشن‌های زیر سایه خورشید، با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های فرهنگی و دینی کشور در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد.
نشست شورای ملی جشن های زیر سایه خورشید

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نشست شورای ملی جشن‌های زیر سایه خورشید، با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های فرهنگی و دینی کشور در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام‌ محمدعلی موحدی، مدیر مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در مورد طرح زیر سایه خورشید در عرصه بین‌الملل گفت: امام رضا (ع) امام جهانی و بین‌المللی است و آن حضرت را باید به تمام انسان‌های آزادی‌خواه جهان معرفی کنیم.

وی افزود: جشن‌های زیر سایه خورشید یک فعالیت گروهی و جمعی با همکاری سایر دستگاه‌ها است، کارهای خوبی در حوزه بین‌الملل انجام‌شده، اما درشان این بارگاه نورانی نبوده است، در قبال چنین فرصتی همه ما مسئولیت داریم.

حجت الاسلام موحدی تصریح کرد: فعالیت گذشته را باید بازنگری و فعالیت‌های جدید را با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام دهیم. باید نگاهی نو و جدید به مجموعه فعالیت سازمان جوانان در خارج از کشور با عنوان زیر سایه خورشید داشته باشیم. ضمنان که آسیب‌شناسی از طرح و استفاده از تمام ظرفیت‌ها را برای اجرای آن به کاربندیم.

در ادامه مجتبی مختاری مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی طی سخنانی گفت: جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید طرح جدیدی در حرم بود، خدام قبلاً در بیمارستان حضور پیدا می‌کردند و از آنان عیادت می‌کردند.

وی افزود: در سال ۸۷ طرحی اجرا شد که برخی از نمادهایی که مردم از حرم با خودشان از مشهد سوغات می‌برند، ازجمله آواها، خدام و پرچم بارگاه منور رضوی به همراه مبلغ در قالب کاروان رضوی به استان‌ها رفت تا مردمی که توان مالی برای آستان‌بوسی ندارند، از این فضای معنوی استفاده کنند.

مختاری تصریح کرد: کاروان سال بعد به ۶۰ شهر کشور اعزام‌شده و میزبانی آن را تشکل‌های مختلف مردمی بر عهده‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع طراحی شد و در شروع کار برای هر استان حداقل ۷ الی ۸ برنامه را داشتیم، مراسم‌های قبلی خیلی فاخر نبود، و اصلاً در ایام میلاد حضرت رضا (ع) برنامه‌ای درشان آن حضرت نداشتیم

مختاری همچنین در ادامه گفت: الآن جشن‌های میلاد حضرت و زیر سایه خورشید فاخرترین برنامه میلاد ائمه (ع) در شهرستان‌های کشور است.

وی افزود: در سال ۹۰ به حوزه بین‌الملل وارد شدیم و جشن‌ها در چهار کشور اجرا شد،. در سال گذشته کاروان در ۵۰۰ نقطه کشور و در روستاها و، زندان‌ها، خانه ایتام و حتی منازل افراد مریض رفتیم و درمجموع با 60 هزار عنوان در مدت‌زمان ۱۰ روز اجرا که ۳ میلیون نَفَر از آن استفاده بردند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی تصریح کرد: سال گذشته در حوزه بین‌الملل در ۱۲ کشور و ۳۰ شهر حضور پیداکرده و امسال در ۳۵ کشور امکان حضور راداریم. در طراحی امسال برای حوزه بین‌الملل برخی کشورها کاروان عبوری و مشترک است، در داخل کشورها برخی افراد که قابلیت و توانایی دارند، شناسایی‌شده‌اند که ۸۰ نَفَر را گزینش و مصاحبه گرفته‌ایم.

مختاری همچنین خاطرنشان کرد: مناسب با بافت کشورها برنامه‌ها طراحی می‌شود، ما در عرصه بین‌الملل بحث جشن و استقبال داریم که در برخی از کشورها تا ۲۵ هزار نَفَر از کاروان استقبال کرده‌اند.

وی افزود: امسال قاری خادم، پرچم و بسته‌های متبرک را خواهیم داشت، یک نَفَر از اساتید حوزه و دانشگاه همراه کاروان خواهد بود، در برخی از کشورها برنامه علمی در دانشگاه‌ها خواهیم داشت.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی تصریح کرد: در بحث بین‌الملل موانع زیادی داشتیم و برخی هماهنگی‌ها در دقیقه آخر انجام‌شده است. ما در فضای خارج از کشور ستاد هستیم و ده هزار نَفَر از جوانان در فضای بیت الملل کار میزبانی و هماهنگی برنامه‌ها را انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: امسال شعار کاروان زیر سایه خورشید، حضرت رضا (ع) محور وحدت و مهربانی انتخاب‌شده است. از همه عزیزان درخواست می‌کنیم تا جایی که امکان دارد به ما کمک کنند و تا کار بین‌المللی جشن‌ها به‌خوبی اجرا شود.

در این جلسه حاضران به ارائه دیدگاه های خود درباره جشنواره زیر سایه خورشید پرداختند./۱۰۲/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات