۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۲۱۶۶
حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی:

هیچ استدلالی برای راندن سائل پذیرفتنی نیست

تولیت ‌آستان قدس رضوی گفت: هر دست نیازی که به سوی ما دراز می شود حقی بر ما ایجاد می کند که باید ‌آن را ادا کرد و هیچ استدلال و بهانه‌ای در این باره برای راندن سائل پذیرفتنی نیست.
ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در پنجمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد به تفسیر سوره «ضحی» پرداخت و افزود: خداوند در آیات ابتدایی این سوره مانند سوره های شمس و لیل به شب و روز سوگند یاد می‌کند.

وی افزود: دنیا یوم العمل و آخرت یوم‌الجزا است برای اینکه در آخرت مورد خشم پروردگار قرار نگیریم باید در دنیا اعمال نیک انجام دهیم و از محرمات پرهیز کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان متذکر شد: اگر مرتکب گناهی شدیم ناامید نشویم که دیگر عنایت و لطف خدا شامل حال ما نمی شود بلکه خداوند به همه بندگانش توجه دارد.

امیدبخش‌ترین آیه قرآن

وی به آیه «وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى» اشاره و عنوان کرد: مقام شفاعت کبری متعلق به نبی مکرم اسلام(ص) است که خود ایشان ما را به سمت حضرت زهرا(س) برای شفاعت سوق می دهند و این نویدی برای تمام مؤمنان و مؤمنات است به فرموده حضرت علی(ع) این آیه امیدبخش‌ترین آیه است.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی با بیان اینکه لازمه شفاعت اهل بیت(ع) وجود شباهت بین شفیع و مشفع‌له شفاعت است، تأکید کرد: زندگی کلی ما شبیه اهل بیت(ع) باید باشد و در مقاطعی که کم آوردیم و نیاز به دستگیری داشتیم مورد شفاعت قرار می گیریم ولی اگر در مسیر آنها نباشیم خداوند شفاعت اهل بیت(ع) را در حق ما نمی‌پذیرد خداوند در این باره به پیامبر(ص) خطاب کرد: ای پیامبر برای عده ای مثل منافقان اگر 70 مرتبه استغفار کنی، فایده ای ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: آیه «أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى» درباره یتیمی پیامبر اکرم(ص) است که خدای متعال به ایشان پناه داد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آیه بعد «وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى» خداوند به ایشان فرموده که ما تو را هدایت کردیم این آیه به هیچ وجه به معنای نفی ایمان، توحید و تقوای پیامبر(ص) نیست، بلکه خدای متعال به ایشان متذکر می‌شود که اگر هدایت قرآنی، رسالت و نبوت را به تو عطا نمی کردیم در مقام هدایت‌گری انسان‌ها نبودی، اگر هدایت الهی و امداد غیبی برای تو نبود مقام هادی انسان ها را نداشتی.

وی با اشاره به آیه «وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى» بیان کرد: خداوند پیامبر(ص) را که تنگدست بود، بی‌نیاز و  غنی کرد از جمله اینکه حضرت خدیجه(س) را سر راه ایشان قرار داد که پیامبر(ص) با کمک او توانست دین خدا را یاری کند.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی متذکر شد: بنابر آیه «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ» نباید یتیم مورد تحقیر قرار گیرد، اگر فقیر یا یتمی را کمک کردید با حقارت به آنها نگاه نکنید که اذیت می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات ماه مبارک رمضان توجه به ایتام و فقرا است البته در سایر ماه به این مهم توجه می‌شود اما یکی از جلوه های ماه رمضان دگرخواهی در پرتو خداخواهی است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در آیه «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» به این موضوع سفارش می‌کند که سائل و درخواست‌کننده را از خود مرانید، نفس سؤال و درخواست حق ایجاد می‌کند یعنی کسی که از ما درخواست کمک می کند حق نداریم او را از خود برانیم.

هیچ استدلالی برای راندن سائل پذیرفتنی نیست

وی با اشاره به ظرفیت کمک رسانی آستان قدس رضوی به نیازمندان، خاطرنشان کرد: نهادی که امکان مالی دارد آیا نباید به نیازمندی که درخواست کمک می‌کند، رسیدگی کند؟! ما حق نداریم به بهانه های گوناگون پاسخ نیازمند را ندهیم، به طور مثال اگر در منطقه ای 50 نفر نیازمند باشد و تنها پنج نفر درخواست نیاز کنند، نمی توان با این استدلال که یا باید به  هر 50 نفر کمک کرد یا به هیچ کس، درخواست این تعداد را رد کرد.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی با بیان اینکه آیه «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» اشاره به شکرگزاری نعمت های الهی دارد، گفت: شکر نعمت های الهی سه قسم لفظی، قلبی و عملی دارد؛ شکر لفظی یعنی به طور زبانی شاکر خدا باشیم، شکر قلبی یعنی با دل و جان شکرگزار نعمات الهی باشیم و شکر عملی یعنی اگر هر نعمتی را در جای خود استفاده کنیم و در غیر اینصورت کفران نعمت نموده ایم؛ به طور مثال تهمت، غیبت و افتراء از جمله استفاده‌های نابجای زبان و نگاه به حرام استفاده نابجا از چشم است.

وی با اشاره به اینکه رمضان فرصتی برای مراقبت از خود است، مطرح کرد: رمضان ماه توجه به خدا، توجه به خود برای خودسازی، توجه به دیگران برای گره‌گشایی از کار دیگران است، انسان در پرتو نورانیت این ماه می تواتد ظرفیت خود را بالا می برد.

منیّت؛ ریشه امراض روحی

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از امراض جسمانی پرخوری و ریشه بسیاری از امراض روحی و اخلاقی منیت و خودخواهی است، کبر و استکبارورزی ناشی از این منیت و خودبرتربینی است و تنها فرعون به این درد مبتلا نبود؛ امروز نیز ممکن است کسی فرعون خانواده‌ یا فرعون جامعه‌اش باشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند می فرماید‌ «ای مردم اگر مرا شکرگزار باشید، من شما را زیاد می کنم» اظهار کرد: مقام انسانی افراد با هم متفاوت است، بنابراین چیزی که با شکرگزاری در ما زیاد می‌شود انسانیت و قرب‌الی الله است نه جسم فیزیکی.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی با بیان اینکه شناسنامه روح با شناسنامه جسم متفاوت است، خاطرنشان کرد: همانگونه که سن شناسنامه‌ای ما بالا می رود اگر روح، روان و اخلاق ما رشد پیدا کند و شاکله ما ربانی شود، خیلی ارزشمند است و این همان معنای «شما را زیاد می کنم» می‌باشد.

گفتنی است، تفسیر موضوعی قرآن کریم از سوی حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، ویژه ماه مبارک رمضان هر روز پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت وی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود./۲۰۱/۹۳۴/ب۱

ارسال نظرات