۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۰۳۱۰۵
با حضور حجت الاسلام والمسلمین قریشی؛

مراسم سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد در ارومیه برگزار شد

مراسم سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ماه ۴۲ با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و اقشار مختلف مردم در ارومیه برگزار شد.
قیام ۱۵ خرداد قیام ۱۵ خرداد قیام ۱۵ خرداد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، مراسم سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ماه ۴۲ صبح امروز در مسجد لطف‌علی خان ارومیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان‌غربی در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) یک حقیقتی همیشه زنده هستند که به ما وصیت کرده‌اند یاد و خاطره قیام ۱۵ خرداد را زنده نگه داریم و بنابراین بر همه ما وظیفه است که به این وصیت امام راحل(ره) جامه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه در دل قیام ۱۵ خرداد موضاعات و مسائلی است که باید برای نسل امروز تبیین شود، افزود: امام خمینی(ره) در زمانی نسبت به در خطر بودن اسلام هشدار دادند و از تمام آحاد مردم و علمای عالم اسلام برای دفاع و حمایت اسلام مدد خواستند، که دیگر علمای هم‌دوره ایشان چنین استنباطی از در خطر بودن اسلام نداشتند.

سعادت ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد نیز از این تفکر امام خمینی(ره) ناشی می‌شود که مردم برای حمایت از اسلام در سرتاسر ایران به پا خاسته و قیام کردند و رژیم شاه که این هشدار امام خمینی(ره) را به منزله ایستادگی ایشان در برابر شاه می‌دانست، دستور کشتار مردم را صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: شاه به خیال خود می‌خواست با کشتار مردم و سرکوب قیام جلوی نهضتی که رهبر کبیر انقلاب شروع کرده بود را بگیرد ولی خون شهدای قیام ۱۵ خرداد با عنایت خدا بی‌ثمر نماند و این کشتار شاه باعث روشن و فراگیر شدن هر چه بیشتر تفکر و نهضت امام خمینی(ره) در ایران و دنیا شد.

سعادت با بیان اینکه امام خمینی(ره) از زمان شکل‌گیری نهضت خود در سال ۴۲ تا زمان پیروزی انقلاب در سال ۵۷ هرگز کوچک‌ترین خوفی به خود راه نداد، تصریح کرد: امام خمینی(ره) نهضت خویش را برپایه قوانین اسلام و قرآن شروع کرد و در این راه هرگز به سوی دو ابرقدرت شرق و غرب متمایل نشد تا اینکه با برگزاری همه‌پرسی که ۹۸.۲ درصد مردم به آن رای مثبت دادند، جمهوری اسلامی ایران را که برگرفته از همان قوانین اسلام و قرآن بود را تشکیل داد.

وحدت همه گروه‌های سیاسی اصلی‌ترین نیاز امروز ایران است

این مقام مسئول عنوان کرد: رمز پیروزی انقلاب و امام خمینی(ره) وحدت بود وحدتی که برای ایجاد آن نیاز به تسخیر قلب‌ها است و امام خمینی(ره) با گذشت و فداکاری خویش قلوب تمام مردم ایران را از هر طبقه و قشری به تسخیر خود درآورد که این امر موجب شد مردم با جان‌ و دل گوش به فرمان امامشان بوده و او را در ادامه نهضتش همراهی کنند.

وی ایران اسلامی را الگوی بسیاری از مستضعفان دنیا از جمله شیعیان دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مستضفان دنیا که با چشم خود دیدند چگونه یک رژیم تا دندان مسلحی چون رژیم پهلوی سرنگون شد بیش از پیش مصمم شده و به این باور رسیدند که با اتحاد و به تکیه بر خدا می‌توان دیگر حاکمان ظالم را نیز ساقط کرد و بنابراین ایران اسلامی را الگوی خود قرار داده و شروع به قیام علیه حاکمان دیکتاتور خود کردند.

سعادت با اشاره به شاخص‌ها و معیارهای امام خمینی(ره) در شکل‌گیری نظام، بیان داشت: امام خمینی(ره) همه این شاخص‌ها و معیارها را برای ادامه مسیر نظام برای همگان تبیین کرده‌اند و ما وظیفه داریم به این شاخص‌ها توجه کرده و راه ایشان را بدون هیچ چشم‌داشتی ادامه دهیم و باید توجه داشت که تمام این مراسمات و سالگردها باید در راه پیشبرد اهداف امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به جایگاه و نقش مردم در پیروزی انقلاب، افزود: امام خمینی(ره) با گنجاندن قانونی به نام برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور، نمایندگان خبرگان، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی ایران نقش و حضور مردم را برای تعیین سرنوشت کشور خود تضمین کردند.

وی با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سا جاری، ادامه داد: آنچه که ایران اسلامی اکنون به آن احتیاج دارد وحدت تمام مردم و گروه‌های سیاسی است و همه باید توجه داشته باشند که انتخابات و رقابت نیز تمام می‌شود ولی آنچه باقی می‌ماند همدلی و وحدت برای ساختن و آبادی کشور است./۹۳۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات