۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۰۲۲۸۳
عضو اتاق تبلیغ خراسان:

مدافعان حرم از مصادیق ابرار در زمان ما هستند

حجت الاسلام اسلامی فر گفت: مدافعان حرم حاضر هستند آن چه را که خود به آن نیاز دارند، ایثار کنند تا یک ملت در آرامش و راحتی باشد.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه چهارشنبه در مراسم سخنرانی بارگاه منور رضوی که در محل صحن جامع رضوی برگزار شد، به تبیین جایگاه انفاق کنندگان از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: قرآن کریم انفاق کنندگان را با دو صفت «متقین» و «ابرار» معرفی می کند و ویژگی هایی را برای هر کدام از آن ها بیان می فرماید.

عضو اتاق تبلیغ خراسان اظهار کرد: قرآن کریم در وصف ویژگی های متقین می فرماید «الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ» یعنی متقین کسانی هستند که انفاق می کنند و در خوشی ها و سختی ها اهل گذشت هستند. پس تمام کسانی که اهل بخشندگی و انفاق هستند، می توانند در زمره «متقین» باشند. چه کسانی که ثروتمند هستند و انفاق می کنند و چه نیازمندانی که از مال خود به دیگران می بخشند.

وی با بیان این که در قرآن کریم جایگاه «ابرار» جایگاهی فراتر از متقین شناخته شده است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال می فرماید «ابرار کسانی هستند که اولا هرچه را خودشان دوست دارند انفاق می کنند و ثانیا گذشت از مال را در شرایطی انجام می دهند که خودشان به آن نیاز دارند.» ابرار از چشمه های بهشت می نوشند و هرکجای بهشت اراده کنند چشمه ای ایجاد می کنند. این افراد کسانی بوده اند که در دنیا غذایی را که خودشان دوست داشتند و به آن نیاز داشتند به یتیم و مسکین و اسیر دادند.

حجت الاسلام اسلامی فر به شأن نزول سوره مبارکه انسان اشاره و اظهار کرد: سوره انسان در شأن امیرمؤمنان(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) نازل شده که این بزرگواران سه روز متوالی برای ادای نذر خود روزه گرفتند و وقتی زمان افطار فرارسید، در شرایطی که خودشان به غذا نیاز داشتند، چون یتیم، اسیر و یا مسکینی از ایشان درخواست غذا کرده بود، خودشان با آب افطار کردند تا نیازمندی سیر شود و این ویژگی ابرار است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با تأکید بر حجیت تعالیم دینی، از استناد برخی افراد به ضرب المثل ها برای درک وظیفه شرعی انتقاد کرد و گفت: برای نمونه مثل «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است» کلیت ندارد چرا که اصلا معنای ایثار این است که انسان سهم خود را به دیگری بدهد و در نتیجه چنین مثالی در زمان ایثار صدق نمی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدافعان حرم یکی از مصادیق ابرار در زمان ما هستند که زندگی، امنیت و حضور در کنار خانواده را دوست داشته و خواهان آن هستند اما حاضرند آن چه را که خود به آن نیاز دارند، ایثار کنند تا یک ملت در آرامش و راحتی باشند و از نعمت امنیت برخوردار شوند./820/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات