۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۱۰۰
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۵)

توکل به خداوند باید در همه امور انسان جاری شود

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: اگر بخواهیم به کمال و مقام قرب الهی برسیم؛ باید تمامی امور را به خداوند متعال بسپاریم.
جت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در پنجمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه، اظهار داشت: در فرازی از این دعای شریفه امام سجاد(ع) می فرماید «پرودگارا برای من خیر از کجا خواهد رسید، در حالی که تمامی خیرات از سوی پروردگار متعال است».

وی با اشاره به مفهوم و تفسیر آیه 79 سوره نساء، گفت: از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام، ائمه اطهار و اولیای الهی هر حسنه‌ای که به انسان می‌رود از جانب پروردگار است و هر بدی که به سمت انسان است؛ نتیجه اعمال خودمان است؛ بنابر این باید در اعمال خود دقت کنیم و بدانیم که دنیا مزرعه آخرت است.

امام جمعه مراغه با تأکید بر این‌که باید همواره در دعاهای خود از خداوند خیر بخواهیم، خاطرنشان کرد: مال دنیا و اولاد اگر مایه خیر باشد؛ از خداوند بخواهیم و در صورتی که به هیچ یک از این مسائل نرسیدیم، بدانیم که حکمت الهی بوده است و تمامی امور را به خود باری تعالی واگذار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: اگر بخواهیم به کمال و مقام قرب الهی برسیم؛ باید تمامی امور را به خداوند متعال بسپاریم، باید این حقیقت را دانست؛ حتی خاصیت درمان دارویی که پزشک به انسان بیمار تجویز می کند؛ نیز از جانب پروردگار متعال است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که خداوند هر کسی را که به غیر او امیدوار باشد، امیدش را قطع خواهد کرد و لباس مذلت میان مردم بر تنش می پوشاند، افزود: هر کسی که از فصل الهی دور بماند، نه در دنیا و نه در آخرت عاقبت بخیر خواهد شد، اینجاست که بحث توکل مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان این‌که باید در تمامی امور تنها به خداوند متعال امیدوار باشیم، در غیر این صورت ضرر خواهیم کرد، تصریح کرد: توکل به خدا به معنای آن است که بنده از هر چه غیر خدایی است، قطع امید کند و به غیر خدا به کسی امیدوار نباشد، چراکه نجات نیز از جانب پروردگار متعال است؛ همچنان که حضرت حق آتش سوزان را برای ابراهیم خلیل الله تبدیل به گلستان می کند.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که انسان مؤمن به فضل غیر خدا امید ندارد، گفت: توکل به معنای واگذاری تمامی امور به حضرت حق است؛ بایستی در تمامی شئون فردی و اجتماعی زندگی توکل به خداوند متعال را سرلوحه امور قرار دهیم./935/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات