۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۳۲۸
یادداشت؛

آزادی چیست؟

آزادی دارای مفهوم است و این مفهوم شاید در جوامع مختلف دارای طول و عرض متفاوت باشد؛ اما نهایتا ساختاری مشخص با حد و مرز معین برای آن ترسیم شده و تمامی افراد جامعه مکلف به رعایت آن هستند.
آزادی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس، مصطفی خدابخشی طی یادداشتی در موضوع آزادی نوشت:

این روزها زمزمه های زیادی درباره «آزادی» به گوش می‌رسد. عده ای با نگاه عقلایی به این موضوع می پردازند و عده ای دیگر با چارچوب فکری روشن‌فکرانه و برخی دیگر با نگاه بهره بردارمآبانه از آن چیز که در ذهن دیگران از مفهوم آزادی ساخته اند تا در سایه آن به خواسته های خود و یا گروهی خاص برسند.

آزادی دارای مفهوم است و این مفهوم شاید در جوامع مختلف دارای طول و عرض متفاوت باشد اما نهایتا ساختاری مشخص با حد و مرز معین برای آن ترسیم شده و تمامی افراد جامعه مکلف به رعایت آن هستند.

اما متاسفانه این موضوع در کشور ما گاهی دچار خلط مبحث می شود و مفاهیم جای خود را عوض می کنند و تنها و تنها آزادی به معنی آزادی در نوع پوشش تعبیر می شود. یقینا این نوع نگاه ادامه دهنده همان نگاه رضاخانی است که با ضرب و زور به دنبال برداشتن حجاب از زنان ایرانی بود تا کلاه فرنگی بر سر مردان گذاشته شود و متناسب با همان کلاه گشاد غیرتشان به باد برود.

این روزها حرف ها و حدیث هایی در مورد آزادی حجاب از سوی برخی از افراد به گوش می رسد که می گویند همانطور که رضاخان نتوانست با زور چادر از سر زن ایرانی بردارد، کسی هم نمی تواند با زور حجاب بر سر زن ایرانی بگذارد.

این دیالوگ و ادبیات را تنها می توان در راستای همان ادبیات رضاخانی برشمرد، که این بار رنگ و رو عوض کرده و در قالبی نرم و عوام‌فریب به بازار عرضه شده تا دسترسی به اهداف سیاسی پشت پرده این رویکرد آسان تر شود.

اما هدف از این رویکرد چیست؟

مهمترین هدف دور کردن جامعه از اصل مترقی آزادی زنان در عین توجه به شعائر اسلامی است در حالی که در نگاه آزاد شدن حجاب در بین زنان، زن تنها یک ابزار برای تحقق خواسته های برخی از جریانات است به طوری که سبقه تاریخی به دست آمده از سوی این نوع تفکرات نشان از آن دارد که با پایان یافتن هیجانات، زنان به ورطه فراموشی سپرده می شوند و تنها چیزی که برای آنان به ارمغان آورده می شود خروارها شعاری است که تاریخ مصرفش کسب قدرت از سوی این جریان سازان است.

بد نیست کمی به عقب برگردیم. یعنی زمانی که هنوز حجاب در کشور رسمی نشده بود و جنگ در کوچه پس کوچه های خرمشهر فریاد می کشید.

برخی از بانوانی که در آن دوران تاریخ ساز رو در روی دشمن ایستادند از جمله افرادی بودند که هنوز با چرایی انتخاب حجاب برای زنان آشنا نبودند. گذر زمان و نوع برخورد اسلامی رزمندگان با آنان راه را چنان برایشان شفاف و روشن کرد که به اختیار رو به حجاب آوردند و به این نکته رسیدند که حجاب نه تنها محدودیت زا نیست بلکه زمینه ساز ایجاد آزادی واقعی و افزایش ضریب تاثیرگذاری در سطح جامعه است.

با این اوصاف ضروری است بازتعریفی از مفهوم آزادی با توجه به ساختارهای فکری و معنوی جامعه ارائه شود، تا آزادی صرفا در نوع پوشش خلاصه نشود و جایگاه رفیع زن ابزاری برای تحقق خواسته های برخی از جریانات سیاسی قرار نگیرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات