۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۹۸۲
حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی:

امامت امری الهی و خارج از دستان بشر است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که همه انبیای سلف وعده آمدن امام زمان(عج) را به قوم خود بشارت داده اند، امامت را امری الهی و خارج از دستان بشر عنوان کرد.
محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی در چهارمین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر آیات مهدوی» با اشاره به آیه 12 سوره مبارکه مائده «و لقد أخذ الله میثاق بنی إسرائیل و بعثنا منهم اثنی عشر نقیبا» به ادامه مبحث شب گذشته پرداخت و گفت: عدد دوازده از اهمیت بالایی برخوردار است و در بسیاری از روایات و آیات به آن اشاره شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: قوم حضرت موسی(ع) به دوازده دسته تقسیم شدند که از جمله آن ها حضرت «یوشعب بن نون» است؛ ایشان از سوی خداوند به عنوان وصی حضرت موسی(ع) انتخاب شدند و سرپرستی امت موسی(ع) را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به حدیث هفتاد و دوم کتاب منتخب الاثر، ابراز داشت: رسول خدا(ص) می فرمایند، آیا می دانید هادی چه کسی است؟ آن کسی که الان کفش وصله می زند؛ یاران گردن ها را بالا کشیدند و دیدند امیرمؤمنان علی(ع) از حجره ای بیرون آمدند در حالی که کفش پیامبر اکرم(ص) در دست مبارک ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی افزود: امامت یک امر الهی است و در دستان بشر نیست که هر موقع تصمیم گرفت یک نفر را به عنوان امام معرفی کند؛ حضرت مهدی(عج) زمانی که ظلم و جور فراگیر می شود، ظهور می کنند و زمین را پر از عدل و داد می کنند.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) می فرمایند، اگر این حجج الهی روی زمین نباشند، زمین اهلش را در خود فرو می برد؛ یکی از راویان اهل سنت در حدیث 114 جلد اول کتاب منتخب الاثر پس از بیان اختلاف میان حضرت ساره و هاجر، زنان حضرت ابراهیم(ع)، خداوند به حضرت اسماعیل(ع) برکتی داد که پیامبر آخرالزمان و دوازده امام معصوم(ع) از نسل ایشان بودند؛ عین این روایت در تورات هم آمده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: مسأله مهدویت مسأله جدیدی نیست و پیش از اسلام، همه انبیاء سلف وعده آمدن حضرت مهدی(عج) را به قوم خود بشارت می دادند؛ همه ملت ها امیدوار بودند که جهان به این گونه باقی نمی ماند و مصلح جهانی خواهد آمد و بشر را نجات می دهد./840/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات