۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۰۲۷۷۸
راه روح الله؛

«مرگ بر آمریکا» شعاری منطبق بر آموزه قرآن

سیره امام خمینی (ره)گویای این است که ایشان اهتمام جدی بر شعار«مرگ بر آمریکا» داشته است و بر آن تأکید می کردند.
امام خمینی امام

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،  یکی از مسائلی که  برخی در کشور  به دنبال آن هستند، این است که کلمه «مرگ» از شعارها  حذف شود؛  همچنانکه رئیس جمهور اخیراً چنین مطلبی را ابراز داشت و آن را آرزوی خود بیان کرد.  یکی از مصادیق بارز آن‌ هم شعار «مرگ بر آمریکا» است. 

حداقل برخی از  کسانی که چنین مسائلی را دنبال می کنند ادعای پیروی از خط امام راحل را دارند و از ایشان دَم می زنند.

سیره امام خمینی(ره) گویای این است که ایشان اهتمام جدی بر این شعار داشته است و بر آن تأکید می کردند.  

نمونه‌ای از این بیانات طبق صحیفه نور ذکر می‌شود تا حقیقت مطلب روشن شود؛ هر چند برای خیلی از افراد مسلّم است ولی از باب یادآوری و تأکید ذکر می‌گردد.  

بیانات امام راحل

1- اگر همه مسلمینی که در دنیا الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند، همه از خانه بیرون بیایند، فریاد بکنند «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، همین قول برای آن ها مرگ می آورد. ما با فریاد، محمدرضاخان را بیرون کردیم. شما خیال می کنید با تفنگ بیرون کردیم؟! با فریاد، با «اللَّه اکبر»! این قدر «اللَّه اکبر» بر مغز این ها کوبیده شد که خودشان را باختند و فرار کردند. از این مملکت رفتند.

2- مسلمین باید فریاد بزنند، گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند. خیر، شعار فایده دارد، اما اگر همه فریاد بزنند. فریاد منِ تنها هیچ چیز نیست. فریاد یک محله، یک شهر هیچ چیز نیست.  ما باید هرچه فریاد داریم، به سر این ها بزنیم.

3- بدانید شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر یک غفلت بشود، مملکتتان از بین می رود. غفلت نباید بکنید. غفلت نکردن به این است که همه قوا، هرچه فریاد دارید، سر (آمریکا) بکشید، هرچه تظاهر دارید، بر ضد آن بکنید. هر عملی دارید؛ عمل مثبت را، (بر ضد) آن کنید.

4- بار الها! ملت مجاهد ما در این برهه زمان، با چه حوادثی و با چه چهره هایی مواجه است؛ عصری که حکومتهای مسلمین آن چنانند و رسانه های گروهی آن چنان و ابرقدرتها این چنین، عصری که باطل را به صورت حق به خورد مردم می دهند و جنایات را به صورت صلح طلبی، عصری که دشمنان اسلام و مسلمین با ملت های مستضعف، آن می کنند که چنگیز نکرد و اکثر حکومتهای مسلمانان، در جنایاتی که بر ملتهای خود می رود، از جانیان طرفداری می کنند، عصری که فریاد مرگ بر اسرائیل و آمریکا، برخلاف اسلام تلقی می شود!

 

 

استناد به قرآن

کسانی که به دنبال حذف این شعار هستند بعضاً به آیه قرآن نیز  استناد می‌کنند و ادعای خودشان را بر اساس آموزه‌های قرآنی تبیین می‌کنند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» (الأنعام، 108)

ترجمه مضمونی آیه این است:  به بتهای کفار فحش ندهید  که آن‌ها نیز از روی نادانی به خدا ناسزا  می گویند... .

اینها  استناد می‌کنند که چون در این آیه  از ناسزاگویی به بتها نهی شده پس «مرگ بر آمریکا » هم باید حذف شود و این شعار بر خلاف قرآن است!

در اینجا باید به این نکته توجه داشت که در آیه مورد بحث  فحش و ناسزا مطرح است؛ ولی آرزوی مرگ، با ناسزا گفتن متفاوت است. از طرفی آیات متعدی وجود دارد که به گروهای مختلفی خطاب مرگ شده است. از جمله این آیات:

 «قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَكْفَرَهُ ؛ مرگ بر انسان که چقدر کافر و ناسپاس است!» (عبس، 17)

«قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ؛ مرگ بر دروغگویان! » (الذّاریات، 10)

«قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ، النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ ؛ مرگ بر شکنجه گران صاحب  گودال(آتش)!» (البروج، 4)

با وجود این مشخص می‌شود که شعار «مرگ بر آمریکا» نه تنها مخالف قرآن نیست؛ بلکه با آموزه‌های قرآنی مطابقت هم دارد. علاوه بر این آرزوی مرگ بر  آمریکا و اسرائیل و امثال اینها که در حال حاضر نماد کفر جهانی هستند و هر چه فتنه و آشوب و الحاد در سراسر دنیا از اینها نشأت می‌گیرد امری کاملاً منطقی و معقول است و طبیعتاً مشروع نیز هست.

کلام پایانی

نکته دیگری که جا دارد در پایان به آن اشاره شود این است، کسانی که با استناد به آیه قرآن خواستار حذف این شعار هستند، به نوعی به امام راحل هم اهانت می کنند(ولو ناخواسته)؛ چرا که نتیجه چنین استدلالی  این است  که گویا امام خمینی به عنوان یک فقیه جامع الشرایط  متوجه این آیه نبوده و آن را ندیده و بی دلیل بر این شعار تأکید داشته است! این در حالی است که یک فقیه وقتی فتوا یا حکمی را بیان می‌کند، تمام جوانب موضوع را بررسی کرده و  سنجیده آن را مطرح می‌کند . بسیار شایسته است که مخالفین شعار «مرگ بر آمریکا» به این نکته توجه داشته  باشند! /999/پ200/س

بابک شکورزاده

 

ارسال نظرات