۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۰۱۳۳۵
عضو هیأت علمی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:

ترس از بیان حق سبب استقرار منکرات و مهجوریت معروف ها در جامعه می شود

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه بسیاری حقها در جامعه قربانی خجالت کشیدنها و ترسهای اجتماعی می شود، گفت: در نتیجه چنین وضعیتی، منکرات مستقر و معروفها مهجور واقع می شوند.
حجت الاسلام محمود مرویان حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، عضو هیأت علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ظهر امروز در دومین جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی که با موضوع «مدیریت احساسات در آموزه های اسلامی» برگزار شد،  شناخت و کنترل احساسات را از مراحل تربیت انسان معرفی و تصریح کرد: چند احساس نیرومند در انسان وجود دارد که اگر موفق به کنترل و مدیریت آنها نشویم بسیاری از مشکلات و گناهان برای ما به وجود می آید.

وی، احساس ترس را از جمله احساسات نیرومند در وجود انسان برشمرد و گفت: چند نوع ترس وجود دارد؛ ترس از مسائل فیزیکی مانند مکانها، صداها، ارتفاع و... که در روایات به جبن تعبیر شده و یک نقص و ضعف به شمار می رود، ترس از محیط یا افراد در اجتماع که این نیز مذموم بوده و تبعات بسیار از جمله عدم بیان حرف حق دارد.

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه بسیاری حقها قربانی خجالت کشیدنها و ترسهای اجتماعی و در نتیجه آن، منکرات مستقر و معروفها مهجور واقع شده است، افزود: در مقابل این ترسها، ترس از مواجه شدن با خود واقعی و باطن و نیز ترس از خدا و شوکت و عظمت او ترسهای ممدوح هستند و وجود آنها برکات بسیاری در زندگی به دنبال دارد.

عضو هیأت علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، عدم ابتلا به ترسهای مذموم، آرامش، اطمینان و سلامت روحی را از جمله آثار وجود ترسهای ممدوح در انسان برشمرد و گفت: خداوند برای کسی که از او بترسد، عظمت و شکوهی نزد مردم قرار می دهد که از او بترسند اما اگر کسی از خدا نترسید خدا کاری می کند از همه بترسد.

وی در ادامه، احساس  خشم و غضب را از دیگر احساسات نیرومند در وجود انسان دانست و یادآور شد: عدم کنترل این احساس موجب نابودی بسیاری دوستیها یا خدمات می شود چرا که انسان خشمگین دین، اخلاق، قانون و همه چیز را فراموش می کند.

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به نهی قرآن و اهل بیت(ع) از آزادی خشم و غضب خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) غضب را پاره آتشی از سوی شیطان و امیرمؤمنان علی(ع) خشم را عامل برافروختن کینه های نهفته در درون انسان می دانند. امام باقر(ع) نیز می فرمایند: «وقتی کسی خشمگین می شود رگهایش بالازده و شیطان در وجود او حکمفرمایی می کند».

مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تأکید روایات نسبت به پرهیز از تصمیم گیری هنگام خشم، افزود: مطابق روایات، خشم ایمان انسان را فاسد می کند و ابتدای آن جنون و آخرش نیز پشیمانی است.

وی با بیان اینکه خشم، در رأس عوامل آسیبهای اجتماعی قرار دارد، اضافه کرد: از هنرهای انسان مؤمن، کنترل خشم استغ امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر کسی نتواند خشم خود را مدیریت کند نمی تواند عقلش را مدیریت کند».

حجت الاسلام مرویان حسینی در پایان، شناخت خشم، توجه به عواقب دنیوی و اخروی خشم و ریشه شناسی آن را از راهکارهای مدیریت خشم عنوان کرد./202/930/ب1

ارسال نظرات