۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۰۲۷۸۷
آیت الله اشرفی شاهرودی:

توبه کننده باید خسارت ناشی از گناه خود را جبران کند

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: انسان توبه کننده باید افزون بر ابراز ندامت و استغفار، عمل زشت خود را اصلاح و صدمه ای را که به وجود آورده، جبران کند.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ظهر امروز در هفتمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه نور که در محل شبستان میلانی مسجد گوهرشاد برگزار شد، با اشاره به تأکید قرآن کریم در این سوره مبارکه مبنی بر ضرورت محافظت از زبان در برابر نسبت دادن تهمت ناروا به انسان های پاکدامن، اظهار کرد: چنانچه این نسبت های ناروا در جامعه گسترش پیدا کند، خانواده ها از هم می پاشند و از همین رو خداوند سه مجازات سنگین برای کسی که مرتکب این گناه شود بیان فرموده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: خداوند در آیه چهارم سوره نور مجازات های چنین افرادی را 80 ضربه تازیانه، عدم پذیرش گواهی در محاکم و رسیدن به درجه فسق اعلام می فرماید اما در آیه پنجم می گوید چنانچه این فرد توبه کند، خداوند آمرزنده و مهربان است.

وی در ادامه به بیان شرایط پذیرش توبه پرداخت و گفت: بشر اشتباهات زیادی مرتکب می شود و داستان های مختلفی از اعتراف گناهکاران در نزد ائمه اطهار(ع) وجود دارد اما پس از این اعترافات، معصومان(ع) می فرمودند «اگر گناهکار در خفا با خداوند خلوت کرده و ابراز ندامت و استغفار کند، بهتر از این است که آبروی خود را در برابر مؤمنان بریزد.»

آیت الله اشرفی شاهرودی تصریح کرد: این گونه خیال نکنیم که توبه فقط به معنای ذکر استغفرالله است؛ بلکه انسان باید افزون بر ابراز ندامت و استغفار، عمل زشت خود را اصلاح و صدمه ای را که به وجود آورده، جبران کند. در زمینه نسبت دادن تهمت ناروا به انسان های پاکدامن، شخص گناهکار باید نزد مردم به اشتباه خود اقرار کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: اهل تسنن معتقدند اگر انسانی که به افراد پاکدامن تهمت زده، توبه کند، فقط عنوان فسق و عدم پذیرش شهادت در محاکم از او برداشته می شود و باید حد تازیانه را بر او جاری کرد. اما اعتقاد شیعه این است که اگر شاهدی بر تهمت ناروای آن شخص وجود نداشته باشد، پس از پذیرش توبه اش حد نیز بر او جاری نخواهد شد./202/820/ب1

ارسال نظرات