۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۵۰۲۴۸۲
رییس موسسه آموزشی امام خمینی:

آمریکا به نام جامعه جهانی می‌خواهد کشورها را تحت سیطره خود داشته باشد

آیت الله مصباح با بیان این که منطق آمریکایی ها زورگویی است، گفت: آمریکایی ها می گویند همه عالم باید یک جامعه شود و بر اساس خواسته ما عمل کنند یعنی می خواهند بر همه تسلط داشته باشند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: خودخواهی و برتری طلبی یکی از روحیاتی است که در انسان ها وجود دارد.

وی افزود:  این روحیه گاهی به مسائل اجتماعی کشیده شده و به جنگ ها و درگیری ها منجر می شود، نمونه بارز آن فرعون است که ادعای خدایی کرد، شاید افراد دیگر این ادعا را نکند اما این گرایش در او وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اصل اخلاق دیگر خواهی است، اظهار داشت: هر اندازه این حس در انسان قوی تر باشد اخلاقی تر است، گاهی انسان از نیازهای خود صرف نظر می کند که اوج اخلاق بوده و ایثار نام دارد.

وی ادامه داد: افراد دیگری هم هستند که تنها به فکر خود بوده و حاضرند که برای منافع آن ها صدها نفر هم کشته شود و اگر هم اظهاراتی دیگری دارد برای فریب دادن است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که سیاست به معنای مدیریت جامعه است، اظهار داشت: این سیاست برای این است که اجازه ندهد خودخواهی برخی به دیگران ضربه بزند، کسانی که می خواهند متصدی مدیریت جامعه شوند باید صلاحیت لازم آن را داشته باشند.

وی عنوان کرد: تاریخ نشان داده همواره در جوامع کسانی هستند که جز با زور نمی توان آن ها را محدود کرد چون اگر آزاد باشند فساد می کنند، بالاترین دلیل برای حکومت تأمین امنیت است یعنی در برابر غارتگران و خیانت کاران امنیت باید تأمین شود.

استاد برجسته درس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در برابر افراد زورگو نمی شود با منطق و استدلال برخورد کرد بلکه باید با زبانی با  آن ها صحبت کرد که می فهمند، امروز در بسیاری از مکاتب و دانشگاه ها وقتی صحبت از سیاست می شود می گویند قوام سیاست به قدرت است و اگر قدرت نباشد سیاست معنا ندارد برخی مکاتب می گویند قدرت از راه اخلاق و نصیحت و دیگر خواهی پیدا نمی شود.

وی اضافه کرد: قدرت بدنی و علمی زمینه را فراهم می کند تا کسانی بتوانند جامعه را مدیریت کنند، برخی مکاتب می گویند که حاکم از هر کاری می تواند استفاده کند چون هدف رفتارها را توجیه می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که منطق آمریکایی ها زورگویی است، گفت: آمریکایی ها می گویند اهداف خود را باید از هر راهی برسیم، می گویند همه عالم باید یک جامعه شود و بر اساس خواسته ما عمل کنند یعنی می خواهند بر همه تسلط داشته باشند از این رو هرکس با آن ها مخالفت کند، آن را تروریسم معرفی می کنند.

وی افزود: همواره کسانی که خودخواهی و خود محوری بر آن ها غالب است، تنها خود و قدرتشان را می بینند، این منیت می تواند در وسعت خانواده، حزب و شهر مطرح باشد؛ می توان نظام سیاسی داشت که بر اساس اصول عقلانی برای هدفی مطلوبی باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف نمی توان استفاده کرد، اظهار داشت: کارها باید متناسب با هدف باشد، از این رو مقرراتی وجود دارد و هر کاری را نمی توان انجام داد.

وی با اشاره به اقوال گوناگون درباره حوزه اخلاق و سیاست عنوان کرد: یک نظر می گوید اخلاق و سیاست جدا است، نظر دیگر بیان می کند دو نوع اخلاق داریم که یکی مربوط به امور مدیریت جامعه و دیگری برای اخلاق عمومی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نظر سوم بیان می کند اخلاق و سیاست هرکدام معنای خود را دارد، گاهی کار مربوط به اخلاق است و سیاست جایی ندارد و گاهی هم بر عکس این مسأله صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: کسانی می گویند به دلیل مصلحت جامعه اسلامی باید رییس جمهور شوند که این هدف معقولی به شمار می رود، برای رییس جمهور شدن باید در انتخابات شرکت کرد و باید رأی اکثریت را آورد اما می داند که این رأی را ندارد از این رو کارهایی می کند که بتواند رأی کسب کند و از روش هایی همانند تطمیع و غیر آن استفاده می کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: بین اخلاق و سیاست ممکن است مواردی پیدا شود که هر دو مفهوم بر آن صدق کند که جای اعمال روش اخلاقی و سیاسی وجود دارد حال سؤال می شود که کدام مقدم است؟، نظریه سوم می گوید اصل با سیاست است، ان شاءالله در جلسات آینده نظر اسلام را درباره مسأله اخلاق و سیاست توضیح خواهیم داد./1323/ 201/ص

ارسال نظرات