۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۰۳۵۲۶
تولیت آستان قدس رضوی:

باور تجسم اعمال در قیامت، اثر مثبت در زندگی دارد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: منظور از تجسم اعمال در قیامت طبق آیات پایانی سوره زلزله این است که انسان خود اعمال را می‌بیند یعنی خود نماز، روزه، انفاق، دروغ، تهمت و افتراء، برای او مجسم می‌شود و آنها را می‌بیند.
سوره«الزلزله»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد به تقسیر سوره «الزلزله» پرداخت و افزود: اینجا سخن از قیامت و زنده شدن مردم برای حساب است که یکی از علامت‌های آن زلزله زمین و سخن گفتن آن درباره حوادثی است که در آن اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: هر آنچه روی زمین است از سنگ‌های معادن تا موجودات مرده‌ و زنده به بیرون افکنده می شود، در واقع به روز رستاخیز  و زنده شدن مردگان اشاره می‌کند که بر اثر این زلزله مرده‌ها از درون قبرها به بیرون پرتاب می‌شوند.

زمین و شهادت آن در قیامت

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: زمین در آن روز تمام خبرهای خود را بازگو می‌کند آنچه از خیر و شر و اعمال نیک و بد انسان‌ها است را بازگو می‌کند؛ زمین یکی از شاهدان اعمال ما است که در محضر خدای متعال در قیامت به آنها گواهی‌ می‌دهد.

وی تصریح کرد: چنان‌که انسان‌ها شعور دارند، زمین نیز شعور دارد بنابراین هرآنچه خوب یا ید، خیر یا شر که انسان‌ها پشت زمین انجام داده‌اند را بیان می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: این موضوع ممکن بود در گذشته برای انسان‌ها ملموس نباشد اما امروز با پیشرفت تکنولوژی و ثبت و ضبط انواع صدا و تصاویر در هر کجای عالم که از سوی انسان صورت می‌گیرد، امروز باور قیامت برای کسی غیر ممکن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: آیه پنجم «بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا» به چگونگی این مهم یعنی «خبر دادن زمین» اشاره دارد که به دستور و امر خدای متعال صورت می‌گیرد یعنی خداوند به زمین «امر» می‌کند که خبر دهد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: منظور از اینکه انسان‌ها به صورت پراکنده بیرون ‌می‌آیند را می‌توان به تفکیک خوب و بد تفسیر کرد یعنی خوبان با هم و بدان با هم بیرون می‌آیند یا اینکه هر کدام از مردم را با پیشوای آنها صدا می‌کنند امت‌های مختلف با دستور خدای متعال بیرون آمده و در محضر خدا حضور پیدا می کنند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود.

تجسم اعمال در قیامت

وی افزود: آیات پایانی «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» و «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» به تجسم اعمال دلالت دارد؛ انسان در هر گوشه ای از دنیا اعمالش حتی به مقدار اندک و مثقالی که خوبی یا بدی کرده است را می‌بیند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان متذکر شد: گفته نشده جزای عمل را می‌بیند بلکه خود عمل یعنی نماز، روزه، انفاق، امر به معروف و نهی از منکر، دروغ، تهمت و افتراء، را می‌بیند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: نماز مجسم می‌شود دعا و نفرین می کند؛ مرا حفظ کردی اول وقت به جماعت در مسجد خواندی، همچنین نفرین می کند که مرا ضایع کردی خدا ضایعت کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: هرچند به لحاظ فقهی ذمّه نماز‌های آخر وقت، نمازهای قضای شده، نمازی که اجیر پس از فوت برای انسان خوانده می‌شود، از انسان برداشته می شود اما این نمازها با نماز اول وقت بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه از محکم‌ترین آیات قرآن آیه آخر این سوره است، ابراز کرد: اگر آیات نورانی قرآن در جان ما جای بگیرد وضعیت زندگی ما خیلی متفاومت می‌شود، اگر راه و مقصد را بشناسد برای سفر آخرت نگرانی ندارد.

گفتنی است، تفسیر موضوعی قرآن کریم از سوی حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ویژه ماه مبارک رمضان هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود./202/934/ب1

ارسال نظرات