۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۰۲۸۹۳
حجت الاسلام حیدری کاشانی:

انسان بی حیا قدرت درک مناجات با خدا را ندارد

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حیای در چشم انسان را عاقبت بخیر می‌کند، گفت: انسان بی حیا قدرت درک مناجات با خدا را ندارد.
حجت الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، کارشناس مسائل مذهبی، شنبه شب در مسجد شهید بهشتی درباره ضرورت حیامندی در زندگی انسانها، گفت: چشم اگر رها شود بذر شهوت در قلب انسان پاشیده می‌شود.

وی افزود: چشم و نگاه یکی از سرنوشت‌ سازترین عوامل برای بیچارگی انسان و عاقبت بخیری او است انسان اگر نتواند چشم خود را کنترل کند بندگی او زیر سوال می‌رود.

حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به چگونگی معماری حیامندی انسان به واسطه چشم و نگاه، گفت: انسان حق ندارد با اعضا و جوارحی که خداوند به صورت امانت در اختیار او قرار داده گناه کند به خواست چشم لبیک گوید بنابراین چشم که حساسترین عضو بدن انسان به شمار می‌رود باید بسیار مورد مراقبت قرار گیرد.

کارشناس مسائل مذهبی درباره نوع مدیریت نگاه چشم، عنوان کرد: انسان با نگاه به آسمان باید با خداوند متعال ارتباط برقرار کند و در این نوع نگاه شیطان راهی برای نفوذ ندارد.

وی ادامه داد: در نگاه روبه بالا، انسان مضطرانه به سوی خداوند متعال دست نیاز بلند می‌کند و با نگاه روبه پایین خاضعانه و خاشعانه خود را در محضر خدا می‌بیند. شیطان مدام در هنگام خوشی و عافیت انسان را به مغرور و متکبر شدن دعوت می‌کند و در هنگام مصیبت انسان را به یاس و نامیدی دعوت می‌کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی گفت: لازم است انسان غیر از دو نگاه مضطرانه و خاشعانه، نگاه شاکرانه هم داشته باشد در این نوع نگاه انسان با دیدن جهان هستی که سند قدرت نمایی خداوند است او را شکر می‌گوید.

کارشناس مسائل مذهبی با تاکید براینکه انسان در اجتماع باید نگاه جمعی داشته باشد یعنی هر سه نگاه را باید یک جا حفظ کند، اظهار داشت: یکی از آموزه‌های حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم توصیه ایشان به حواریونش در زمینه حیامندی و عفت چشم است حضرت عیسی(ع) آنان را به پرهیز از چشم چرانی سفارش می‌کند و می‌فرمایند: بر شما باد، بر شما که پرهیز کنید از چیزهای ناروا بپرهیزید از چیزی که بذر هوا و هوس را در دل می‌کارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آرامش قلب و روح انسان وابسته به مدیریت چشم است. انسان اگر نگاهش را مدیریت نکند قسی القلب و سنگ دل می‌شود چنین انسانی هرگز از مناجات با خدا لذت نخواهد برد./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات