۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۰۴۲۱۳
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

قرآن و عترت میزان الهی برای ارزیابی انسان است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن و عترت میزان الهی برای سنجش اعمال و رفتار انسان در دنیا و آخرت است، گفت: کاملترین میزان قرآن مجید است.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز در مسجد امیر(ع) گفت: تجربه نشان می‌دهد ارزیابی انسان بدون وجود الگو دچار خطا و اشتباه می‌شود.

وی افزود: اگر انسان به دنبال آن اشتباه و و خطا که نتیجه ارزیابی غلط است اقدامی انجام دهد به طور قطع دچار خسران و زیان فراوانی خواهد شد که گاهی این خسارت قابل جبران، اما برخی دیگر به عالم آخرت موکول می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید براینکه خداوند نسبت به بندگانش رحمان و رحیم است، بیان داشت: خداوند برای اینکه انسان در ارزیابی خودش دچار خطا و اشتباه نشود میزان و ترازویی قرار داده تا ارزیابی خودش را متناسب با آن میزان بسنجد و سپس به آن عمل کند.

وی ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: انسان خیال می‌کند من او را آفریدم و رها کردم! اگر چنین باشد خیالی سراسر سراب است؛ رها شدن انسان هیچ پشتوانه علمی و منطقی ندارد. گاهی برخی مباحث پشتوانه یقین و یا احتمال نزدیک به یقین دارد که پرونده‌ای مثبت و جداگانه دارد اما گاهی مباحث مطرح شده از سوی انسان تنها براساس خیال و اوهام است که به سبب عدم پشتوانه محکم مورد قبول حضرت حق قرار نمی‌گیرد.

استاد حوزه علمیه در تبیین اینکه خداوند با قرار دادن معیار برای سنجش ارزیابی انسان به او محبت روا داشته، گفت: منشأ معیار و الگو تعیین کردن برای انسان نشان از حکمت الهی است تا بنده‌اش ارزیابی خود را بدون مبنا عملی نکند.

این مفسر قرآن کریم وحی را میزان الهی دانست و ابراز کرد: نزول کتب آسمانی به این دلیل بود تا انسان درست و غلط بودن عملکرد خود را با آن بسنجد تا از این طریق بتواند نفع ببرد و از خود دفع ضرر کند. کاملترین میزان صحت ارزیابی قرآن مجید است.

وی ادامه داد: قرآن کریم حق و میزانی برای سنجش اعمال بیرونی و درونی انسان در روز قیامت به شمار می‌رود، کسانی که اعمال و رفتارشان براساس آیات الهی باشد رستگار می‌شود در غیر این صورت متحمل ضرری بزرگ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: سیره عملی و رفتاری پیامبر اکرم(ص) برای مسلمانان میزان الهی است./202/807/ب1

ارسال نظرات