نیروهای نظامی ما از مصادیق صالحین هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان عصر امروز در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در این جلسه با انتقاد از کلی گویی در شیوه تبلیغی، گفت: همیشه وقتی کلیات را می گویید بعد وارد زندگی خودمان شوید، مانند زمانی که درباره تقوا و کلیات آن توضیح می دهید که باید وارد زندگی و مصادیق تقوا شوید و قرآن هم سبک توضیحش همین گونه است بعد گفتن کلیات شروع می کند به ارئه مصادیق و الگو مانند زمانی که به عنوان الگو از حضرت ابراهیم (ع) یاد می کند و می گوید: «واذکر فی الکتاب ابراهیم» برای زنان حضرت مریم را مصداق پاکی معرفی می کند و می گوید: «واذکر فی الکتاب مریم» خداوند متعال در واقع با این روش به دنبال معرفی مصداق برای ماست.
نخستین مصداق صالحین یاران حضرت مهدی هستند
وی در ادامه با محور قرار دادن واژه «صالحین» به تفسیر آن در بیان قرآن پرداخت و افزود: وقتی ما در نماز می گوییم «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» در حال ذکر کردن یک حکم کلی هستیم و قرآن مصادیق صالحین را برای ما معرفی می کند، نخستین مصداق صالحین یاران حضرت مهدی(عج) هستند زیرا قرآن درباره ایشان می فرماید: «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» و با این آیه یاران حضرت مهدی(عج) را در شمار صالحین برمی شمارد.
رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: از جمله دیگر مصادیق صالحین در قرآن کسانی هستند که کافران را با عمل خود به غیظ می آورند و خدا در این باره می فرماید: «و لا یطئون موطئاً یغیظ الکفار و لاینالون من عدوٍ نیلاً الا کتب لهم به عمل صالح» این آیه یعنی هر کاری که کفار را به غیظ در بیاورد در حکم عمل صالح قرار می گیرد و عاملان به آن جزء صالحین برشمرده می شوند این یعنی پاسدارانی که موشک می سازند برای نابودی اسرائیل و سبب غیظ آمریکا می شوند، جزء صالحین قرار می گیرند یا کسانی که با راهپیمایی روز قدس سبب غیظ کفار می شوند جزء صالحین قرار می گیرند و بر همین اساس است که امام حسین(ع) نام تمامی فرزندان ذکور خود را علی می گذارد تا غیظ جریان شرک را که با نام علی هم مشکل داشتند در بیاورد.
اگر انسانی اهل کار باشد کار را خلق می کند
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر آیاتی که به بحث صالحین اشاره دارد آیه بیست و هفت سوره قصص است که درباره خواستگاری حضرت موسی(ع) و شرایط حضرت شعیب(ع) درباره ازدواج ایشان است در قسمت اول این آیه می خوانیم: «قال انی ارید ان انکحک احدی ابنتی...» که حضرت شعیب می فرماید که می خواهم یکی از دخترانم را که تو هم دوست داری به ازدواج تو دربیاورم، حضرت شعیب(ع) نگفت که اول دختر بزرگترم این نشان می دهد که در مسأله ازدواج چیزی به اسم نوبت نداریم و در قسمت پایانی این آیه می خوانیم: «و ما ارید ان اشق علیک ستجدنی ان شاءالله من الصالحین» این بخش از آیه به این معناست که هر پدر خانمی که بر داماد و خواستگار دختر خود سخت نگیرد جزء صالحین است و شامل سلام نماز های مؤمنان (السلام علیناو علی عبادالله الصالحین) می شود.
مفسر قرآن کریم در پایان گفت: اگر کسی بتواند وظیفه شرعی خود را سبک سنگین کند می تواند جزء صالحین قرار بگیرد و برای این کار نباید همیشه منتظر الگو باشد بلکه باید سعی کند که خود الگو باشد، اگر انسانی اهل کار باشد کار را خلق می کند و اینگونه است که می توانیم خیلی از این چیزی که هستیم بهتر باشیم./۲۰۲/۸۶۳/ب۱