۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۰۴۰۷۶
رییس مرکز فقهی جوادالائمه:

صدقه به فقرا اختصاص ندارد

حجت الاسلام تقوی با اشاره به آثار و برکات صدقه در زندگی دنیوی و اخروی، گفت: در صدقه فرقی نمی کند انسان به فقیر بدهد یا به غنی زیرا اغنیا هم به صدقه هایی مانند آموزش علم و فنون، مشاوره یا وساطت در امور خیر نیاز دارند.
حجت الاسلام تقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) ظهر امروز در گفت و گو با رادیو خراسان رضوی گفت: یکی از توصیه ها و تاکیداتی که برای اعمال همه ایام سال و به ویژه ماه مبارک رمضان در لسان اولیای الهی آمده، دادن صدقه است.

وی با اشاره به انواع صدقه افزود: صدقه می تواند با اعطای مال، واسطه شدن در امور خیر از جمله صلح، ازدواج و قرض الحسنه، آموزش علم و فن، مشاوره و غیره باشد. همچنین در صدقه فرقی نمی کند انسان به فقیر بدهد یا به غنی زیرا اغنیا هم نیاز به صدقه دارند از جمله در زمینه هایی که اشاره شد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی درباره منافع صدقه در طول سال و در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: مطابق آیات و روایات، صدقه به دست خدا می رسد، گناهان را می پوشاند، مرگ بد را دفع می کند، در آفتاب گرم فردای قیامت بر سر صاحبش سایه می افکند، مال و ثروت انسان را زیاد می کند، بیمار را بهبود می بخشد، بهترین دفترچه پس انداز قیامت است، آتش خشم خدا را خاموش می کند و سپر آتش جهنم است.

حجت الاسلام تقوی، از بین بردن فقر، طولانی شدن عمر، دفع بلاها، برکت رزق و شکست شیطان را از دیگر برکات صدقه معرفی و خاطرنشان کرد: اینها صرفا گوشه هایی از آن چیزی است که در روایات و آیات شریفه برای فضیلت صدقه بیان شده است و در ماه رمضان این ارزش چند صد برابر می شود.

وی استفاده از عطر و گل و بوی خوش را از دیگر اعمال مورد تاکید ماه رمضان برشمرد و گفت: گاهی کسانی که خیلی تخصصی در مساله ندارند دیگران را توصیه می کنند که در ماه رمضان از عطر و ادکلن و بوی خوش استفاده نکنید و این سبب می شود که گاهی خدای نکرده در مساجد و مراکز عمومی بوی نامطبوعی می پیچد که توقف در آن مکان برای کسانی که قصد عبادت و بندگی دارند سخت می شود.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) ادامه داد: این در حالی است که همیشه و در همه حال معطر بودن، نظیف بودن، با لباس تمیز و منظم بودن جزو آداب مسلمانی است و مساجد، مراکز دینی و نمازخانه های مدارس و ادارات و مصلاهای نماز جمعه و جماعات باید در ماه مبارک خودشان را برای ورود روزه داران و عبادت کنندگان مجهز و ممهز کنند.

وی افزود: در روایات دارد که گل سرخی را برای امام صادق عليه السلام آوردند امام برای آورنده این گل دعا کردند؛ آنچه از بیان اولیای الهی به دست می آید بوی خوش و استفاده از بوی خوش برای انسان مسلمان جزئی از عبادات و نیز امر پسندیده اجتماعی است. هم برای آن ثواب در نظر گرفته می شود و هم تبعیت از سیره انبیا و اولیای الهی است که می فرمایند آن نمازی که با عطر و بوی خوش استفاده شود فضیلتش برتر است از هفتاد نمازی که بدون بوی خوش استفاده شود./۲۰۲/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات