۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۰۳۹۸۸

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

برگزاری اختتامیه شب شعر «کرامت غزل» در حرم مطهر رضوی، روایت با شکوهترین اجتماعات اربعین حسینی از دریچه دوربین عکاس ایرانی و تشرف ۴ هزار زیارت اولی استان مرکزی به حرم رضوی از اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از اختتامیه شب شعر «کرامت غزل» با حضور شاعران برجسته کشور در حرم مطهر رضوی خبر داد.

وی در تشریح این برنامه گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون طی سه جلسه شب شعر «کرامت غزل » در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شده است که شاعران از سراسر کشور به قرائت شعرهای خود پرداخته اند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: فرخوان شب شعر «کرامت غزل » با استقبال خوب شعرای جوان و مشهور کشوری مواجه شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) آیین اختتامیه شب شعر «کرامت غزل» با حضور شاعران برجسته کشور در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: این برنامه با حضور پیشکسوتان عرصه شعر و ادبیات برگزار می‌شود و در این جلسه به شعرایی که از سوی داوران، رتبه برتر را کسب کرده‌اند، هدایای ارزنده و متبرک اعطا می شود.

وی با اشاره به اینکه آیین اختتامیه شب شعر «غزل کرامت» جمعه شب ساعت 24 الی 2 بامداد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: حاج غلامرضا سازگار، شفق و مجاهدی داوران این برنامه خواهند بود.

روایت با شکوه ترین اجتماعات اربعین حسینی از دریچه دوربین عکاس ایرانی

در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان و در آستانه میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) طی آیینی نمایشگاه چشم ما حیرت از آثار برجسته محسن حیدری؛ عکاس مستند اجتماعی افتتاح شد.

نمایشگاه "چشم ما حیرت" مجموعه ای است از عکس های این هنرمند در دو بخش داستان زندگی و عزاداری های مسیر اربعین که در بخش اول داستان زندگی ده شخصیت از خدام اربعین حسینی در عراق آمده است که همزمان با برگزاری این آیین به همراه خانواده درهمایش"چشم ما حیرت"در شهر مشهد حضور داشتند.

تصاویر عزاداری های مسیر اربعین حسینی از شهر بصره تا کربلا بخشی دیگر از این نمایشگاه است که با حضور بزرگترین گروه تعزیه عراق در شهر سماوه در آیین افتتاح این نمایشگاه حضور داشتند.

در این همایش که با حمایت اداره کل روابط عمومی و رسانه آستان قدس رضوی برگزار شد، محمد امین توکلی زاده مدیرکل این مجموعه در جمع شخصیت های مردمی عراق و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) گفت:"چشم ما حیرت" تلاش ارزشمند هنری است برای انتقال مفاهیم  بزرگی که در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی ایجاد می شود اربعین حسینی امروزه از حالت داخلی گذر کرده است و فر املی شده است و توانسته است به میعادگاهی برای شیفتگان حضرت اباعبدالله تبدیل شود. در این نمایشگاه تلاش 4 ساله هنرمند عکاس مجتبی حیدری به نمایش درامده است که روایتی است از لحظه های ثبت شده در اربعین حسینی از کارگر و معلم گرفته تا غنی و فقیر، مسلمان و مسیحی و... که می توانند در راه آزادی و عدالتخواهی نقش ایفا کنند و پشت این صحنه ها فرهنگی غنی قرار دارد و اربعین درس های فراوانی دارد که امروز کسی نمی تواند مانع آن شود و انشاء الله همین اربعین زمینه ظهور امام زمان (عج) خواهد شد.

توکلی زاده در ادامه با ابراز قدر دانی از این هنرمند عکاس گفت: بین مردم عراق و ایران از نظر فرهنگی مرزی وجود ندارد و مرام ازادی خواهی و عدالت در میان همه انان وجود دارد.

وی با اشاره به جایگاه فرهنگ و رسانه افزود: تلاش ما این است که به این هنرها درست بنگریم و تلاش کنیم تا هنرمندان ما سفیران فرهنگی باشند و عظمت اربعین فقط به مدد هنر می تواند موثر واقع شود.

در ادامه این همایش بزرگترین هیئت تعزیه خوانی عراق به اجرای برنامه پرداخت و از قالیچه منقش به تصویر بین الحرمین توسط دو مادر شهید مدافع حرم رونمایی شد.

در پایان از دست اندرکارانی که در برپایی نمایشگاه "چشم ما حیرت"مشارکت داشتند با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد و مراسم با بازدید حضار از نمایشگاه خاتمه یافت.

گفتنی است نمایشگاه "چشم ما حیرت" که با تلاش اساتید و هنرمندان در ورودی باب الجواد(ع) به صورت روایت گونه چیده شده است تا پایان ماه مبارک رمضان به جز شب های قدر پذیرای قدوم علاقه مندان به هنر و ارادتمندان به اهل بیت(ع) است.

تشرف 4 هزار زیارت اولی استان مرکزی به حرم رضوی

سرپرست نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی از تشرف 4 هزار زائر زیارت اولی این استان به حرم مطهر امام رضا(ع) خبر داد.

محمد حسن آصفری با اشاره، به فعالیت‌های دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی، گفت: یکی از برنامه‌های جدی این دفتر نمایندگی شناسایی زائران محروم زیارت اولی است که به سبب مضیقه مالی تاکنون به مشهد مقدس سفر نکرده‌اند، در این طرح که با همکاری کمیته امداد، بسیج مستضعفان، سازمان بهزیستی و خیریه‌های معتبر انجام می‌شود، آستان قدس رضوی شرایط سفر رایگان و تشرف آسان نیازمندان به بارگاه نورانی حضرت رضا(علیه‌السلام) را فراهم می‌کند.

وی افزود: در حدود 6 ماه از ابتدای آغاز فعالیت دفتر نمایندگی استان مرکزی تاکنون، بیش از 4 هزار زائر زیارت اولی شامل بیماران صعب العلاج، معلولان، ایتام، محرومان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، مردم نیازمند حاشیه شهر و روستاهای محروم این استان به پابوسی ثامن الحجج(ع) مشرف شده‌اند.

آصفری با بیان اینکه محرومیت‌های درمانی و بهداشتی زیادی در مناطق روستایی استان مرکزی و در میان حاشیه نشین‌های شهر اراک وجود دارد، عنوان کرد: خادمیاران سلامت رضوی تاکنون با تشکیل چندین اردوی جهادی، در مناطق محروم استان حضور یافته و به ویزیت رایگان بیماران نیازمندان پرداخته‌اند.

وی افزود: نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز 96 و با کمک و همراهی خیران یک هزار و 700 بسته غذایی از مایحتاج مورد نیاز خانوارها همچون گوشت، برنج، روغن، انواع حبوبات، تن ماهی و ... را تهیه و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داده است.

سرپرست نمایندگی آستان قدس رضوی اجرای فعالیت‌های فرهنگی را یکی دیگر از برنامه‌های دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی دانست و افزود: این نمایندگی جزوه‌های راهنمای زائر که حاوی مباحثی همچون توصیه‌های بهداشتی، ایمنی، اخلاقی، آداب زیارت و ... را تهیه و در اختیار زائرانی که به وسیله خطوط ریلی، هوایی و اتوبوسرانی به مشهد سفر می‌کنند، قرار داده است.

وی با اشاره به طرح خادمیاران رضوی در استان مرکزی، گفت: تاکنون بیش از 260 نفر از مردم این استان با مراجعه به سایت آستان قدس رضوی در طرح خادمیاران رضوی ثبت نام کرده‌اند و این نمایندگی تاکنون دوره‌های توجیهی و آموزشی را برای این خادمیاران برگزار کرده است./۳۰۳/۸۵۹/ب۱

ارسال نظرات