۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۰۲۲۸۵
امام جمعه ارومیه تشریح کرد؛

مجازات مفسدین‌ فی‌الارض از دیدگاه قرآن

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به تشریح مجازات مفسدین فی الارض پرداخت و گفت: براساس آیه ۳۳ سوره مائده مجازات این افراد به چهار صورت اعدام، به صلیب کشیده شدن، قطع دست‌ و پا به صورت خلاف جهت و تبعید است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، به آیه ۳۳ مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «سزاى كسانى كه با دوستداران خدا و پيامبر او مى ‏جنگند و در زمين به فساد مى ‌كوشند جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت‏ يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند اين رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت».

وی در تفسیر این آیه، اظهار داشت: با توجه به این آیه افرادی که با خدا جنگ می‌کنند منظور کسانی نیستند که در میدان جنگ به صورت مستقیم با انسان می‌جنگند بلکه منظور افرادی هستند که در داخل شهر ناامنی ایجاد کرده‌اند و تجاوز به ناموس مسلمانان، غارت اموال مردم، راه‌انذازی مکان‌های فسق‌ و فجور در شهر و ... از جمله این ناامنی‌ها است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه این افراد مفسد فی‌الارض در اسلام نامیده می‌شوند، افزود: مجازات این افراد طبق این آیه به چهار صورت اعدام، به صلیب کشیده شدن، قطع دست‌ و پا به صورت خلاف جهت و تبعید است و باید توجه داشت به صلیب کشیده شدن بعد از کشتن فرد است به گونه‌ای که جنازه فرد را بعد از کشتن به مدت سه روز از صلیب آویزان می‌کنند تا مایه عبرت دیگران شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: در مورد این آیه بین علما اختلاف نظر وجود دارد عده‌ای حاکم شرعی را در تعیین مجازات افراد مفسد از بین این چهار مورد تنبیه مخیر دانسته و عده‌ای باور دارند که مجازات این افراد باید براساس گناه فرد تعیین شود و قاضی اختیاری در تعیین مجازات فرد ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که در کنار کشتن مردم اموال آنان را نیز غارت کرده، حکمش کشته و به صلیب کشیده شدن است، کسی که مرتکب تنها قتل شده حکمش اعدام، کسی که تنها دزدی کرده حکمش قطع دست و پا به صورت برعکس و کسی که تنها مردم را ترسانده و دزدی یا قتل نکرده است حکمش تبعید هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه تقتیل به معنی کشتن با شدت افراد است، تصریح کرد: این مجازات اشاره شده در این آیه تنها مجازات دنیوی این افراد بوده و در آخرت تنبیهات بیشتر و با شدت‌تر است.

وی در ادامه به آیه ۳۴ مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند «مگر كسانى كه پيش از آنكه بر ايشان دست‏ يابيد توبه كرده باشند پس بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است».

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: اگر افرادی که مرتکب جرم و گناه شده‌اند توبه کرده و خود را تحویل مقامات قضائی دهند قبل از آنکه دستگیر شوند در مجازاتشان تخفیف داده شده و در پاره‌ای از موارد در صورت جبران گناه، بخشیده خواهند شد.

وی بیان کرد: خداوند به قدری مهربان و بزرگ است که برای بازگشت بندگانش لحظه‌شماری کرده و حتی در قرآن می‌فرماید که اگر فردی توبه کند گناهان او را تبدیل به حسنات می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه خداوند برای کوچکترین اعمال انسان ثواب چند برابری قرار داده است، ادامه داد: براساس فرموده امام سجاد(ع)، با توجه به لطف و رحمت الهی زمانی جای تعجب وجود دارد که انسان به جهنم برود نه زمانی که انسان به بهشت برود.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات