۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۵۰۴۱۷۷
استاد محدثی در پیام به پویش حمایت از مبلغان دینی؛

مخاطب شناسی مهم‌ترین رکن تبلیغ دین است

حجت الاسلام والمسلمین محدثی در پیامی به پویش حمایت از مبلغان دینی، مخاطب شناسی را مهم‌ترین رکن در تأثیرگذاری تبلیغ دانست.
حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی

حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی محقق و پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ویژگی های تبلیغ عنوان کرد: در موضوع تبلیغ باید چند نکته را مدنظر داشت تا تبلیغی تأثیرگذار و مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: مبلغان باید مطالبی را بیان کنند که مورد نیاز مردم است و مردم به آن احتیاج دارند و از بیان مطالبی که مبلغ می داند و یا آمادگی آن را دارد ولی نیاز مردم نیست اجتناب شود.

محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: موضوع دیگر در تبلیغ، توجه به مخاطب و مخاطب شناسی است به گونه ای که مبلغ باید بداند برای چه گروه و طیفی بحث می کند و باید مباحث مربوط و متناسب با آن گروه را مطرح کند.

حجت الاسلام والمسلمین محدثی ادامه داد: استفاده از ادبیات و زبان مناسب مخاطبان از دیگر موضوعاتی است که باید در تبلیغ مورد توجه قرار گیرد و مبلغ باید با زبان مردمی و ساده با مخاطبان سخن بگوید.

وی بیان ساده را عامل ایجاد ارتباط با مخاطب دانست و خاطرنشان کرد: در تبلیغ باید با زبان ساده با مردم صحبت کرد تا سخنان از حالت خطابی و منبرگونه فاصله بگیرد و انتقال مطالب با بیانی باشد که برای مردم کاملاً ملموس و با مفهوم باشد تا ارتباط گیری با آنها آسان شود.

نویسنده کتاب «سینای نیاز» تأکید کرد: از کلی گویی در تبلیغ باید دوری و به صورت مصداقی مطالب را بیان کرد زیرا توصیه های کلی چاره ساز نیست و باید مشکلات، دردها و نیازها به صورت جزئی بیان شود تا تأثیرگذاری کلام بیشتر شود.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود رعایت اختصار و توجه به تحمل شنوندگان است و باید از طول دادن مراسمات و مجالس اجتناب کرد چراکه سخنرانی های طولانی سبب ملول شدن و خستگی مخاطبان می شود و از تأثیرگذاری سخن می کاهد.

گفتنی است، پویش مجازی حمایت از مبلغان دینی از ابتدای ماه مبارک رمضان به همت خبرگزاری رسا و توسط جمعی از طلاب و مبلغان دینی و با همکاری و همفکری اساتید حوزوی راه اندازی شده است و علاقمندان برای پیوستن به این پویش می توانند به نشانی  https://t.me/joinchat/AAAAAEPaoUV1RI0n0snpTw مراجعه کنند./۸۷۲۳۰۲/ی

ارسال نظرات