۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۰۱۷۱۸
حجت الاسلام ارجمندی:

قرآن کریم جریان اصلی ماه مبارک رمضان است

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با تأکید بر لزوم حفظ حرمت و شأن قرآن و مجالس قرآنی، گفت: برای درک قرآن کریم که جریان اصلی ماه مبارک رمضان است باید با تمام وجود در محضر این کتاب آسمانی بود و برای حفظ حرمت و جایگاه آن کوشید.
حجت الاسلام ارجمندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام جواد ارجمندی امروز در مراسم جمع خوانی جزء سوم قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) ارومیه تقارن بهار بندگی با بهار طبیعت را اتفاق مبارک خواند و افزود: تحول، تغییر، شادابی و نشاط از خاصیت بهار طبیعت است که باید سعی شود در بهار بندگی نیز این دگرگونی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه برای بهره مندی از آثار و برکات ماه مبارک رمضان باید جایگاه و عظمت این ایام را درک کرد، اظهار داشت: بدون آشنایی با فلسفه ماه مبارک رمضان، بهره مندی به معنای واقعی حاصل نمی شود.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به اینکه  تفکر و نوع نگرش انسان مهم ترین جریان زندگی بشری است، گفت: در آموزه های دینی نوع نگارش و تفکر انسان ها نسبت به زندگی بسیار مهم تلقی شده است تا جاییکه  پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «یک ساعت فکر کردن با 70 سال عبادت برابری می کند».

حجت الاسلام ارجمندی اضافه کرد: از نظر پیامبر اکرم(ص) که فضیلت های ماه مبارک رمضان را درک کرده اند، ماه مبارک رمضان ماه رحمت است که ای کاش تمام ماههای سال رمضان بود این درحالی است که برای بسیاری از مردم که فضایل و برکات رمضان را درک نکرده اند این ماه زحمت است.

وی به تبیین فلسفه ماه مبارک رمضان پرداخت و تصریح کرد: امتناع از خوردن و آشامیدن به معنای روزه دار بودن نیست بلکه روزه دار واقعی کسی است که در این ماه با قران کریم انس گرفته و آن را مرور کند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با تأکید بر لزوم حفظ حرمت و شأن قرآن و مجالس قرآنی، گفت: برای درک قرآن کریم که جریان اصلی ماه مبارک رمضان است باید با تمام وجود در محضر این کتاب آسمانی بود و برای حفظ حرمت و جایگاه آن کوشید.

حجت الاسلام ارجمندی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ص) به قرآن خوانان را به دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول قاریانی هستند که به واسطه صوت و لحن موفق به کسب شهرت و مقام می شوند اما حتی ظاهر آنها هم با احکام قرآنی همخوانی ندارد.

وی حافظان قرآن که هیچ درکی از آیات الهی ندارند را دسته دوم از قرآن خوانان دانست و گفت: این دو دسته با وجود اینکه قرآن می خوانند چون از درک مفاهیم این کتاب آسمانی عاجزند نمی توانند آنگونه که باید از برکات آن بهره مند شوند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: دسته سوم از قرآن خوانان کسانی هستند که بنا بر فرموده امام علی(ع) وقتی در محضر قرآن حاضر می شوند، چیزی از آنها کم و چیزی اضافه می شود.

وی افزود: بودن در محضر قرآن کریم باید ضلالت و ظلمت را از وجود انسان دور کرده و به قلب و جان او نورانیت ببخشیده و حرص، ولع و عشق به آموزه های قرآنی را در دل او ایجاد کند که اگر اینگونه بود قرآن در او اثر کرده است.

حجت الاسلام ارجمندی در پایان ابراز امیدواری کرد در پایان ماه مبارک رمضان تحول معنوی در وجود مؤمنان به واسطه انس با قرآن و تدبر در آیات شریفه ایجاد شده و هر چه بیشتر در مسیر معارف دین و آموزه های قرآن گام بردارند.

مراسم جمع خوانی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان همه روزه با حضور هزاران نفر از مردم مؤمن ارومیه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شده و روزانه یک جزء قرآن ختم می شود./936/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات