۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۰۲۶۹۲
حجت الاسلام پناهیان:

فرهنگ ولایی تضعیف کننده حسادت در جامعه اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حسادت چالشی بسیار جدی است که ریشه نجات بشریت را می‌سوزاند، گفت: فرهنگ آمونیستی تقویت کننده حسادت و فرهنگ ولایی تضعیف کننده حسادت در جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و به همت هیأت شهدای گمنام در حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد با اشاره به ساختار امتحان الهی در صدر اسلام، گفت: امروز موضوعی که بسیار مورد گفتمان قرار می‌گیرد بحث جذب مردم و برخورداری از توانایی هدایت افکار عمومی است.

وی افزود: در عصر کنونی استفاده از ادبیات دینی مناسب جذب مردم را افزایش داده و سبب رفع سوء تفاهم‌ها می‌شود چرا که سطح فهم و شعور عمومی مردم به سبب تجربه تاریخی گذشتگان و مشاهده شکست تمدن بشری در جهان غرب، افزایش یافته است.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: در چنین شرایطی اگر مردم سخن حق را به صورت دقیق بشنوند به طور قطع آمادگی پذیرش آن را خواهند داشت اما متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که برخی انتظار بیش از اندازه از دین و دینداران برای جذب حداکثری آن هم با استفاده از روش‌های نامربوط و نامطلوب دارند بنابراین دینداران باید در مقابل این توقع مقاومت کرده تا به هر قیمتی این جذب صورت نپذیرد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: جذب مردم و اداره افکار عمومی به هر قیمتی هدف اسلام نیست و این امر در دوران رسول خدا به حدی پیش رفت که روز به روز امام علی(ع) مورد بغض و غضب مردم مدینه قرار می‌گرفتند.

وی در ادامه با بیان اینکه امام علی(ع) بسیار جاذبه و دافعه داشتند، عنوان کرد: ایشان در مقابل دشمنان خشمگین و در تقسیم بیت‌المال بسیار جدی بودند تعریف و تمجید پیامبر(ص) از ایشان سبب شد دشمنی دشمنان روز به روز افزایش یابد و غربت امام علی(ع) آشکارتر شود. حساد به سبب حسادتشان به حضرت علی(ع) پیامبر(ص) را فردی جاهل و دیوانه خطاب می‌کردند و پیامبر اکرم(ص) می‌فرمودند: ای علی! حسود تو حسود من است و کسی که حسود من باشد حسود خداست.

حجت الاسلام پناهیان با تاکید براینکه هر کسی نمی‌تواند به دین و جامعه اسلامی ضربه بزرگ وارد کند، گفت: انسان موجودی مختار است اما خداوند اجازه انجام هر گناهی به او نمی‌دهد تنها انسانهای رذل می‌توانند به جامعه اسلامی ضربه‌های بزرگ وارد کنند و عمروعاص نمونه بارز تاریخی این سخن است.

استاد دانشگاه ادامه داد: امروز برخی علیه اسلام و جریان انقلاب کارهایی انجام می‌دهند این اقدام آنان حقد و کینه‌ای بلند مدت است. حسادت چالشی بسیار جدی است که ریشه نجات بشریت را می‌سوزاند.

وی در پایان حسادت را یک مساله سیاسی دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ آمونیستی تقویت کننده حسادت و فرهنگ ولایی تضعیف کننده حسادت در جامعه اسلامی است./202/813/ب1

ارسال نظرات