۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۵۰۲۳۷۹
انس رمضانی با امام مهربانی؛

کیفیت پاسخ امام زمان(عج) به شبهات مهدوی در دعای افتتاح

در دعای افتتاح با یک فراز معرفتی مواجه می شویم که بر اساس آن نه تنها حجت دوازدهم(عج)، اکنون وجود دارد و حجت حیّ زمانه است بلکه به عنوان ویژگی شخصی به تبار و حَسَب و نَسَب ایشان نیز اشاره شده است.
انتظار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: اولین فرازی که نسبت به امام دوازدهم (عج) بعد از درود به اهل بیت(ع) و در امتداد آن مشاهده می کنیم این است که امام مهدی(عج)، به عنوان فرزند امام حسن عسگری (ع) معرفی شده اند؛ یعنی ویژگی شخصی ایشان مورد اشاره قرار گرفته است.

وی افزود: در دعای افتتاح می خوانیم: «وَالْخَلَفِ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ حُجَجِكَ عَلَى عِبَادِكَ وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلادِكَ صَلاةً كَثِيرَةً دَائِمَةً» این فراز بیان می کند که امام دوازدهم(عج) فرزند امام عسکری (ع) است. «خلف» یعنی فرزند؛ به عبارت دیگر ایشان نه تنها در سلسله امامت حضور دارد بلکه در این فراز به یک شبهه نیز پاسخ داده شده است. چون برخی ادعا می کنند با توجه به اینکه نام امام دوازدهم(عج) در قرآن نیامده و یا در تاریخ مورد اشاره قرار نگرفته است پس ایشان در آینده متولد خواهند شد؛ یا الان زمینه ای برای حضور امام حی از نظر علمی وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در دعای افتتاح با یک فراز معرفتی مواجه می شویم که بر اساس آن نه تنها حجت دوازدهم(عج)، اکنون وجود دارد و حجت حیّ زمانه است بلکه به عنوان ویژگی شخصی ایشان، به تبار و حَسَب و نَسَب ایشان نیز اشاره شده که در تبار ابراهیم خلیل الرحمن قرار می گیرد. همچنان که اهل بیت(ع) همه از تبار او هستند. بنابراین، در این دعا ما پس از امام عسکری(ع) به ایشان به عنوان فرزند امام عسکری(ع) و امام دوازدهم(عج) سلام می دهیم و از او با تحیات الهی یاد می کنیم.

کارشناس مهدوی در بیان مفهوم «حجت» گفت: حجت در اینجا هم به معنای راهنما و امام برای خلق است یعنی خداوند حجت را بر ما تمام می کند و هم به این معناست که امام دوازدهم (ع) شخصی اند که با توجه به امامت ایشان ما از نعمت امنیت و نعمتی که از آثار امامت است، بهره مند می شویم. خداوند در قرآن در آیات متعددی نعمت امامت را برای ما موجب آرامش و امنیت نظام آفرینش قرار داده و به همین لحاظ امام دوازدهم(ع) نیز برای ما حجت الهی است و هیچ جایی برای انکار ایشان از این منظر معرفتی وجود ندارد.

حجت الاسلام معنوی افزود: اگر کسی اندک تاملی در دعای افتتاح داشته باشد به عنوان متنی که از معصوم وارد شده به این نتیجه می رسد که این متن فقط یک مناجات نیست بلکه به اسراری از علوم آل محمد (ص) اشاره می کند که در کتبی مانند کتب تاریخی منتشر نشده است؛ از جمله این اسرار همین مطلب نَسَب امام دوازدهم(عج) است. بنابراین با این فراز می توان به شبهات واقفیه پاسخ داد و مسئله توقف در امامت با توجه به این فراز، منتفی است. از طرفی امام که وجود ایشان محرز است و برای ما واجب الاطاعة و حجت الهی است در عین حال، «امین خداوند متعال» نیز می باشد «امنائک فی بلادک» یعنی ایشان نیز در سلسله امامت همان کاری را انجام می دهند که پدران ایشان انجام می دادند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این کار چه به لحاظ ولایتِ تکوینی ِامام باشد و چه غیر آن، که اصل وجود ایشان برای ما موجب آرامش، رحمت و مغفرت است (چه ما از راهنمایی ایشان استفاده کنیم و چه نکنیم) مانند فرزندی که دارای خانواده و تبار مشخص و معینی است هرچند که این فرزند از وجود پدرش و خانواده بهره ای نبرده باشد اما طیب ولادت او در این خانواده برای او یک امتیاز است، یک ظرفیت است، یک مزیت است. اصل ولایت تکوینی امام که از نظر علمی یک مسئله مهم و پیچیده است بر اساس این فراز قابل اثبات است.

وی ادامه داد: امام علاوه بر اینکه امین خداوند در نظام آفرینش است و امنیت بندگان را فراهم می کند برای ما نیز به عنوان یک شخص امین مطرح است. یعنی ما می توانیم با اعتماد به ایشان راه الهی را طی کنیم به خصوص در ماه مبارک رمضان؛ چرا که اگر هدف ما از عبادت و اطاعت رسیدن به قرب الهی است برای این تقرب نیاز به یک راهنما و نقشه راه داریم که راه را به ما نشان دهد و مورد اعتماد باشد تا ما با بهره مندی از راهنمایی او گرفتار ضلالت و گمراهی نشویم.

کارشناس مهدوی افزود: امام برای ما نه تنها حجت الهی است و ولایت تکوینی دارد بلکه راهنمایی است که راه عبادت خدای متعال نیز به برکت توسل به ایشان برای ما مشخص می شود یعنی اگر همه منزلت و عظمت ماه مبارک رمضان به شب قدر است منزلت و اعتبار شب قدر به برکت امام دوازدهم(عج) است چون در این شب ملائکه به حضور حجت الهی می رسند و به هر حال طبق آیات قرآن تنزلی رخ می دهد و این تنزل مسلما به محضر امام(عج) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این امامی که ملائکه در شب قدر به حضور او وارد می شوند و تقدیر ما با حضور آنها رقم می خورد در واقع این این تقدیر به امضای امام می رسد یعنی ما در محضر امام عصر(ع) هستیم و با توجه به این فراز دعای افتتاح در ماه مبارک رمضان اعمال ما در محضر ایشان است، رضایت و عنایت ایشان یعنی قبولی اعمال ما./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات