۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۵۰۳۹۵۴
آیت الله مهدوی:

باور به ارحم الراحمین بودن خداوند سبب تحصیل توکل می شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: عزت از منابع مادی مهم تر و بالاتر است و انسان با توکل کردن به دیگری به دنبال کسب عزت در مواضع مختلف است؛ برخی افراد معتقد هستند که حفظ عزت بالاتر از حفظ جان است و این موافق با مبانی دینی است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی عصر پنجشنبه که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: باور به ارحم الراحمین بودن خداوند سبب تحصیل توکل می شود.

وی در ادامه مبحث راهکارهای علمی تحصیل توکل، افزود: پروردگار عالم معبود مطاع است یعنی موجودی شایسته اطاعت کردن و عبودیت است، باور به این مسأله سبب تحصیل توکل برای انسان می شود؛ آیه صد و دوم سوره انعام که می فرماید«ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لا إِلَهَ إِلا هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ»، توکل کردن بر خداوند را معلول بندگی خداوند می داند.

آیت الله مهدوی توضیح داد: برای تحصیل توکل، معبود بودن خداوند کافی نیست بلکه چیزی که برای انسان سبب تحصیل توکل می شود، باور به معبود بودن خداوند از جانب انسان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که درک مالک بودن و سلطان بودن خداوند سبب تحصیل توکل می شود، اظهار کرد: اگر بدانیم در ملک خداوند هستیم و او سلطان عالم هستی است به طور قطع به او توکل می کنیم؛ آیه صد و سی و دوم سوره نساء که می فرماید«وَلِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلا» بیان می دارد، خداوند مالک است و این مالکیت برای دادن وکالت تام از سوی انسان ها به او کفایت می کند.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: چندین سال پیش در مناسک حج بودم و ملاحظه کردم مادری از نیمه های شب تا صبح بدون هیچ گونه توقعی بالای سر فرزندش نشسته بود و از او مواظبت می کرد تا کسی در رفت و آمد مزاحم خوابش نشود، از این محبت بسیار عجیب مادر نسبت به فرزندش بسیار تعجب کردم؛ یکی از دلایلی که می تواند سبب تحصیل توکل شود، باور داشتن به ارحم الراحمین بودن خداوند است.

وی اذعان کرد: قرآن در آیات زیادی می فرماید، همه عزت نزد خداوند است و باور کردن این که همه عزت نزد خداوند است می تواند برای انسان توکل آور باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: عزت از منابع مادی مهم تر و بالاتر است و انسان با توکل کردن به دیگری به دنبال کسب عزت در مواضع مختلف است؛ برخی افراد معتقد هستند که حفظ عزت بالاتر حفظ جان است و این موافق با مبانی دینی است./۲۰۲/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات