۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۰۳۹۷۸
حجت الاسلام ماندگاری:

انسان با صفت رحمت شبیه خدا می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صفت رحمت انسان را شبیه به خدا می‌کند، گفت: هدایت ویژه نصیب کسانی می‌شود که نسبت به دیگران رحیم باشند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مهدیه بزرگ تهران گفت: خوشا به حال کسانی که اهل تدبر و تفکر در قرآن هستند.

وی افزود: انسان باید به آیاتی که در آن رحمت الهی ذکر شده تدبر کند و بیشتر با آن آیات انس بگیرد.

حجت الاسلام ماندگاری درباره رابطه رحمت الهی با عمل انسان، بیان داشت: خداوند تواب است و توبه انسانهای گناهکار را می‌پذیرد. انسان اگر از عمل ناپسندی که انجام داده پشیمان شود و از درگاه الهی طلب عفو کند خداوند براساس رحمتی که دارد سریع فرد توبه کننده را مورد مغفرت و بخشش خود قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی انسان خود به سوی خدا می‌رود و درخواست عفو می‌کند اما گاهی انسان توبه نکرده مورد بخشش خداوند قرار می‌گیرد و این نشان از وسعت رحمت الهیه دارد.

وی با بیان اینکه رحمت خداوند به دو بخش رحمت رحمتیه و رحمت رحمانیه تقسیم می‌شود، گفت: رحمت رحمانیه خداوند دایره وسیعی دارد و همه مخلوقات از آن بهره می‌برند خداوند همه مخلوقاتش را دوست دارد. اینکه کفار از رزق و مهلت‌های الهی بهره می‌برند به سبب رحمت رحمانیه خداوند متعال است.

حجت الاسلام ماندگاری درباره رحمت رحمتیه، ابراز کرد: رحمت رحمتیه دارای شرایط خاصی است. خداوند پیامبر اسلام را نیز رسول رحمت قرار داد به همین دلیل ایشان در برابر اعمال ناشایست و آزار مردم صبر کرده و برای آنان دعا می‌کردند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مخلوقات باید شعبه‌ای از رحمت واسعه الهی را داشته باشند. رحمت سبب جذب گناهکاران و هدایت کسانی که بیراهه رفته‌اند می‌شود. صفت رحمت انسان را شبیه خداوند می‌کند کسی که نسبت به دیگران رحمت داشته باشد هدایت ویژه نصیب او می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر به واسطه رحمت الهی قلیل ببخشد خداوند به او کثیر خواهد داد./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات