۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۰۳۲۸۵
معاون پژوهش حوزه های علمیه ایلام:

کنترل خشم سبب آرامش قلب می شود

معاون پژوهش حوزه های علمیه ایلام گفت: خویشتنداری و کنترل خشم آثار بسیاری در زندگی شخصی و اجتماعی ما به همراه دارد که مهمترین آنها آرامش قلب، وقار، نجابت، مدارا، صبر، عفو، کرامت و بزرگواری است.
خشم و غضب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون پژوهش حوزه های علمیه استان ایلام، ظهر امروز در بین روزه دارن در مسجد امام صادق(ع) با اشاره به موضوع فرو خوردن خشم، اظهار داشت: حلم یعنی تأمل، تأنی، درنگ و عدم شتاب در کارها و حلیم به کسی گفته می شود که هر چند حق با اوست ولی در مجازات جاهلان شتاب نمی کند و در مقابل هیجان خشم و غضب ناشی از رفتار جاهلانه شخص مقابل خویشتن داری می کند.

وی افزود: حلم و بردباری از اطمینان و اعتماد به نفس سرچشمه می گیرد و حلم ضد حقیقی غضب و خشم است. خداوند در قرآن بیش از 10 بار از حلم به عنوان یکی از صفات خداوند نام برده شده است.

حجت الاسلام سلیمی با اشاره به حدیثی از مولای متقیان، گفت: امام علی(ع) می فرماید حلم پرده ای است پوشاننده و عقل شمشیری است بران، پس کمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشان و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش. یعنی حلم پوششی برای کاستی های اخلاق انسان است.

وی خاطرنشان کرد: کظم غیظ و کنترل خشم در حقیقت، تحلم و باتکلف و زحمت حلم ورزیدن است و کنترل خشم را از صفات پارسایان است؛ برای اینکه ما افرادی حلیم باشیم و بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم باید وجود خود را با علم و تعقل مزین کنیم، چنانکه امیرمؤمنان(ع) می فرماید اگر خویشتن دار نیستی به خویشتن داری وانمود کن.

این مدرس حوزه عنوان داشت: خویشتنداری و کنترل خشم آثار بسیاری در زندگی شخصی و اجتماعی ما به همراه دارد که مهمترین آنها آرامش قلب، وقار، نجابت، مدارا، صبر، عفو، کرامت و بزرگواری است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ایلام تأکید کرد: ما امروزه متأسفانه شاهد جرم و جنایت های بیشماری هستیم که از عواقب عدم کنترل خشم است و این عدم کنترل جنایت های بیشماری را رقم زده است، چه بسا بیشتر قاتلان اگر ثانیه ای خشم خود را فرو می بردند امروز گرفتار زندان و دیه های سنگین نمی شدند.

وی تصریح کرد: انسانها اگر ایمان و عزت نفس و اطمینان داشته باشند، کنترل خشم و به تبع آن کاهش جرم و جنایت ها را شاهد خواهیم بود. در واقع غضب با انگیزه هایی همچون غرور، عیب جویی، عداوت و دشمنی، دنیاطلبی، نفاق و دورویی، حب نفس و حب مال شکل می گیرد.

حجت الاسلام سلیمی ابراز کرد: خشم و غضب کلید هر کار شر و ناروایی است که موجب فتنه  و زیان می شود، حال باید کارهایی را  انجام دهیم که بتوانیم خشم را کنترل کنیم تا خسارت های جبران ناپذیری به خود و دیگران وارد نسازیم.

وی در پایان گفت: ما باید در فضیلت و آثار بردباری و فرو خوردن خشم تفکر و تدبر داشته باشیم./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات