۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۵۰۱۷۳۱
استاد حوزه مطرح کرد؛

آیه ۱۲ سوره مائده؛ اثبات کننده ولایت اهل بیت

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با استناد به آیه ۱۲ سوره مبارکه مائده، گفت: با این آیه می توانیم ولایت حضرت حجت(عج) و سایر معصومین(ع) را اثبات کنیم.
محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی امشب در سومین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر آیات مهدوی» ویژه ایام ماه مبارک رمضان در دارالزهرای(س) قم با اشاره به آیه دوازدهم سوره مبارکه مائده، اظهار داشت: دوازده فرمانده و سرپرست امور برای قوم بنی اسرائیل فرستاده شده است؛ در واقع برای حضرت موسی(ع) دوازده وصی قرار داده شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه گفت: از این آیه طبق روایاتی که داریم می توانیم استفاده کنیم و از آن برای ائمه اثنی عشر بهره گیری کنیم؛ با این آیه می توانیم ولایت حضرت حجت(عج) و سایر معصومین(ع) را اثبات کنیم.

وی ابراز داشت: در روایتی از رسول خدا(ص) آمده، خدای متعال بابی دارد که هر کس از آن باب وارد شود از آتش جهنم در امان است؛ رسول اکرم(ص) این باب را خلیفه خدای متعال بر تمام مردم، امیرالمؤمنین علی(ع) عنوان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی افزود: رسول خدا(ص) می فرمایند به امیرمؤمنان(ع) تمسک بجویید که او عروه و دستگیره محکمی است که سستی ندارد و هرگز پاره نخواهد شد؛ کسی که می خواهد حجت خدا را بشناسد، باید امیرالمؤمنین(ع) را بشناسد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در ادامه روایت می فرمایند، هر کس می خواهد ولایت خدای متعال را داشته باشد و تحت سرپرستی پروردگار باشد، به مولا امیرالمؤمنین(ع) اقتدا کند؛ چرا که ایشان مخزن علم رسول الله(ص) است؛ هر که می خواهد خدای متعال را ملاقات کند و خداوند هم از او راضی باشد، باید ولایت ائمه معصومان(ع) را قبول داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا(ص) می پرسد، ائمه چند نفر و چه کسانی هستند؟ رسول خدا(ص) فرمودند، همه اسلام در این سؤال تو است؛ تعداد ائمه، تعداد شهوری است که در قرآن کریم بیان شده است و تعداد آن ها دوازده ائمه(ع) خواهد بود؛ ایشان به آیه 12 سوره مبارکه مائده اشاره کردند و فرمودند، تعداد آن ها تعداد چشمه هایی است که حضرت موسی(ع) عصای خود را بر زمین زدند و دوازده چشمه آب جاری شد؛ همچنین تعداد آن ها عده نقبای بنی اسرائیل است که خداوند دوازده نقیب برای قوم بنی اسرائیل قرار داده است.

وی بیان داشت: رسول اکرم(ص) پس از این که آیه 12 سوره مبارکه مائده را قرائت کردند، فرمودند که اولین آن ها علی بن ابی طالب(ع) است و آخرین آن ها حجت بن الحسن العسکری(عج) است؛ در واقع آیه 12 سوره مبارک مائده از آیات مهدوی است.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با اشاره به آیات و روایات مهدوی، تصریح کرد: این آیات و روایات از سوی اهل سنت هم وارد شده و عجیب است که با وجود چنین روایات و آیاتی، چرا ولایت ائمه معصوم(ع) را قبول نمی کنند.

وی با اشاره به قیام و قعود امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، اظهار داشت: در روایتی بیان شده که 9 فرزند از امام حسین(ع) برای قسط و عدل قیام می کنند که آخرین آن ها حضرت مهدی(عج) است؛ روایات در این زمینه بسیار زیاد است و بر دوازده ائمه معصوم(ع) پس از پیامبر اکرم(ص) تأکید دارند./840/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات