۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۰۳۶۷۳
گزارش میدانی رسا؛

از فروش چادر تا فروش فرهنگ

شنیدن عباراتی همچون؛ نبود نساجی تولید پارچه های چادری در ایران، مشکلات اقتصادی مردم، کمرنگ شدن فرهنگ امر به معروف و عدم حمایت مسؤولان از ترویج حجاب حاصل گشت و گذار خبرنگار رسا در چند فروشگاه چادرفروشی بوده است.
گزارش میدانی چادر گزارش میدانی چادر گزارش میدانی چادر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجاب امری فرهنگی است و به ارتباطات اجتماعی بازمی‌گردد و از آنجا که فقه مذاهب مختلف هرگز از عرف اجتماعی منقطع نبوده است بخش مهمی از مباحث حجاب در قالب تعامل فقه و فرهنگ و همچنین تعامل اخلاق و فرهنگ در جوامع اسلامی قابل فهم است.

تعامل‌های یاد شده که در سده‌های متمادی جایگاه حجاب در جوامع اسلامی را تعریف کرده‌اند پس از ورود جریان نوگرایی به جهان اسلام با تنش‌هایی روبه‌رو شده‌اند. رابطه حجاب با مفهوم زن در جوامع مدرن، مسئله حقوق زن و جایگاه اجتماعی زنان و اخیراً مسأله جهانی شدن از مواردی است که مسئله حجاب را به عنوان یکی از مسائل مهم در عرصه دین و جامعه مطرح ساخته است.

در کشورهای اسلامی، برترین حجاب، چادر محسوب می شود، اما متأسفانه هجوم فرهنگی در لایه های گوناگون تلاش می کند این فرهنگ برترین را به حاشیه رانده و  سبک پوشش غربی را به بدنه جامعه اسلامی تحمیل کند.

در کنار همه این اهمیت ها و مباحث گفتمانی باید به زیرساخت های تولید چادر هم نگاه کرد، پیشتر نظراتی هم درباره تولید چادر رنگی و یا ابتکار و تنوع در نوع تولید و یا حتی دوخت چادر از سوی برخی مسؤولان و کارشناسان مطرح شده بود، این دغدغه سبب شد تا خبرنگار خبرگزاری رسا به بازار چادر فروشان واقع در پاساژ حجت در قم رفته و نظر چند مغازه دار با سابقه در مورد مسائل و موانع زیرساختی حجاب در جامعه  را جویا شود.

 

در ابتدای ورود به پاساژ حجت قم به قسمت چادر فروشی ها رفتم و در ابتدای کار، یک فروشگاه نظرم را بیشتر به خود جلب کرد؛ داخل فروشگاه رفته، پس از احوال پرسی، سؤال خود را مبنی بر اینکه «بازار خرید و فروش چادر چگونه است؟» مطرح کردم.

آقای نظری در پاسخ به سؤال ما گفت: خرید و فروش چادر در طول سال معمولی است، اما ایام مدارس، شب عید، مناسبت‌هایی همانند روز مادر و غیره فروش چادر رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ همچنین با توجه به اینکه شهر قم، شهری زیارتی است و مردم از سراسر کشور و همچنین از کشورهای خارجی به اینجا سفر می‌کنند، مشتری‌ها به اینجا آمده و چادر یا پارچه های چادری خریداری می‌کنند.

رساـ برای چه سنینی بیشتر چادر خریداری می‌کنند؟

معمولاً دخترهایی که به سن تکلیف می‌رسند به همراه خانواده خودشان برای خرید چادر به این بازار می‌آیند و نسبت به نیازی که دارند، چادر تهیه می‌کنند، این نیاز گاهی چادر مشکی، رنگی، عربی و غیره است.

رساـ مشتری ها چه نوع جنسی را بیشتر می‌پسندند؟

معمولاً مشتری‌ها جنس‌های رنگی تیره زخیم را بیشتر انتخاب می‌کنند، چون استفاده بیشتری دارد، چراکه هم به جای مشکی استفاده می‌شود و هم به جای رنگی.

رساـ جنس های شما ساخت کجاست؟ کدامیک فروش بیشتری دارد؟

ما چادری که ساخت ایران باشد نداریم و همه اجناس از کشورهای خارجی مانند اندونزی، هند، کره و ژاپن وارد می‌شود و کره به دلیل اینکه جنس مرغوب و قیمتی مناسب دارد، اما جنس ژاپن گران بوده و مردم اکثراً برای مجالس خریداری می‌کنند.

رساـ چرا جنس ایرانی ندارید؟ آیا در کشور نساجی نداریم؟

یک نساجی در یزد وجود دارد؛ اما در زمینه چادر فعالیت نمی‌کند؛ علت آن هم این است که تولید چادر برایشان مقرون به صرفه نیست.

رساـ شما به عنوان کسی که سال‌ها در زمینه خرید و فروش چادر فعالیت‌ کرده‌اید، چه راهکاری برای ترویج فرهنگ چادر در جامعه دارید؟

خوب مشخص است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، یعنی رسانه ها، به ویژه صدا و سیما تمام سعی خود را بر این بگذارد که سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را تبلیغ کند؛ همچنین جنس خوب در کشور تولید شود با قیمت مناسب و برای اینکه مردم از جنس ملی استفاده کنند، از راه تبلیغات گسترده تلاش بسیار انجام دهند.

در ادامه این گزارش به مغازه کناری رفتیم و با آقای ایرانی که در حال مرتب کردن پارچه های مغازه خود بود، آشنا شدیم؛ پس از کسب اجازه سؤالات خود را مطرح کردم.

رساـ استقبال مردم برای خرید چادر چگونه است؟

استقبال مردم نسبتاً خوب است و در شب عید و مناسبت‌های خاص فروش بیشتری دارند و علت آن هم این است که مردم می‌خواهند در اوایل سال لباس خود را نو نوار کنند یا با خرید چادر نو به استقبال اعیادی همچون میلاد حضرت زهرا(س) و غیره بروند.

رساـ نوع چادری که مردم اکثراً انتخاب می کنند چیست؟ وساخت چه کشوری است؟

بیشتر چادر رنگی خریداری می‌کنند و چیزی که در این میان بیشتر مشتری دارد اجناس اندونزی است.

چادر عربی در سه یا چهار سال اخیر از فروش بیشتری برخوردار است چون تنوع بیشتری دارد و آسان‌تر پوشیده می‌شود و در سنین جوان‌تر طرفداران بیشتری دارد.

افراد مذهبی‌تر چادری انتخاب می‌کنند که پوشیه و نقاب دارد، اما برخی افراد چادرهایی انتخاب می‌کنند که ساده‌تر یا نازک‌تر است.

بین چادرهای ساده و طرح‌دار مردم بیشتر ساده را انتخاب می‌کنند و میان رنگی و مشکی بستگی به سلیقه مشتری دارد.

رساـ چرا ما در ایران نساجی برای چادر نداریم؟

بنده دقیقاً نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اما ممکن است به لحاظ قیمت و فروش برای آنها سودی نداشته باشد که چادر تولید کنند.

رساـ مسافران و زائران هم برای خرید چادر به اینجا می آیند؟

زائران و مسافران بیشتر در روزهای سه شنبه و پنج‌شنبه برای خرید چادر به بازار می‌آیند، روزهای سه شنبه برای رفتن به جمکران و روزهای پنجشنبه نیز برای رفتن به حرم مطهر حضرت معصومه(س) و در این دوروز نسبتاً بازار خرید و فروش چادر بیشتر شلوغ می‌شود.

رساـ چه راهکاری برای ترویج فرهنگ چادر در جامعه دارید؟

پدران و مادران باید به فرزند خود برای انتخاب چادر آگاهی‌های لازم را بدهند و سپس وی را در انتخاب آزاد بگذارند، اگر این گونه باشد قطعاً در زمینه تربیت و حجاب فرزند خود موفق خواهند شد، علاوه بر این مأنوس بودن مادر با چادر بسیار بر فرزندان تأثیر دارد؛ بنابراین اگر القای فرهنگ چادر به فرزند از روی اجبار باشد، به یقین اثرات منفی و غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

در ادامه با حضور در فروشگاه آقای طوسی پای صحبت های وی نشستم.

رساـ وضعیت بازار چادر چگونه است؟

فروش چادر آنچنان سودی ندارد و اخیراً هم رونق خود را از دست داده است، همان طور که امروزه مشاهده می کنیم گرایش به مانتو بیشتر شده است.

ناگفته نماند که خانم ها عمدتاً در خرید چادر مشکل سلیقه دارند و خیلی سخت چیزی را که می‌خواهند پیدا و انتخاب می‌کنند.

رساـ از نظر شما دلیل اینکه بعضی خانم ها به سراغ چادر نمی روند، چیست؟

به نظر من علت اصلی آن بی‌حیایی در فضای مجازی است؛ امروزه زنانی هستند که در فضای مجازی می‌آیند و خود را به دختران باحجاب نزدیک می‌کنند و می گویند «ما با هم دوست هستیم حالا شما با چادر ما بدون چادر» و در واقع دارند با این گونه روابط بی حجابی را ترویج می‌کنند.

یکی از دلایل دیگر هم این است که افراد در فضای مجازی رها شده اند و از اثرات مخرب این فضا همین است که فرهنگ چادر را زیر سؤال می‌برد.

دشمنان در این فضا عقاید مردم ر از بین برده‌اند و این یکی از وجوه تمایز بین قدیم و جدید همین است که در آن روزگار عقاید مردم محکم بود و مردم حاضر بودند برای ارزش‌های اسلامی جان بدهند و به نوعی حجاب را واجب می‌دانستند و نسبت به آن غیرت داشتند تا جایی که حتی تلویزیون‌ها را به خاطر مسائل غیر دینی اش، در خانه منع می کردند برای اینکه به دین‌شان لطمه‌ای وارد نشود، اما امروزه والدین نمی‌توانند فرزندان خود را کنترل کنند.

قدیم راحت امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شد، اما الان از خود شخص بنده گرفته تا دیگران از اینکه امر به معروف کنیم وحشت داریم چون قانون محدود کرده است.

قدیم از بچگی برای کودکان فرهنگ چادر را تبیین می‌کردند تا کودک با چادر انس می‌گرفت، اما هم‌اکنون مادر خانواده چادر سر نمی‌گذارد و نمی‌توان از فرزندان انتظار داشت چادری شوند.

بنده دو نوه دختر دارم و با این که سنی ندارند، اما حجابشان محفوظ است؛ چون نقش مادر بسیار مهم است.

چند روز قبل در پارکی دیدم یک مادری را که فرزند کودک خود را مثل یک عروس آرایش کرده بود، آن کودک به زمین خورد و مادر آن بعد از بلند کردن او از روی زمین گفت «مردم چشم دیدن تو را ندارند»؛ متأسفانه این یک کمبود شده برای برخی افراد و به هر طریق می‌خواهند خود را به نمایش بگذارند.

رساـ راهکار شما برای ترویج فرهنگ چادر و حجاب چیست؟

قدیم در بازار به بدحجاب ها جنس نمی‌فروختند، اما هم‌اکنون بیشتر هم تحویل گرفته می‌‌شوند؛ حرمت‌ها و خط قرمزها برداشته شده است.

مادرها علاوه بر اینکه خودشان به حجابشان پایبند باشند، فرزند خود را نیز رها نکنند و از کودکی آنها را با فرهنگ چادری شدن آشنا کنند.

چند متر جلوتر به فروشگاه آقای مرشدیان رسیدم که در حال مرتب کردن پارچه های چادری بود.

رساـ مردم بیشتر چه نوع چادری انتخاب می کنند؟ مشتری‌ها فقط اهل قم هستند؟

مردم بیشتر چادر ضخیم و نخی انتخاب می‌کننن چون نخی خنک تر است؛ از تهران و شهرستان ها به اینجا می‌آیند چون در قم تنوع بیشتر است.

قدیم می‌رفتند و از اصفهان می‌خریدند اما الان چون قم نزدیک‌تر است به اینجا می‌آیند اما در کل بازار بی رونق شده و مردم بخاطر مشکلات معیشتی کم‌تر چادر می‌خرند.

رساـ چادر رنگی بیشتر می خرند یا مشکی؟

رنگی بیشتر می‌خرند.

رساـ علت آن چیست؟

چون یک چادر مشکی کافی است و تا یکی دو سال کار می‌کند.

چادرهای براق بیشتر می خرند.

رساـ چرا براق؟

بخاطر سبک بودن بیشتر می‌خرند، بدون براق هم هست، اما براق بیشتر می‌خرند.

رساـ از نظر شما وضعیت حجاب جامعه چگونه است؟ پرا بی حجابی زیاد شده است؟

وضعیت حجاب جامعه به گونه‌ای شده که قبح آن رفته و کسانی که اعتقاد به خدا هم دارند دیگر بی حجابی را عیب نمی شمارند و خود را همرنگ جماعت می‌کنند؛ وقتی با آنها سخن می‌گوییم قانع می‌شوند، اما چشم و هم چشمی ها سبب شده تا در این کارها از یکدیگر سبقت بگیرند.

رساـ مشکل کجای کار است؟

از نظر من مشکل اصلی همین رادیو و تلویزیون است؛ فیلم های ایرانی هم متأسفانه خراب شده و کسانی بازیگر می‌شوند که کمتر به پوشش تقید دارند و مردم از آنها الگوبرداری می‌کنند.

زمان طاغوت زن بی حجاب را در قم راه نمی‌دادند و اعتقادات مردم قوی بود اما الان برعکس شده است.

بزرگان قم باید در جهت تبلیغ حجاب بیشتر عمل کنند و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا کنند چون دیگر کسی به حرف مردم عادی گوش فرا نمی‌دهد.

رساـ علما و بزرگان که بسیار تذکر می دهند، چرا عمل نمی‌شود؟

چون زمانی حکومت، از امر به معروف و نهی از منکرکنندگان پشتیبانی می کرد، اما الان اگر امر به معروف کنیم اول ما را محکوم می‌کنند و از حقوق شهروندی سخن به میان می‌آورند.

از مغازه آقای مرشدیان بیرون آمدم و به سفارش وی به مغازه آقای فرقانی که عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود، رفتم تا به پاسخ سؤالاتمان برسم.

آقای فرقانی در حال پاسخ دادن به مشتری های مغازه اش بود؛ چند دقیقه ای منتظر ماندم تا کارشان تمام شود؛ پس از اتمام کار وی، به داخل مغازه رفتم و پس از احوال پرسی با توجه به نزدیک بودن وقت اذان ظهر به افق قم، زود سر اصل مطلب رفتم و سؤالاتمان را با وی در میان گذاشتم.

آقای فرقانی به ما یک ویدئو که در آن یک خانم بی حجاب در خیابان های تهران در حال راه رفتن بود نشان داد و گفت: متأسفانه در چند جای تهران بی حجابی آشکار شده است و برخی حجاب را برداشته اند؛ همچنین چند روز پیش دو زن بی حجاب رو به روی حرم دیدم که یکی از مأموران به آنها تذکر داده بود، آن دو زن گفتند «به شما ربطی ندارد، آقای روحانی آزادی آورده است!»

رساـ شما برای ترویج حجاب تا کنون چه کرده اید؟

ما به بدحجاب جنس نمی‌فروشیم روی در مغازه‌مان هم زده ایم «خواهر گرامی به خاطر دل امام زمان(عج) حجابتان را رعایت کنید».

رساـ عامل اصلی بدحجابی در جامعه چیست؟

عامل اصلی بدحجابی در جامعه همین قول‌هایی است که برخی دولت ها مبنی بر آزادی داده اند که قبح بزرگی و کوچکی را می‌شکند و مردم بی بندوبار می‌شوند.

جوانان دیگر احترام بزرگان را نگه نمی‌دارند؛ حقوق شهروندی آورده اند؛ حقوق شهروندی از نظر اونها یعنی بی بندوباری، یعنی امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود.

سال 56 زنی آلمانی برای خرید فرش به قم آمده بود، زنان قمی با تمام وجود جلوی او ایستادگی کردند؛ تا این که صاحب مغازه فرش فروشی برای وی چادر خرید و او را روانه کرد.

اکنون در اطراف قم کسی نمی‌تواند امر به معروف و نهی از منکر کند چون دادگاه اول «آمر به معروف» را توبیخ می‌کند.

ضابطین، نیروی انتظامی و دیگر نیروهای انقلابی دست روی دست گذاشته اند؛ حوزه علمیه باید به پا خیزد و جلوی این جریان را بگیرد؛ بنده خدمت برخی از بزرگان قم رسیدم و نامه دادم برای اینکه این مسأله را پیگیری کنند، اما تا کنون هیچ اقدامی نشده است و کسی نسبت به عملکرد دولت هیچ انتقادی ندارد.

صدا و سیما دست خانواده ها را در تربیت فرزندان بسته است و فیلم‌های ایرانی ـ خارجی می‌سازند تا آرام آرام فرهنگ بی بندوباری را در جامعه نهادینه کنند.

رسـاـ راهکار شما برای بهبود وضع نابسامان موجود در جامعه چیست؟

با این تلفن‌های همراه و هوشمند دیگر هیچکاری نمی‌توان کرد؛ به نظر من باید دست به دعا بر داریم تا امام زمان(عج) ظهور کند و امور را ساماندهی کند.

الان با ادعای حقوق شهروندی، پدران و مادران دیگر نمی توانند به فرزند خود چیزی بگویند چون فرزندان از سن 16 سالگی دیگر جواب پدر و مادر را نخواهند داد؛ همچنین روابط ما نیز غربی شده و هر چه آنها می‌گویند ما هم می‌گوییم چشم.

سخنان انتخاباتی برخی کاندیداها مردم را گرفتار کرد؛ آقای روحانی در کسوت روحانیت است اما متأسفانه حرمت می‌شکند.

جامعه ما مانند گله بی چوپان شده است

به نظر من باید برخورد قاطع شود؛ سیاسیون مملکت باید سیاسی کاری را کنار بگذارند و به جامعه برسند و بدانند که این همه شهید دادیم و نباید بگذاریم، کسانی  راحت حرمت شهدا را بشکنند./۸۴۱/ز۵۰۱/س

خبرنگار: حسین ثالث مؤید

ارسال نظرات