۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۰۳۹۸۷
آیت الله حسینی بوشهری:

وحدت مردم و مسؤولان جرأت ابراز وجود را از دشمنان می‌گیرد

امام جمعه قم با اشاره به حوادث تهران، جمودگرایی و انحراف از دین داری را از ویژگی های جریان های تروریستی برشمرد و وحدت و همدلی را تنها راه برون رفت از این مشکلات عنوان کرد.
 آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری  و امام جمعه قم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به تبیین موضوع «انسان و مسؤولیت پذیری» پرداخت و انسان را موجودی مکلف، مختار و با اراده خواند.

وی با بیان اینکه اختیار و اراده بزرگ ترین پشتوانه مفاهیم اخلاقی و گزاره های تربیتی و مسؤولیت پذیری است، گفت: افرادی که از عمل به وظیفه و مسؤولیت پذیری رویگردان هستند و شانه خالی می کنند، تنها به جنبه های مادی زندگی نگاه کرده و دچار غفلت، از خود بیگانگی و بحران هویت هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این افراد به زندگی سطحی و ظاهری دنیا بسنده کرده و از آخرت غافل هستند و خداوند درباره این افراد خطاب به پیامبر(ص) می فرماید «انسان هایی که مسؤولیت نمی پذیرند را به حال خود رها کن و سراغ انسان های بیدار دل و انسان های مسؤولیت پذیر برو».

وی انسان ها را به مسؤولیت پذیر، مسؤولیت گریز و بی تفاوت تقسیم کرد و اظهار داشت: دایره مسؤولیت پذیری  انسان بسیار گسترده است، ما در برابر خدا، پیامبران الهی به ویژه خاتم الانبیا (ص)، پیشوایان دین، دین اسلام، حاکمیت، جامعه و خانواده مسؤول هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری با تصریح بر اینکه انسان در برابر شناخت خدا مسؤول است، گفت: انسانی که خدا را شناخت هر چیز نمی خورد و خود را برای عبادت خدا به زحمت می اندازد.

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن و روایات نورانی اهل بیت (ع) مسؤولیت پدیری را برای انسان ها به خوبی بیان کرده است، خاطرنشان کرد: انسان های مسؤولیت پذیر بر اهل بیت (ع) پیشی نمی گیریند، از کاروان اهل بیت (ع) کناره گیری نمی کنند و عقب نمی مانند که هلاکت و نابودی قطعی است.

وی مسؤولیت پذیری ما در برابر دین آن است که دین را بشناسیم، علما و بزرگان در گذشته مقید بودند که دین خود را بزرگان دیگر عرضه می کردند تا یک شناخت عمیق و ژرف داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: باید از حریم دین در بزنگاه ها دفاع کنیم و اجازه ندهیم خط انحرافی در دین به وجود بیاید و سلیقه ها حاکم بر دین باوری مردم شود که امام علی (ع) می فرمایند «دنیا را سپر حفظ دین قرار بدهید و برای دنیا از دین هزینه نکنید».

وی ورود فداکارانه به عرصه های مختلف دفاع از دین، برخورد فروتنانه در برابر مؤمنان و سرسختانه و بدون عدم وادادگی در برابر جبهه کفر و کوتاه نیامدن از خدمت به دین و حفظ ارزش های دین را از ویژگی ها و جلوه های زیبای مسؤولیت پذیری برشمرد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: افراد مسؤولیت گریز چون خدا را فراموش می کنند دچار بحران هویت و شخصیت و خود فراموشی می شوند، کورکورانه وارد صحنه شده و بی هدف مردم را مورد آماج گلوله قرار می دهند، اینها هویت ندارند و مسؤولیت پذیر نیستند.

وی جمودگرایی و انحراف از دین داری را از ویژگی های جریان های تروریستی برشمرد و گفت: دنیای استکبار بر روی نسل جوان امت اسلامی سرمایه گذاری کرده است تا آنها را با فرهنگ غربی آشنا کند، هویت دین را از آنها بگیرد، دین زدایی کند و با ایجاد بحران به اسلام افراطی دامن بزند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: بخشی از جوانان کشورهای اسلامی مانند خوارج زمان امیرمؤمنان (ع) که شعار انحرافی پیوستگی در برابر خدا و ایستادگی در برابر ولی خدا سردادند دچار اسلام افراطی هستند و امروز زیارت، قانون گذاری و مظاهر بین امت اسلام را شرک می دانند.

وی خاطرنشان کرد: این جمودگرایی و مسؤولیت گریزی به حدی می رسد که در روز ماه مبارک رمضان افرادی را که به مجلس مراجعه کرده بودند به رگبار می بندند و رؤسای آنها که از دست ایران اسلامی ناراحت هستند برای مقابله ائتلاف عربی، آمریکایی، عبری و غربی تشکیل می دهند.

امام جمعه قم با بیان اینکه اگر به تعبیر رهبر معظم انقلاب عده ترقه بازی می کنند نباید امنیت و آرامش ما را تحت تأثیر قرار دهد که ما شرایطی سخت تر از این را پشت سر گذاشته ایم ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد اخبار خوشی از سرکوب این جریان ها باشیم.

وی وحدت و همدلی را تنها راه برون رفت از این مشکلات عنوان و ابراز کرد: دشمنان ناظر پراکندگی ما در کشور شوند برای ضربه زدن به آرمان های انقلاب تلاش می کنند اما به تعبیر رهبر انقلاب اگر تنها یک حرف یعنی وحدت مسؤولان و مردم به دنیا مخابره شود، دشمن جرئت ابراز وجود نمی کند./920/ 202/ص

ارسال نظرات