۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۰۱۰۰۹
مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر:

ارتباط بانوان با مسجد نقش تأثیرگذاری در تربیت فرزندان دارد

حجت الاسلام صفوی گفت: تربیت نسل آینده به عهده بانوان است و اگر ارتباط آن ها با مساجد قوی شود، کم کم زمینه حضور فرزندان شان را نیز در مساجد فراهم می کنند.
دهه تکریم مساجد

حجت الاسلام سید عباس صفوی مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با تاثیر مساجد در ارتقای سطح عمومی فرهنگ جامعه، گفت: نخستین پایگاه اعتقادی مردم و مقّری که پیامبر اکرم(ص) در مدینه جهت تجمع مردم و ابلاغ دین اسلام تشکیل داد، مسجد بود.

وی در ادامه افزود: امروز نیز ما وظیفه داریم به سمتی حرکت کنیم که این پایگاه را بیش از پیش احیا کنیم، چرا که متأسفانه برخی مساجد در حال حاضر به شکل یک پایگاه عبادی و تقریباً تک بعدی درآمده که لازم است آن را توسعه داده و در مباحث فرهنگی، سیاسی، امور خیریه، رفع مشکلات ازدواج جوانان و... به نمونه یک پایگاه بصیرت افزایی و روشنگری، تبدیل شده و شکل بهتری به اُمورات آن بدهیم.

مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر در رابطه با وظیفه ائمه جماعات در ترغیب مردم به سوی مسجد، بیان داشت: اگر امام جماعت، مسجد را به شکلی اداره کند که افراد احساس کنند می توانند در مسجد کارهای دیگری غیر از عبادت هم داشته باشند، یقیناً استقبال بیشتری را در این اماکن مقدس شاهد خواهیم بود. به طور مثال اهالی مسجد با توجه به توانمندی های خود، خدماتی را به سایر اهالی مسجد ارائه دهند.

وی افزود: در حال حاضر در مسجد محله چیذر که ما حضور داریم، پزشکی اعلام آمادگی کرده که هفته ای یک شب در مسجد به طور رایگان بیماران را ویزیت کند یا شخصی قاضی که در همین مسجد خدمات قضاوت و مشاوره های حقوقی به مراجعین مسجد ارائه می کند؛ همین موضوع سبب اقبال مردم از مسجد و نگاه کارآمدی آن ها نسبت به مسجد شده است.

حجت الاسلام صفوی در باب مؤلفه‌های مطلوب یک مسجد، برای حضور بانوان، تصریح کرد: نخستین و مهم ترین آن تهیه و تدارک فضای مناسب برای حضور بانوان است. متاسفانه در مساجد فضاهایی که به بانوان اختصاص می یابد، شاید خیلی مطلوب بانوان نیست، از این رو بهتر است مکانی که برای بانوان در نظر گرفته می شود، جایی تمیز، نظیف، روشن و دارای امکانات مناسب باشد.

وی با بیان اینکه بانوان معمولا در حاشیه فعالیت های مسجد بوده و حضور کمی دارند، گفت: نقش دادن به بانوان و انتخاب هیأت امنا از میان بانوان مسجدی و فعال به نوعی سبب تکریم بانوان و علاقه مندی آن ها برای حضور بیشتر در مسجد می شود؛ همچنین لازم است در فعالیت های فرهنگی مسجد عضویت داشته و فعال باشند.

مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر در پاسخ به این سؤال که، چه کنیم "خدمت به مسجد" حتی با ماهی یک ساعت حضور، برای باز نگه داشتن درب مسجد، به فرهنگ و ارزش مبدل شود، گفت: اگر این امکان فراهم شود که از مردم در طول سال برای آماده سازی مسجد جهت ایام محرم و ماه رمضان دعوت عمومی به عمل آورده شود و این مسأله به عنوان فرهنگ ارزشی دینی جا بیفتد، قدمی خواهد بود تا هر کس در طول ماه یک شب یا روزی را اختصاص دهد که حتی به صورت افتخاری به خانه خدا خدمت کند.

وی در رابطه با حضور بانوان در مسجد و تاثیر آن در فضای معنوی و اخلاقی جامعه گفت: یقینا اثر والایی خواهد داشت، به جهت اینکه اعتقاد ما بر این است که تربیت نسل آینده به عهده بانوان است و اگر ارتباط آن ها با مساجد قوی شود، کم کم زمینه حضور فرزندان شان را نیز در مساجد فراهم می کنند. نقش تربیتی آن ها و تاثیراتی که از مسجد می پذیرند، غیر قابل انکار است./302/966/ب1

ارسال نظرات