۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۵۰۲۶۰۳
آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی:

عشق به خداوند از محکمات است

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آرزوی افزایش عشق الهی از محکمات است، گفت: معشوقان دنیوی نباید موجب غفلت انسان شود چرا که آنان متشابهات هستند.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، جمعه شب در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و به همت هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد همین دانشگاه برگزار شد، گفت: تصورات ذهنی متشابهات هستند.

وی افزود: انسان اگر بر مبنای متشابهات قضاوت کند خداوند او را در قیامت محاکمه می‌کند، امام علی(ع) می‌فرمایند: انسان با ظن موثق قضاوت کند عدالت نیست زیرا انسان به آن ظن اعتماد کرده در حالی که آن ظن متشابهات است.

آیت‌الله  حائری شیرازی با بیان اینکه محکم و متشابه محدود به قضاوت قاضی نیست، ابراز کرد: حوادثی که در زندگی انسان پیش می‌آید که در نگاه اول در ذهن انسان اموری تصور می‌شود که بیّنه و برهان عقلی ندارد برای همین به این امور متشابهات می‌گویند.

استاد اخلاق با اشاره به داستان هابیل و قابیل، بیان داشت: هابیل فرد با تقوایی بود که قربانی‌اش قبول شد اما منافاتی ندارد که او در یک اظهار نظر عجله کرده و از محکمات وارد متشابهات شده باشد، برخی مفسران زمانی که به این بخش از داستان می‌رسند می‌گویند آیه قرآن در رد قابیل و تایید هابیل است؛ این سخن مفسران مطلق نیست.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: زمانی که هابیل می‌گوید اگر تو بخواهی مرا بکشی من دست بلند نمی‌کنم چرا که من از خداوند می‌ترسم؛ این سخن هابیل بدون مشورت با پدر بود یعنی ابتدا کلامش به ذهنش آمد بعد بیان کرد، سپس گفت مرا بکش که تو قاتل من باشی؛ زمانی که کلام دوم که متشابهات بود را بیان کرد به عواقب آن فکر نکرده بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی امور جزء اخیر تامه هستند، عنوان کرد: در زمان رسول خدا(ص) تعداد مسلمانان بسیار اندک بودند اما از نظر زمانی و مکانی موقعیت خطیری داشتند چرا که آنان نخستین افرادی بودند که با قرآن کریم رو به رو می‌شدند به خاطر همین بزرگی گناهان منحرف شده نسل یهود به اندازه گناه این 2 هزار نفر نیست.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید: شما نخستین کافران به قرآن نشوید؛ آنان مصداق این کلام شدند که هر فردی سنت نیکویی را برای نخستین بار پایه‌گذاری کند تمام کسانی که به آن سنت عمل کنند اجر و پاداش آنان نصیب فرد پایه گذار هم می‌شود و برعکس اگر عمل ناپسندی را نشر دهد گناهان عاملان آن عمل گریبان او را نیز خواهد گرفت و این نشان از اهمیت جایگاه مکانی و زمانی اعمال انسان دارد.

آیت‌الله حائری شیرازی در تبیین اینکه انسان اگر دشمن امام علی(ع) باشد اما به درد حضرت بخورد به طور قطع خداوند برای او اقدام خواهد کرد، گفت: زهیر از شهدای کربلا بود اما در دوران حضرت علی(ع) با امام دشمن بود اما در عین حال انسانی جوانمرد بود، دشمنی او با حضرت به این دلیل بود که تصور می‌کرد که اصحاب امام در حق عثمان ظلم روا داشته‌اند.

وی افزود: زهیر در اصل دچار شبهه مصداقی شده بود، شمری که در کربلا اموی بود در صفین علوی و زهیری که در کربلا علوی بود در صفین جز امویان قرار داشت، عمل زهیر در هر دو میدان براساس فطرت انجام گرفت اما عمل شمر براساس طبیعتش که دنیا بود عملی شد، زهیر در هر دو جنگ مبارزه می‌کرد تا از حق مظلوم دفاع کند اما در کربلا شبهه مصداقی او برطرف شد در حالی که شمر چنین نبود.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آرزوی افزایش عشق الهی از محکمات است، اظهار داشت: انسان برای رسیدن به این آرزو باید تلاش کند و مراقب باشد که معشوق‌های زمینی که متشابهات هستند او را از این آرزوی محکم غافل نکنند.

استاد اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: اینکه انسان به سبب حسن ظن به خود، دعا و مناجات بخواند درد بی درمان است اما اگر دعا بخواند و سپس به خود بدبین شود نشان از تأثیرگذاری دعا در وجود او است، در چنین صورتی زمینه افزایش توفیقات فراهم می‌شود./813/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات