۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۰۳۷۱۳
نماینده ولی فقیه در لرستان:

انفاق در راه خدا در جامعه نهادینه شود

نماینده ولی فقیه در لرستان با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن انفاق در راه خدا در جامعه، گفت: در این راستا باید مردم را نسبت به پاداش انفاق آگاه ساخت، ارزشها را در جامعه تبیین و راه انجام آنها را ترویج بخشید.
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، شب گذشته در مسجد بعثت خرم آباد، در تفسیر آیه دهم سوره حدید«وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»، گفت: موضوع این آیه در رابطه با انفاق و نیکوکاری است.

وی با بیان اینکه در آیه هفتم و آیه دهم سوره حدید به موضوع انفاق اشاره شده است، افزود: خداوند در آیه هفتم انسانها را تشویق به انفاق می‌کند و آیه دهم به انفاق، جهاد در راه خدا و کمک به رزمندگان اشاره دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در این آیه به توبیخ بر ترک انفاق اشاره شده است، اظهار داشت: با توجه به مفهوم آیات انسانها جانشین خدا در روی زمین هستند و خداوند وارث آسمان و زمین است، اگر انسان‌ ها چیزی به ارث برده‌اند، خدا به آنها داده است و میراث انتقال مال بدون قرارداد است، انسان این همه زحمت می‌کشد اما چیزی از مال دنیا به‌ جز یک کفن، نصیب او نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند به انفاق‌ کنندگان وعده داده است، خاطرنشان کرد: پاداشها در انفاق فرق می‌کند و درجات افراد با یکدیگر متفاوت است و این در حالی ‌است که خداوند عزوجل حق کسی را ضایع نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با تبیین قسمتی از آیه دهم سوره حدید با مضمون «وَ لا يَستَوِي‌ مِنكُم‌ مَن‌ أَنفَق‌َ مِن‌ قَبل‌ِ الفَتح‌ِ وَ قاتَل‌َ»، گفت: خیال نکنید کسانی ‌که پیش از پیروزی انفاق و جهاد کردند با کسانی ‌که پس از پیروزی انفاق و جهاد کردند مساوی هستند.

وی با بیان اینکه این آیه به جریان فتح مکه اشاره دارد، افزود: پیامبر اسلام پیش از فتح مکه و پس از آن اعلام کرد که به کمک مالی و نیروی جنگی احتیاج دارد، در این راستا برخی پیش از جنگ انفاق و جهاد کردند و عده‌ای نیز پس از جنگ انفاق و جهاد کردند.

امام جمعه خرم آباد در ادامه تصریح کرد: افرادی که پیش از فتح مکه کمک و جهاد کردند برای خدا کار کردند.

وی با تصریح به اینکه اسلام برای عمل با اخلاص ارزش قائل است، گفت: برای اینکه انفاق در راه خدا در جامعه نهادینه شود باید مردم را نسبت به پاداش انفاق ‌کنندگان آگاه سازیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به آیات قرآن، یادآور شد: در یک آیه خداوند انفاق را هفتصد برابر پاداش می‌دهد و در جایی دیگر انفاق ‌کنندگان را به بهشت بشارت داده است.

وی در نظر گرفتن بی‌ارزشی دنیا را از عوامل مهم نهادینه شدن فرهنگ انفاق در جامعه دانست و بیان کرد: اگر آثار انفاق را در جامعه بیان کنیم، این مهم رواج پیدا می‌کند./9459/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات