۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۰۱۸۹۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

هدف اصلی معراج پیامبر هدایت مردم بود

استاد حوزه علمیه با اشاره به معجزه معراج پیامبر(ص) گفت: هدف اصلی پیامبر(ص) از عروج به عالم معنا و بازگشت به دنیا هدایت مردم بود.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مدرسه گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی پیامبر(ص) از معراج این بود که برگردد و به هدایت مردم بپردازد.

وی با بیان این که مردم مکه با وجود این که خبر معراج پیامبر(ص) را شنیدند و معجزات پیامبر(ص) را مشاهده کردند ولی ایمان نیاوردند، ابراز داشت: پیامبر(ص) بعد از مدتی که در مدینه بودند دستور به سرشماری مسلمانان دادند که تعداد مردان را سرشماری کردند و تعداد آن‌ها به هزار نفر هم نمی‌رسید.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: در اواخر دوران پیامبر(ص) و بعد از فتح مکه برخی از افرادی که به دنبال غنیمت و فرصت‌طلبی بودند دسته‌دسته به اسلام گرویدند و رشد عددی مسلمانان در اواخر عمر پیامبر(ص) بود که خداوند در قران می‌فرماید «یدخلون فی دین الله افواجا».

وی با اشاره به کیفیت معراج پیامبر(ص) بر نشانه‌های اعجاز معراج که در روایات آمده است اشاره و تأکید کرد: وقتی پیامبر به قریش گفت من شب گذشته به بیت‌المقدس رفتم آن‌ها ایشان را مسخره کردند ولی با وجود این که تمام نشانه‌های بیت‌المقدس را برای آن‌ها گفت باز هم ایمان نیاوردند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که سوره اسراء با جریان معراج شروع شده است و بلافاصله به جریان حضرت موسی(ع) و قوم بنی‌اسرائیل پرداخته است، افزود: ارتباط آیه معراج و آیه دوم این است که بیت‌المقدس مکان مقدسی برای بنی‌اسرائیل بوده است و در زمان معراج هم هنوز قبله مسلمانان بوده است.

وی با بیان این که خداوند می‌فرماید ما به مسجدالاقصی و زمین‌های اطراف آن برکت داده‌ایم، ابراز داشت: منظور از برکت سرسبزی و نعمت‌های دنیوی نیست بلکه منظور برکت معنوی است که پیامبران زیادی در این سرزمین متولد شدند و از نظر معنوی جایگاه ویژه‌ای دارد.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که «علماء امتی افضل من انبیاء بنی‌اسرائیل» اظهار داشت: دین به صورت جزء جزء به انبیاء الهی نازل شده است و هدایتی که قران دارد را تورات نداشت و به همین خاطر است که علماء امت پیامبر(ص) هدایت بالاتری از انبیای بنی‌اسرائیل دارند.

وی افزود: حضرت موسی(ع) اولین پیامبری بود که کتاب بر او نازل شد و قبل از او پیامبران صحیفه داشتند که مانند یک جزوه در برابر کتاب است ولی از حضرت موسی به بعد بر پیامبران کتاب نازل شده است که دارای هدایت بالاتری بوده است تا به اسلام رسید که کتاب و دین کامل نازل شده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با وجود این که بر حضرت موسی(ع) کتاب نازل شد و به سرزمین بیت‌المقدس هم برکت عطا شد و نعمت‌های فراوانی برای قوم بنی‌اسرائیل نازل شد ولی باز هم شکرگزار نبودند و از این نعمت‌ها استفاده نکردند.

وی مهم‌ترین ثمره ماه رمضان را قرب به خدا دانست و گفت: راه قرب به خدا بندگی و اطاعت از او است و اولین قدم در این مسیر ترک معصیت است؛ اگر گناه را ترک کنیم خدا بقیه کارها را درست می‌کند و کسی که بین خود و خدا را اصلاح کند خدا بین او و خلق را اصلاح می‌کند اگر چه که تشخیص وظیفه کار دشواری است./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات