۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۵۰۲۴۴۵

جمع‌آوری چهار هزار قرآن چاپی در گنجینه قرآن حرم کریمه اهل بیت

کارشناس گنجینه قرآن آستان مقدس حضرت معصومه(س) از جمع‌آوری چهار هزار نسخه قرآن چاپی از ۱۵۰ کاتب خبر داد.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی آسترکی با تاکید بر اینکه در دوران قدیم کتابت قرآن هزینه‌های بسیاری داشته است، گفت: جمعیت محدودی از هنرمندان و علمای برجسته به کتابت قرآن اقدام می‌کردند به همین علت در آن دوران نسبت به امروزه قرآن‌های زیادی وجود نداشت و برخی قرآن‌های موجود نیز از ارزش مادی بالایی برخوردار بود.

وی افزود: در قرون گذشته که صنعت نشر و چاپ وجود نداشت افراد قرآن‌های خود را وقف امامزادگان و مساجد می‌کردند که این قرآن‌ها در محل مشخصی نگهداری می‌شد به همین علت می‌توانیم بگوییم که پیشینه کتابخانه نیز از گنجینه‌های قرآن گرفته شده است.

کارشناس گنجینه قرآن آستان مقدس حضرت معصومه(س) از ورود نخستین دستگاه چاپ سربی به ایران یاد کرد و گفت: قرآن نخستین کتابی بود که با استفاده از این دستگاه به چاپ رسید؛ صنعت چاپ به نشر قرآن کمک کرد و به تبع آن این کتاب الهی نشر یافت.

وی با اشاره به اینکه چهار هزار نسخه قرآن چاپی از ۱۵۰ کاتب مختلف در گنیجنه قرآن آستان مقدس حضرت معصومه(س) موجود است، مطرح کرد: ایجاد این گنجینه یک کار کم نظیر بوده که همانند آن کمتر در ایران یا جهان اسلام دیده می‌شود.

آسترکی با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ قرآن با ۹۰۰ نوع متفاوت از نظر چاپ، ترجمه و کتابت در گنیجنه قرآن حرم مطهر حضرت معصومه(س) جمع‌آوری شده است، یادآور شد: از هر قرآن به صورت متوسط سه نسخه در گنجینه قرآن حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود و دو هزار و ۸۰۰ نسخه قرآن نیز در مخزن پشتیبان این گنجینه موجود است.

وی از طاهر خوش‌نویس به عنوان یکی از کاتبان برجسته قرآن نام برد و ادامه داد: از این شخصیت نزدیک به ۱۰۰ نسخه قرآن در گنجینه قرآنی آستان مقدس حضرت معصومه(س) جمع‌آوری شده است؛ طاهر خوش‌نویس قرآن را ۲۵ بار کتابت کرده که ۶ کتابت آن در گنجینه قرآن کتابخانه حرم مطهر موجود است./968/د۱۰۲/ج

ارسال نظرات