۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۰۲۷۴۱
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

انفاق یکی از صفات برجسته متقیان است

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه انسان باید برای کسب تقوا به تزکیه نفس بپردازد، گفت: افراد با تقوا با خودسازی و تسلط به نفسی که دارند همواره به خداوند متعال ایمن راسخ داشته و دست از انفاق و احسان بر نمی‌دارند
انفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد،‌ با اشاره به آيه 133 آل عمران گفت: اگر به ويژگي ها و صفاتي درباره اهل تقوا دقت شود، دانسته مي شود كه اهل تقوا در اصل كساني اند كه اهل عقل و خرد هستند و در رفتارهاي اجتماعي خويش مردماني صالح و نيكوكارند؛ از اين رو قرآن به حوزه رفتاري متقين اشاره مي كند و مي گويد: متقين كساني هستند كه اهل نيكوكاري هستند و از روي محبت و عشق به خويشان و يتيمان و بي كسان و ناتوانان از حركت و در راه ماندگان و بندگان كمك و ياري مي كنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه احسان، نيكوكاري و انفاق از مهم ترين ويژگي هاي رفتاري و هنجاري متقين است، اظهار داشت: تقوا در اين جا ارتباطي به ايمان پيدا نمي كند و متقي كسي نيست كه به خدا ايمان داشته باشد؛ بلكه كسي است كه رفتاري هنجاري دارد و نيكي و احسان در وي آشکار است.

وی با اشاره به اینکه از جمله صفات افراد با تقوا در قرآن این است که در هر حال(چه در حال دارامندی و چه در حال دست تنگی) به انفاق می‌پردازند، عنوان کرد: شیطان، همواره تلاش می کند تا در وجود انسان فقیر هراسی را نهادینه کند تا وی دست از انفاق کشیده و به تن‌پروری بپردازد.

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه انسان باید برای کسب تقوا به تزکیه نفس بپردازد، ادامه داد: افراد با تقوا با خودسازی و تسلط به نفسی که دارند همواره به خداوند متعال ایمن راسخ داشته و دست از انفاق و احسان بر نمی‌دارند، چراکه یقین دارند روزی دهنده حقیقی خداوند است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم صدقه دادن را راهی برای وسعت رزق مادی و معنوی دانست و بیان کرد: انسان با صدقه دادن و انفاق کردن سبب می‌شود تا  دیگران در حق وی دعای خیر کنند و همین موضوع سبب خواهد شد تا خداوند تمامی دعاهای او را مستجاب کند.

وی با اشاره به اینکه انسان‌های متقی از راحت‌طلبی پرهیز می‌کنند، خاطرنشان کرد: یک انسان با تقوا هیچگاه خویشتن را بر دیگران مقدم نخواهد داشت و همواره سعی می‌کند تا زمینه‌ای برای رفاه دیگران ایجاد کند.

حجت‌الاسلام فاطمی در پایان یادآور شد: یکی از خصوصیت‌های بارز یاران امام حسین(ع) در کربلا این بود که اهل احسان و انفاق خالصانه بودند و این مسأله را با فداکردن جان و مالشان برای امام زمان‌ خودشان به اثبات رساندند./۸۴۱/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات