۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۵۰۴۱۱۵
آیت الله مصباح یزدی:

دولت اسلامی موظف به تأمین منافع معنوی جامعه است

آیت الله مصباح یزدی با بیان که این که همه قبول دارند که دولت ها و حکومت ها باید منافع مادی را تأمین کنند، گفت: از نظر اسلام منافع معنوی مردم همانند ارشاد، هدایت و دین داری مردم و جامعه هم باید تأمین شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جمعه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: ایمان و رضایت به تقدیر الهی از هر مقامی بالاتر است حتی یک انسان فلج در جزیره ای تنها می تواند معرفت نسبت به خداوند متعال داشته و شاکر نعمت های الهی باشد.

وی افزود: حق به لطف خدا و رحمت او حاصل می شود و خداوند متعال خواسته برای هر انسانی تا جایی که می تواند زمینه رشد فراهم شد، در روایات آمده که فقرا نان خورهای خدا و اغنیا وکلای خداوند است، اغنیا امانت دار این ثروت ها هستند و خدا این نعمت را داده که بخشی از آن را به فقرا بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  اظهار داشت: اگر خدا و حکمت آفرینش را نپذیریم و منطق مادی داشته باشیم هیچ توجیهی نداریم، خدا انسان را خلق کرده تا رحمت های خاص انسان گسترش پیدا کند، هر چه انسان بیشتر و امکان دریافت رحمت الهی بیشتر باشد هدف خداوند بهتر و بیشتر تحقق پیدا می کند.

وی ادامه داد: هرکس هرچه دارد خداوند متعال به او داده و وقتی این عطا را کرده مالکیت او سلب نشده است، مالکیت خداوند در طول مالکیت بندگان است به عنوان مثال اگر کسی برده ای بخرد و به او سرمایه بدهد، برده و سرمایه برای صاحب است؛ انسان ها و هرچه دارد برای خداوند است از این رو حق دارد دستور دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان که این که همه قبول دارند که دولت ها و حکومت ها باید منافع مادی را تأمین کنند، ابراز داشت: از نظر اسلام منافع معنوی مردم همانند ارشاد، هدایت و دین داری مردم و جامعه هم باید تأمین شود.

وی عنوان کرد: سؤال می شود که آیا دولت اسلامی نسبت به خارج از مرزهای خود وظیفه دارد یا خیر؟ این مسأله ای است که شبهاتی در جامعه درباره آن وجود دارد و کسانی مخالف آن هستند، در فتنه 88 یکی از شعارها نه غزه و نه لبنان بود و می گفتند امکانات کشور اگر منافعی دارد باید صرف همین جا شود و نباید مال کسب شده در این جا در غزه و سوریه خرج شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گفته می شود دولت باید بودجه را صرف کسانی کند که تحت حکومت و شهروند او هستند و کسانی که تابع این دولت نیستند نباید بهره مند شوند، اگر ملاک حق داشتن ارائه خدمات متقابل است تنها در خارج به کسانی می شود کمک کرد که قرارداد متقابل داشته باشند.

وی اضافه کرد: اما کسانی که کمکی نکردند آیا موظف هستیم ابتدائا به آن هادر خارج از مرزها کمک کنیم؟ بر اساس منطق مادی این قابل توجیه نیست و گفته می شود ثروت کشور باید تنها برای مردم آن کشور صرف شود اما منشأ حق در اسلام رحمت الهی است یعنی کسانی در جایی می خواهند بندگی خدا را انجام دهند اما دیگران مزاحم هستند و نمی گذارند

آیت الله مصباح یزدی گفت: گاهی کسانی که گرفتار استضعاف شدند و دشمنان با ظلم و ستم برای آن ها محدودیت ایجاد کردند یعنی همانند کارهایی که داعش در برخی از کشورهای اسلامی انجام می دهد، به تنهایی نمی توانند از خود دفاع کنند از این رو بندگان صالح خدا در جای دیگر که توانایی دارند باید به آن ها کمک کمک داشته باشد چون بنده خدا هستند و برای تکامل آفریده شده اند.

وی افزود: دیگران هم باید امکان تکامل را برای آن ها فراهم کنند تا هدف الهی از خلقت انسان هرچه بیشتر و بهتر فراهم شود./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات