۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۵۰۲۲۹۸
حجت الاسلام پناهیان:

حسادت از موانع به قدرت رسیدن حضرت علی بود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حسادت یک بحث سیاسی است، گفت: امام علی(ع) به سبب حسادت بود که به قدرت نرسید.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و به همت هیأت شهدای گمنام در حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد با اشاره به ساختار امتحان الهی در صدر اسلام، گفت: حسادت اساسی‌ترین امتحان برای بشر است.

وی افزود: حسادت نورزیدن به انبیا در دوران صدر اسلام دو قبضه شد یعنی اگر کسی در مقابل عظمت پیامبر(ص) تسلیم می‌شد بلافاصله با امتحان دیگر که قبول کردن حضرت علی(ع) بود مواجه می‌شد و مشکلات مومنان از حسادت ورزی برخی افراد به مقام امامت از همان دوران آغاز شد.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه حسادت امتحان تاکید شده و دائمی بشر است، بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: دشمنان درصدد آن هستند که تو را از اعتقادت باز گردانند؛ امروز اگر کسی در مسیر حق گام بردارد عده‌ای به سبب حسادت سریع با نوشتن مقاله و حملات روانی به تضعیف حق می‌پردازند و این عمل ناشی از حسادتی است که آنان نسبت به مومنان دارند.

وی حسادت را موجب دوقطبی شدن جامعه دانست و گفت: حق برای حسودان آشکار است اما حسادت به آنان اجازه نمی‌دهند در مسیر حق گام بردارند. تحمل و گذشت مومنان سبب نمی‌شود آنان از حسادت خود دست بردارند به همین سبب مومنان مظلومان عالم هستند.

استاد دانشگاه ادامه داد: امروز شراره‌های حسادت نسبت به امام راحل و پیروان مکتب ایشان حس می‌شود و در هر لحظه جریان و یا عده‌ای در آتش حسادت وارد شده و می‌سوزند، شکست انقلابیون برای آنان دلنشین و لذت بخش و پیروزیشان کینه آور و غمگین کننده است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نتیجه اجتماعی حسادت، اظهار داشت: نتیجه اجتماعی حسادت به پیروان مکتب امام راحل سبب می‌شود مومنان نتوانند به قدرت دست پیدا کنند، حسادت یک بحث سیاسی است، امام علی(ع) به سبب حسادت بود که به قدرت نرسید.

وی ریشه تحلیل سیاسی اسلام را در حسادت دانست و ادامه داد: برخی افراد درصدد حکومت کردن نیستند حتی در اوج زهد قرار دارند اما مانع به قدرت رسیدن مومنان می‌شوند چرا که حسادت برای آنان تعیین می‌کند که چه کسی باید به قدرت برسد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: حسادت آغاز یک حرکت در عرصه سیاست است. تاریخ سراسر پند و درس است برخی درصدد ناکارآمد جلوه دادن تاریخ اسلام برای کتمان کردن حقایق هستند.

این خطیب مشهور در پایان خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) بسیاری از فضائل امام علی(ع) را به سبب دشمنی حسودان به زبان جاری نمی‌کردند./202/813/ب1

ارسال نظرات