۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۰۲۳۹۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

علم خداوند با اختیار انسان منافات ندارد

استاد حوزه علمیه با اشاره به ابتلائات قوم یهود به خاطر لجاجتی که داشتند گفت: علم خداوند به وقوع چیزی به معنی اجبار انسان نیست بلکه خداوند می‌داند که انسان با اختیار خود عملی را انجام می‌دهد.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هاودی تهرانی امروز در درس تفسیر سوره مبارکه اسراء که در مسجد مدرسه مرحوم آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: سوره اسراء با داستان معراج آغاز شد و به مسجدالاقصی اشاره شد که مورد احترام بنی‌اسرائیل است و سپس به قوم بنی‌اسرائیل پرداخته است.

وی با بیان این که در قرآن مکرراً از قوم بنی‌اسرائیل یاد شده است، گفت: یک جهت آن بیان نوعی احتجاج با قوم یهود بوده که همواره دشمن مسلمانان بوده‌اند و هنوز هم هستند و علیرغم این که حقانیت پیامبر(ص) را می‌دانستند ولی از ابتدا با ایشان مخالفت کردند و در طول تاریخ علیه مسلمانان توطئه کردند.

آیت‌الله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره بقره خطاب به قوم یهود به این نکته اشاره می‌کند که شما حقانیت پیامبر اسلام(ص) را می‌دانستید زیرا علامات آخرین پیامبر در کتاب‌های آسمانی آمده بود ولی با این وجود مخالفت کردند؛ خداوند در آیه 23 سوره بقره برای قوم یهود احتجاج می‌کند و آن‌ها را از جهنم بر حذر می‌کند.

وی با بیان این که بنی‌اسرائیل دشمنان اسلام بوده‌اند، افزود: خداوند در قرآن به شکل‌های مختلف به این اشاره می‌کند که شما قومی بودید که در ناشکری گوی سبقت را از سایر اقوام ربوده‌اید و بیان می‌کند که آن‌ها مورد ظلم فرعون بودند و خداوند حضرت موسی را برای آن‌ها فرستاد و کتاب برای آن‌ها نازل کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند در سوره اسراء یهودیان به اصل و نسب آن‌ها از اهل کشتی نوح توجه می‌دهد، افزود: حضرت نوح اولین پیامبر صاحب‌شریعت بود و مدت زیادی هم نبوت کرد ولی دست آورد اندکی داشت و تنها توانست عده کمی را هدایت کند.

وی گفت: علامه طباطبایی روایتی را نقل ‌کرده است که آیین نوح آیین فطرت بود و به توحید و اخلاص و عبادت و بندگی و امربه‌معروف و نهی از منکر دعوت می‌کرد ولی در آیین نوح خبری از قصاص و حدود و ارث نبود و آنچه نوح دعوت می‌کرد کلیتی از دین بود که همان دین فطری است.

آیت‌الله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: علیرغم این که دین نوح دین ساده‌ای بود و مناسب با فطرت انسان‌ها بود مورد انکار واقع شد و در طول 950 سال دعوت تعداد اندکی به آیین نوح گرویدند و وقتی ساخت کشتی نوح آغاز شد خداوند فرمود که دیگر کسی ایمان نخواهد آورد.

وی اظهار داشت: دین مرسل نزول تدریجی داشته است و از یک آیین فطری ساده شروع شده و به آیین اسلام که آیین کامل است و از قبل از تولد تا بعد از مرگ برای انسان دستورالعمل‌هایی را دارد ختم شده است و آخرین دین بودن اسلام هم به خاطر این است که کامل‌ترین دین است و مجال دین دیگری بعد از اسلام نیست.

استاد حوزه علمیه در ادامه تفسیر سوره اسراء با بیان این که خداوند دو ابتلا را برای قوم یهود مقدر کرده بود، اظهار داشت: این که خداوند علم به وقوع حادثه‌ای دارد با اختیار انسان منافاتی ندارد زیرا علم خداوند به وقوع یک عمل با قید اختیار است و خدا می‌داند که من با اختیار خود این کار را انجام خواهم داد.

نتیجه عمل انسان به خودش بر می گردد

وی با بیان این که بنی‌اسرائیل با اراده و اختیار خودشان دو بار در زمین فساد کردند، افزود: در ادامه آیات خداوند یک قانون کلی حاکم بر دنیا را بیان می‌کند که اگر شما خوبی کنید به خودتان برمی‌گردد و اگر بدی هم کنید باز به خودتان برمی‌گردد و انسان در دنیا هر کار می‌کند نتیجه‌اش به خودش برمی‌گردد.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: داستان بنی‌اسرائیل فقط بیان تاریخ نیست بلکه خداوند می‌خواهد بگوید هر قومی که این رفتار را انجام دهد این سرنوشت را خواهد داشت و این یک قانون است و اگر به سمت خدا بازگردید خدا هم به سمت شما بازخواهد گشت.

ماجرای کوروش و قوم یهود

وی در تبیین دو ابتلا قوم یهود با توجه به تاریخ اظهار داشت: بخت‌النصر پادشاه بزرگی بود که یهود را تحت حمایت خود قرار داده بود ولی قوم یهود قوم لجوجی بودند و به جای این که شاکر او باشند شروع به اقداماتی بر علیه بخت‌النصر کردند که این امر باعث شد که بخت‌النصر حمله کرد و جمعی زیادی از بنی‌اسرائیل را کشت و مسجدالاقصی را خراب کرد.

استاد حوزه علمیه افزود: بعد از 70 سال کوروش پادشاه ایران به بابل حمله و آن سرزمین را فتح کرد و بنی‌اسرائیل را کمک کرد تا دوباره به آزادی برسند و مسجدالاقصی را ساختند و قرآن هم به این امر اشاره می‌کند ولی باز هم یهودیان شاکر نبودند و دوباره دچار حمله امپراتور روم قرار گرفتند و مجددا بنی‌اسرائیل قلع‌وقمع می‌شوند./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات