۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
کد خبر: ۵۰۳۴۵۸
شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان؛

عفت، پرده پوشی و قناعت سه زینت فرد مؤمن

آن چیزی که از ظاهر ما پیداست جمیل است و جمال و خداوند متعال بر روی گناه آلود و خطاکار ما با عفاف پوشش داده است یعنی به مؤمن عفت می دهد که با آن عفت روی عیوب را بپوشاند.
حسینی همدانی امام جمعه کرج ماه رمضان و قرآن

آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به شرح و تفسیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان پرداخت که در ادامه می آید:

«اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»

«خدایا مرا در این روز به پوشاندن گناهان و عفت بخشیدن زینت ببخش و جامه قناعت و خودداری بر تن من بپوشان و به عدل و انصاف وادار کن و از هرچه بیم دارم امنیت بخش به حق عصمتت ای عصمت بیم داران»

سرتا پای ما را عیب فرا گرفته است و باید تلاش ما این باشد که این عیوب را برطرف کنیم. خداوند متعال با رحمت خود و با ستاریتش عیوب ما را پوشانده و کسی از درون ما مطلع نیست.

آن چیزی که از ظاهر ما پیداست جمیل است و جمال و خداوند متعال بر روی گناه آلود و خطاکار ما با عفاف پوشش داده است یعنی به مؤمن عفت می دهد که با آن عفت روی عیوب را بپوشاند؛ مثلاً شخصی به شدت فقیر است و زندگی بر او سخت شده است اما عفت به او اجازه نمی دهد که دست نیاز به غیر خدا دراز کند و این را خدا به ما داده است.

باید از خدا طلب کنیم این عفت بیشتر شود زیرا زینت مؤمن است و این عفت در جاهای مختلف هم مطرح است؛ عفت کلام، عفت خوراک و عفت پوشاک.

مولای ما امیرمؤمنان(ع) در بیانی فرمودند: همین پرده ستر الهی اگر برداشته شود خیلی از مؤمنین که بایکدیگر دوست هستند حتی حاضر نیستند مرده همدیگر را دفن کنند، خدا نکند که این ستر برداشته شود.

این نعمتی است که دائماً باید بخواهیم تحت ستاریت خدا باشیم، باید بخواهیم خدایا پرده ها را حفظ کن.

دعا کننده در قسمت بعدی دعا از خداوند می خواهد که دل را قانع کند.

قناعت یک لباس خاص است که اگر بر تن کسی رفت، آن شخص بی نیاز می شود؛ اینجا تن به معنای جسم نیست.

کسی که قانع است چشمش به دست مردم نیست و اعتمادش به خداست؛ اعتمادش به آن چیزی است که خداوند برایش درنظر گرفته است.

البته شخص قناعت پیشه این حالت برایش حالت درونی است که باید از خدا طلب کرد تا به حد کفاف و کفایت برسد.

پس عفاف و قناعت یک امر درونی است.

در مرحله بعد از خداوند تبارک و تعالی می خواهیم که خدایا مرا در مدار عدل و انصاف قرار بده؛ اگر هرکس در هر شغل و جایگاهی که دارد عدل و انصاف را رعایت کند چقدر آبادانی فراهم می شود؛ خداوند متعال عدل و انصاف و شخص عادل و منصف را دوست دارد.

بعد هم بنده خدا را به عصمتش قسم می دهد که به او امنیت بدهد؛ عصمت خدا و امنیت الهی بحث بسیار وسیعی است که نیازمند بیان جداگانه است.

ان شاء الله خداوند متعال همه ما را مشمول رحمتش قرار دهد./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات