۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۰۱۶۱۲
حجت الاسلام قائمی:

ماه رمضان یک دوره درمانی برای تطهیر روح است

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از فلسفه‌های ماه رمضان این است که یک دوره درمانی برای روح به شمار می‌رود، خداوند همه را در ماه میهمانی خود دعوت می‌کند تا ما بندگان بتوانیم روح خود را جلا بدهیم.
قائمی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام و المسلمین قائمی استاد حوزه و اخلاق امروز یک‌شنبه(٧خرداد) مصادف با دوم رمضان در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد با اشاره به اینکه روزه از منظر رسول خدا در سه بخش شکمی، لسانی و قلبی باید رعایت شود اظهار داشت: درمان انسان در دوبخش حاصل می‌شود ابتدا در پرهیز کردن و سپس در استفاده از دارو، به این معنا که در صورت بیماری دکتر این دو مورد را تجویز می‌کند.

وی ادامه داد: برای درمان بیماری‌های روحی هم به همین شکل باید عمل کرد، به این معنا که برای درمان بیماری روحی باید از یکسری اعمال پرهیز کرد، عمل نادرست روح  را خراب می‌کند همانگونه که غذا فاسد بدن را خراب می‌کند، متاسفانه در مورد روح و سالم نگه داشتن آن سهل انگاری می‌کنیم و همانطور که بدن مریض می‌شود سریعا به آن رسیدگی نمی‌کنیم.

استاد اخلاق یادآور شد: در قرآن به تغذیه روح اشاره شده است، اعمال انسان در اصل غذای روح است، برای نمونه می‌گویند غیبت نکنید چون این عمل به مثابه خوردن گوشت برادر مرده است، این غدا در روح بدن تاثیر می‌گذارد.

قائمی با بیان اینکه انسان با گناهان خود روحش را عذاب می‌دهد یادآور شد: به طور کلی گناه روح انسان را بیمار می‌کند، غذای روح عمل خوب است و اگر کسی حوصله نماز و روزه نداشت بدانید روحش بیمار است و پذیرش غذای خوب را ندارد، کسی که از مناجات با خدا لذت نبرد قطعا روحش بیمار است و خداوند او را به بدترین شکل عذاب داده است، روحی هم که بیمار می‌شود ابتدا حوصله مناجات با خدا را ندارد و سپس از مناجات خدا تنفر پیدا می‌کند و سپس روحش می‌میرد.

وی افزود: یکی از فلسفه‌های ماه رمضان این است که یک دوره درمانی برای روح به شمار می‌رود، خداوند در مورد ماه رمضان می‌فرمایند "بنده من با وجود آنکه خیلی گناه کردی و مریض شدی اما در این ماه میهمان من هستی و می‌توانی جسم، قلب و روحت را تطهیر کنی".

استاد حوزه با اشاره به اینکه ذکر خدا شفا را برای انسان به ارمغان می‌آورد تصریح کرد: شیطان راه را بزرگ به ما نشان می‌دهد تا ما گمراه شویم، بنابراین خداوند همه را در ماه میهمانی خود دعوت می‌کند تا ما بندگان بتوانیم روح خود را جلا بدهیم.

قائمی در پایان با اشاره به اثرات گریه برای امام حسین(ع) گفت: گریه برای سیدالشهدا اثر دارویی فراوانی دارد، عجیب گریه برای امام حسین(ع) روح را تمیز می‌کند، در واقع خداوند اثر فراوان و خاصی را در گریه  برای امام حسین(ع)  قرار داده است، بی‌جهت امام حسین(ع) قنداق حضرت علی اصغر(ع) را بروی دست نگرفت، این عمل امام حسین(ع) برای ترمیم روح ما در زمان حال بوده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات