۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۵۰۲۱۹۸
گزارشی از مسجد و آستان امامزاده سیداسماعیل؛

چراغ روشن خانه خدا در منزل ابدی نواده رسول‌الله

کسبه امامزاده سیداسماعیل(ع) سال‌ها پیش برای اقامه نماز جماعت و بهره مندی از ثواب گسترده عبادت در خانه خدا، مسجدی در بقعه متبرکه امامزاده سیداسماعیل(ع) بازار بزرگ تهران ساختند.
امامزاده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مساجدی مانند شیخ عبدالحسین، امام خمینی (شاه سابق) و ملک و همچنین بقاع متبرکه‌ای مانند زید و سیداسماعیل (ع) مأمنی برای زدودن خستگی تن و جان و راز و نیاز با معبود هستند. در این میانT آستان مقدس امامزاده سیداسماعیل، مسجدی را در دل خود جای داده است که سال‌ها پیش توسط کسبه گذر امامزاده سیداسماعیل (ع) در بقعه متبرکه آن نواده رسول خدا ساخته شد.

حاجیه خانم طاهره طوبایی، مدیر شورای فرهنگی مسجد و آستان امامزاده سیداسماعیل (ع) (در ادامه این گزارش برای رعایت اختصار صرفا نام عنوان مسجد برده می‌شود و حتی‌الامکان از ذکر آستان مقدس پرهیز می‌شود) با اشاره به حضور کمرنگ بانوان در این مسجد به دلیل فضای تجاری اطراف و همچنین تعداد بی‌شمار معتادان این منطقه از بازار تهران گفت: فعالیت‌های امام جماعت جدید (حجت‌الاسلام جواد طوبایی) هیئت امنا و شورای فرهنگی این مسجد در چند ماه نخست فعالیت‌شان به دلیل سابقه ذهنی بدی که از گذر امامزاده سیداسماعیل در ذهن‌ها وجود داشت نیز مانع از حضور گسترده بانوان در این خانه خدا شد تا اینکه سرانجام انبوه تلاش‌ها، همت‌ها و اراده‌ها جواب دادند و اینک در میان تعجب همگان حتی مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری و نیروی انتظامی و همچنین تجار و بازرگانان حضور فعالیت‌ خانم‌ها در مسجد و آستان مقدس امامزاده سیداسماعیل بسیار پررنگ است.

وی افزود: همجواری مسجد و امامزاده سیداسماعیل (ع) نیازمند اراده‌ای قوی بود تا زمینه‌ساز تبدیل این دو مرکز مهم دینی به یک قطب فرهنگی در جنوب تهران شود؛ رویداد مبارکی که به دلیل تلاش‌های امام جماعت، هیئت امنا، شورای فرهنگی این مسجد و همچنین همراهی گسترده بازاریان و بازرگانان و استادان و طلاب حوزه علمیه فیلسوف‌الدوله –امین‌الدوله به وقوع پیوست.

بنا بر این گزارش، همه‌روزه دو نوبت در مسجد امامزاده سیداسماعیل (ع) بازار تهران نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد طوبایی اقامه می‌شود؛ نمازی که موجب جذب قشرها و گروه‌های مختلف مردم از محلات مولوی و سیروس به این مسجد آستان مقدس شده است.

عقیل مستوری، عضو هیئت امنای مسجد آستان مقدس در بازار سیداسماعیل (ع) در سال 62 به این مسجد رفت و آمد دارد، گفت: مرمت و بازسازی ساختمان قدیمی این مسجد و بقعه متبرکه می‌تواند موجب پویاتر شدن فعالیت‌های آنها شود. من تاجر فرش هستم با این وجود همه‌روزه مغازه‌ خود را رها کرده و برای اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسمات و برنامه‌های مذهبی به این خانه خدا و منزل ابدی نواده رسول‌الله می‌آیم. کیفیت خدمت‌رسانی من و سایر علاقه‌مندان به اهل بیت عصمت و طهارت و فرزندان آن بزرگواران را می‌توان با یک کلمه بیان کرد: عشق.

این گزارش می‌افزاید مسجد امامزاده سیداسماعیل (ع) مجهز به یک کپسول آتش‌نشانی است که هرچند تاکنون هیچ استفاده‌ای از آن نشده است و انشاءالله هیچ‌گاه نیز مورد استفاده قرار نگیرد تعداد کم آن هنگام بروز سوانح و بلایا طبیعی آشکار است.

بهرام حسین قلی‌زاده، خادم مسجد و بقعه متبرکه امامزاده سیداسماعیل (ع) که هر روز از اسلامشهر برای خدمت به این خانه خدا عازم تهران می‌شود، گفت که به دلیل فعالیت در چندین امامزاده مانند «روح‌الله» و «یحیی» کاملا با فضای بقاع متبرکه آشنا هستم و به یاد دارم فضای مسجد، آستان و بازار امامزاده سیداسماعیل (ع) به دلیل وجود قاچاقچیان، معتادان و متکدیان، نامناسب بود اما با آغاز به کار حجت‌الاسلام والمسلمین جواد طوبایی و حاجیه خانم طاهره طوبایی و اراده شورای فرهنگی و هیئت امنای جدید این مسجد و بقعه مبارکه اینک شاهد استقبال گسترده مردم از فعالیت‌ها و برنامه‌های مذهبی، فرهنگی، رفاهی و خدماتی این دو مرکز دینی هستیم.

بنا بر این گزارش، همکاری شهرداری و نیروی انتظامی در جمع‌آوری متکدیان و تخلیه انبارهای اطراف این مسجد و امامزاده سیداسماعیل (ع) دلیل دیگری برای رونق فعالیت‌های این مسجد است مسجدی که بنا بر اظهارنظر حجت‌الاسلام والمسلمین جواد طوبایی تا چند سال پیش مردم از وجود آن در جوار بقعه غافل بودند تا اینکه به همت ناحیه شهید محلاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران به اقامه دو وعده نماز جماعت، امروزه شاهد رونق و شکوفایی این خانه خدا هستیم.

وی گسترش امکانات فرهنگی و نوسازی ساختمان مسجد را لازمه گسترش فعالیت‌های مذهبی و انقلابی این خانه خدا دانست و خاطرنشان کرد: حضور شخصیت‌‌های برجسته حوزوی مانند آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی؛نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری و حجج اسلام مرتضی ادیب یزدی و سیدمیرهاشم حسینی و همچنین قرار داشتن آرامگاه شهید مدافع حرم رضا خرمی دست به دست هم داده‌اند تا شاهد حضور بیشتر روحانیون، طلاب، جوانان و به ویژه بانوان در نماز جماعت مسجد و برنامه‌های فرهنگی آستان مقدس امامزاده سیداسماعیل شویم.

این گزارش می‌افزاید کسبه، تجار و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تهران با مشاهده تغییرات و تحولات اساسی در ساختار ظاهری و کیفیت برنامه‌های مسجد امامزاده سیداسماعیل (ع) آمادگی خود را برای برگزاری برنامه‌های مهم‌تر شهر و استان تهران در این مسجد اعلام کردند.

بنا بر این گزارش، پیکر رضا خرمی، شهید مدافع حرمی که سال‌ها برای اقامه نماز جماعت و زیارت نواده رسول‌الله (ص) به مسجد و آستان مقدس امامزاده سیداسماعیل (ع) می‌آمد و سرانجام در مبارزه با تروریسم‌های داعشی و دفاع از حرم حضرت زینب (س) در سوریه به شهادت رسید سال گذشته پس از یک تشییع باشکوه در حیاط این خانه خدا و آرامگاه ادبی نواده رسول خدا دفن شد.

کوتاه سخن آنکه من به دلیل 23 سال سکونت در خیابان شهید مصطفی خمینی (محله امامزاده یحیی) و قرار داشتن مغازه پدرم در بازار آهنگران، بارها برای اقامه نماز جماعت و زیارت به مسجد آستان مقدس امامزاده سیداسماعیل آمده‌ام و از نزدیک شاهد تحول گسترده و تعالی فرهنگی گذر امامزاده سیداسماعیل (ع) و استقبال بیشتر مردم از فعالیت‌های این مسجد و آستان مقدس به ویژه طی سه سال اخیر بوده‌ام. رویدادی که در راستای مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای کارکردهای غیرعبادی مساجد و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات