۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۰۳۷۲۷
حجت الاسلام دارستانی:

توبه، بازگشت خداوند به سوی بنده گناهکار و پذیرش توبه او است

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند تواب است و توبه کنندگان را دوست دارد، گفت: توبه بازگشت خداوند به سوی بنده گناهکار و پذیرش توبه او است.
دارستانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد دارستانی استاد اخلاق، چهارشنبه شب در هیات مکتب الزهرا(س)، گفت: سراسر قرآن کریم سخن از رحمت و بخشش الهی است.

وی افزود: انسان گناهکار اگر بداند که در نزد خداوند و اهل بیت(ع) چه جایگاهی دارد هرگز غیر درب خانه او چشم امید به درب دیگری نخواهد دوخت.

حجت الاسلام دارستانی جهل را دلیل انجام گناه دانست و ابراز کرد: در حدیثی قدسی خداوند می‌فرماید: اگر کسانی که از من روی برمی‌گردانند، بدانند چقدر من به آنها علاقه دارم، هر آینه از شوق جان می‌دهند؛ خداوند نسبت به همه بندگان گناهکارش رئوف و مهربان است.

استاد اخلاق ادامه داد: اگر انسان با خداوند عشق بازی کند خواهد دانست که این خداوند است که عاشق اوست. نماز صدای دلتنگی خدا برای شنیدن صدای بندگانش است.

وی با اشاره به حس خداوند درباره گناهکار، گفت: خداوند می‌فرماید: هنگامی که گناهکار از درب خانه من می‌رود حال من از تشنه لب در بیابان خشک بی آب و علف سخت‌تر است اما زمانی که رو به جانب من می‌کند خوشتر از حال من حالی نیست.

حجت الاسلام دارستانی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) درباره محبت خداوند به بندگان گناهکار، تصریح کرد: حضرت فرمودند: محبت خداوند به بندگان گناهکار بیش از محبت والدین به فرزندانشان است؛ اقرار به توحید انسان را از آتش جهنم می‌رهاند.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه خداوند در همه لحظات منتظر بازگشت بنده‌اش است، اظهار داشت: خداوند تواب است و توبه کنندگان را دوست دارد. توبه خدا به معنای بازگشت خدا به سوی بنده گناهکار از نظر لطف و رحمت است. توبه انسان گناهکار در بین دو توبه خداوند قرار دارد چرا که ابتدا خداوند به سوی انسان گناهکار برمی‌گردد سپس گناهکار توفیق توبه می‌یابد و در نهایت خداوند بعد از توبه بنده به سوی او بازگشته و توبه او را قبول می‌کند.

وی با تاکید براینکه خداوند ستارالعیوب است، گفت: خداوند هرگز آبروی بنده گناهکارش را نمی‌برد. شیطان قسم یاد کرده تا انسانها را به گمراهی بکشاند و خداوند نیز در برابر این سخت وقیحانه شیطان به عزت و جلال خودش قسم یاد می‌کند که تا جان در بدن بنده‌ گناهکارم است اگر انسان گناهکار توبه کند توبه او را خواهم پذیرفت.

حجت الاسلام دارستانی در پایان خاطرنشان کرد: وسعت رحمت الهی در برابر گناهان بندگان بی نهایت است ماه رمضان بهترین فرصت برای انابه و توبه به درگاه الهی بوده و درهای رحمت در این ماه به روی بندگان باز است./202/807/ب1

ارسال نظرات