احکام فقهی بانوان باردار در ادا یا قضای روزه واجب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد در ادامه بیان احکام شرعی موارد جواز افطار روزه برای بیماران به بیان احکام بانوان باردار پرداخت و عنوان داشت: بانوان باردار برای تعیین جواز و یا عدم جواز روزه باید بر مدار دو معیار سن جنین و توان بنیه خود مادر برای حکم تعیینشده شرع مقدس اسلام حکم شرعی خود را تشخیص دهند.
کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به شرایط سن جنین در تعیین جواز یا عدم جواز افطار روزه، اظهار داشت: جنین در طول دوران رشد خود ۹ ماه کامل را اصولاً تجربه میکند بر این اساس شرایط جسمی باردار برای تأمین نیاز جنین در اوایل دوران بارداری نسبت به اواخر این دوران تفاوت جدی و بسیار زیادی دارد.
وی ادامه داد: اگر بانویی در چهار ماه آخر دوره بارداری باشد و از توان جسمی مناسبی برخوردار بود و یقین داشت که با روزه گرفتن وی به جنین ضرری نمیرسد میتواند روزه بگیرد؛ البته این دسته از بانوان باید حتماً به پزشک صالح بیغرض مراجعه کرده تا از سوی او تعیین مضر بودن یا مضر نبودن روزه برای جنین شود و یا اینکه بانو میتواند بر اساس تجربه خود به این یقین برسد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه به تشریح شرایط پزشک عالم بیغرض و تشخیص تجربی بانوان در مضر بودن یا نبوده روزه برای جنین از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: پزشک عالم بیغرض از منظر شرع مقدس اسلام کسی است که فقط نظریه علمی خود را بدون هیچگونه حب و بغضی ارائه دهد این در حالی است که تجربه بانوان در مضر بودن با نبودن روزه برای جنین میتواند از تجربه دورانهای قبلی بارداری یا احساسهای شخصی که بانو در دوران بارداری دارد اخذ شده باشد.
وی افزود: در روزه گرفتن بانوان باردار مسئلهای که مطرح است توجه به این حقیقت است که این بانوان ممکن است یک روز در میان یا هرچند روز یک روز روزهبگیرند که این موضوع نکتهای است که خود بانوان باید بر اساس تجربه شخصی الگوی روزه گرفتن را انتخاب کنند.
حجتالاسلاموالمسلمین وحید پور به احکام بانوان باردار که از توان جسمی مناسبی برخوردار نیستند اشاره کرد و عنوان داشت: این دسته از بانوان باید حتماً شرایط روزه گرفتن را از این نظر که آیا روزه برای جسم خود آنان و جنین ضرر دارد یا ندارد را از طریق پزشک عالم بیغرض و تجربه شخصی خود با ادبیاتی که توصیف شد تعیین کنند.
وی ادامه داد: اگر برای این دسته از بانوان روزه برای خود آنان یا جنین مضر باشد باید روزههای خود را قضا کنند؛ بر این مدار حتماً بانوان باردار باید برای تشخیص حکم شرعی خود به دو شرط سن جنین و وضعیت جسمی خود دقت کافی داشته باشند.
کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان به بیان احکام فقهی روزههای قضای بانوان باردار پرداخت و گفت: این دسته از بانوان باید کفاره هر روز روزه قضای خود را بهعنوان فدیه که هفتصد و پنجاه گرم طعام است بپردازند که در ساحت فقه به کفاره سبک مشهور است و البته این بانوان باید قضای روزه خود را ادا کرده و اگر تا قبل رمضان سال آینده قضای روزه آنان ادا نشود یک بار دیگر کفاره سبک را بپردازند./۸۳۷/پ۲۰۲/ی