۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۳۲۰۴
حجت الاسلام رنجبر:

منیت ها اجازه بالارفتن و پیشرفت به انسان نمی دهد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان هایی که «من من» می کنند و منیت دارند مثال حباب را دارند یعنی ممکن است که بالا بیایند اما بالا نمی مانند و می شکنند.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا رنجبر رییس مجتمع فرهنگی بلال سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: حباب با شتاب از زیر آب به روی آب می آید اما بالا نمی ماند چون درون آن هوا بوده و سبب متلاشی شدن آن می شود.

وی افزود: انسان هایی که «من من» می کنند و منیت دارند مثال حباب را دارند یعنی ممکن است که بالا بیایند اما بالا نمی مانند و می شکنند، کسی از نردبان لقی بالا رود اگر از پله اول نیفتاد از پله های بالاتر سقوط می کند و هرچه بالاتر رود آسیب آن بیشتر خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرازهای از شرح دعای سحر امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام در این شرح دعا به یک «من» اشاره می کند که نه تنها پایان آن شکستن نیست بلکه انسان نشکن خواهد شد، امام باقر(ع) در دعای مبارک سحر از آغاز تا انتها از عبارت «انی» به معنای من با تأکید استفاده می کند.

وی ادامه داد: این عبارت بوی منیت، اثبات خود و نفی دیگران نمی دهد، گاهی از لفظ من برای به رخ کشیدن داشته ها و منیت استفاده می شود، گاهی انسان از عبارت من استفاده می کند که بوی نداشتن و عدم منیت می دهد همانند عباراتی که امام باقر(ع) در دعای سحر دارد.

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که عباراتی که بوی نداشتن و عدم منیت می دهد بسیار قیمت دارد، ابراز داشت: امام فرمود این سخن دعا کننده(استفاده از عبارات من برای درخواست از خداوند) برای اثبات منیت و اثبات خود نیست چون منیت با درخواست نمی سازد.

وی عنوان کرد: درخواست نشانه نداشتن است و بوی فقر می دهد؛ بنابراین انسان برای این که با خداوند متعال سخن بگوید و در خواست داشته باشد باید منیت ها را در خود از بین ببرد و به فکر اثبات خود و نفی دیگران نباشد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات