۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۰۴۱۱۸
دکتر لاریجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

علقه کاریزماتیک به ولایت از اساس باطل است

نظریه‌پرداز سیاسی با بیان اینکه در دوره انقلاب برخی علقه کاریزماتیک به امام داشتند، گفت: تبعیت آن روز و امروز ما از ولی فقیه و اعتقاد ما به رهبری مبنایی و عقلایی است نه کاریزماتیک!
گفتگوی رسا با محمد جواد لاریجانی

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در ارتباط با آرایش نیروهای انقلابی بعد از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برخی گروه های انقلابی با توجه به اینکه آقای روحانی در انتخابات پیروز شده اند، می گویند «الان دوران تنفس است، ما باید در این دوران بنشینیم و کاری نکنیم و یا آرام کار کنیم» در حالی که تنفس برای انجام وظیفه معنا ندارد.

مدير پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادی ادامه داد: برای نیروهای انقلابی در هر دورانی نوع وظیفه تغییر می کنند ولی این را بدانیم بخش عمده ای از کسانی که به آقای روحانی رأی دادند نیز نیروهای انقلابی بودند و اگر خلاف این را بگوییم و معتقد باشیم افراد انقلابی همگی به آقای رییسی رأی داده اند همان دو قطبی غلط است.

وی به لزوم تقویت پایه های انقلاب و جمهوری اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: آن چیزی که همه باید برای تبلیغ و جا افتادن آن کار کنیم این است که بدانیم تجربه انقلاب و جمهوری اسلامی تلاش برای بنای نظام کامل مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی منبعث از مکتب اهل بیت است و این همان چارچوب کاری است که تجربه بزرگ ملت است و ما چهل سال به دنبال تحقق آن هستیم.

معاون بين‌الملل قوه قضائيه ادامه داد: گاهی دیده می شود که برخی می گویند ما در انقلاب تنها به دنبال دموکراسی هستیم، بله دموکراسی خیلی خوب است ولی جالب است برخی امروز سنگ دموکراسی را به سینه می زنند که در دهه اول و دوم انقلاب آتش تندی داشتند و اصلا به دموکراسی علاقه ای نداشتد، چراکه معتقد بودند که هرکس حتی ظاهر حرفش با امام یکی نباشد، ضد امام است.

وی با بیان اینکه در دوره انقلاب برخی علقه کاریزماتیک به امام داشتند، خاطرنشان کرد: این نوع علقه یعنی «حب و بغض بر اساس کاریزما» در مبانی اسلام وجود ندارد و وظیفه دینی شمرده نمی شود؛ بنابراین تبعیت آن روز و امروز ما از ولی فقیه و اعتقاد ما به رهبری مبنایی و عقلایی است؛ همچنان‌که بر اساس فقه اهل بیت(ع) اگر حاکمی مشروع نباشد هرگونه کمک و همراهی با او تعاون با اثم است که مرحوم شیخ انصاری در ابتدای مکاسب این مطلب را آورده است ولی اگر مشروع باشد کمک و یاری او واجب است.

نظریه پرداز سیاسی تأکید کرد: ما معتقدیم که نظام ولایت فقیه مشروع است؛ ما آن روز امام(ره) را مشروع می دانستیم و بر این عقیده بودیم که رهبری و ولایت با فوت ایشان تمام نمی شود، بله همه ما در دل او را دوست داشتیم؛ ولی علاقه ما بر اساس اسلام بود نه کاریزما، بنابراین علقه مبتنی بر استدلال و عقل ارزش دارد.

وی با اشاره به اینکه رهبری نیز همان راه امام راحل را ادامه می دهند، اضافه کرد: در مورد رهبر معظم انقلاب هم باید این نکته را بگوییم علقه شخصی ما به ایشان در درجه دوم است، چراکه ولایت ایشان بر اساس مکتب اهل بیت(ع) بوده و حکومت ایشان مشروع است و به همین جهت بر ما واجب است که به همه اجزای حاکمیت اعم از قوای سه گانه و غیر آن به عنوان بازوان ولی امر کمک می کنیم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعریفی که از نظام، انقلاب و رهبری داشتیم به این نتیجه می رسیم ما دارای وظیفه هستیم که دولت، مجلس، قوه قضاییه و قوای دیگر را یاری کنیم و مسأله مهم بعد از آن بصیرت است که در این زمینه نیز حتما ابتدا خودمان باید به دنبال افزایش بصیرت باشیم و هم اینکه دست دیگران را بگیریم./1330/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات