۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۴۰۹۱
آیت الله اعرافی:

صبر کلید غلبه بر موانع است

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که صبر، کلید غلبه بر موانع است، گفت: ما باید یک اراده پولادین در برابر موانع داشته باشیم؛ انسان باید با صبر و قدرتی که دارد، از این موانع عبور کند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه جمعه در جشن بزرگ ولادت امام حسن مجتبی(ع) و افتتاح ساختمان فرهنگی مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) محله آبشار قم اظهار داشت: حضرت آیت الله خز علی در این مسجد درس تفسیر داشتند و من خاطرات خوبی از این مسجد دارم.

امام جمعه قم با اشاره به آخرین آیه سوره مبارکه آل عمران، ابراز داشت: ماه مبارک رمضان، تمرین مقاومت، صبر و شکیبایی است؛ در این آیه خطاب به مؤمنان چهار فرمان داده شده که در نخستین فرمان تأکید می کند، شما موظف هستید که در زندگی صبر و بردباری پیشه کنید.

وی ادامه داد: درباره صبر و بردباری باید توجه داشت هر کس در هر راهی قدم می گذارد، موانعی در راه او ایجاد می شود؛ طلبه و دانشجویی که می خواهد پیشرفت علمی داشته باشد، حتما با موانعی رو به رو خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که صبر، کلید غلبه بر موانع است، گفت: ما باید یک اراده پولادین در برابر موانع داشته باشیم؛ برخی موانع درونی و برخی هم بیرونی است؛ انسان باید با صبر و قدرتی که دارد، از این موانع عبور کند.

وی افزود: ماه مبارک رمضان تمرین استقامت است و افرادی که سست عنصر هستند، در مقابل موانع شکننده خواهند بود؛ انسانی که در گرمای تابستان روزه می گیرد و سختی های آن را تحمل می کند، انسانی مقاوم و صبور است که اراده قوی دارد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: دومین فرمان خداوند «صابروا» است که تأکید بر صبر دارد؛ در واقع مؤمن و فعال فرهنگی افزون بر این که خودش صبر دارد، باید دیگران را هم به صبر دعوت کند؛ صبر در مسائل بزرگ اجتماعی، سومین تفسیر این واژه است.

وی ابراز داشت: زمانی که ما انقلاب کردیم، مردم در همین کوچه و خیابان ها صبوری و ایستادگی کردند تا پیروز شدیم؛ اگر جامعه ای صبور باشد، می تواند بر دشمن های خودش پیروز شود؛ ملت ایران چهار دهه است که با صبر در مقابل تمام زورگویان جهان ایستاده است.

امام جمعه قم با بیان این که امام حسن مجتبی(ع) نماد صبر و بردباری در پیشگاه خدای متعال است، ادامه داد: فرمان سوم بر مرزداری تأکید دارد؛ انسان مؤمن برای پیروزی باید در امور فردی و اجتماعی صبوری کند و تلاش بر حفظ مرزها داشته باشد.

وی با تأکید بر این که مسلمانان افزون بر مرزهای جغرافیایی، باید از مرزهای اعتقادی خود صیانت کنند، گفت: مساجد پایگاه هایی است که از مرزهای اعتقادی ما صیانت می کند؛ هزاران توطئه اخلاقی وجود دارد که خانواده های ما را از اخلاق تهی کند و مسجد و محراب مرزهای عقیدتی مسلمانان است.

مدیر حوزه های علمیه کشور به اهمیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: مساجد باید آباد شود تا مرزهای فرهنگی تقویت شوند؛ مسجد آباد یعنی مسجدی که سه وعده نماز در آن برپا باشد و روحانی و هیأت امنای فعالی داشته باشد؛ مسجد باید همه افراد محله را به خدای متعال وصل کند.

وی ادامه داد: باید جلوی نفوذ افکار و اندیشه های انحرافی به خانواده ها و محله ها از طریق مساجد گرفته شود؛ نماد بارز «رابطوا» مساجد است که جوان و نوجوان را در مسیر خداوند قرار می دهد.

آیت الله اعرافی در پایان تأکید کرد: چهارمین فرمان خداوند در قرآن کریم، تقوا است؛ صبر فردی، صبر اجتماعی و مرزداری برای این است که انسان به تقوا برسد؛ اگر مسلمان و مؤمنی این چهار ویژگی را داشته باشد، به مقام رستگاری و فلاحت خواهد رسید./840/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات